EPN-V2

MENDI1300 Funksjonsundersøkelse og manuelle ferdigheter Emneplan

Engelsk emnenavn
Functional Assessment and Manual Skills
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    The exam in the course is a supervised exam of 4 hours.

  • Forkunnskapskrav

    The following aids are permitted:

    • One notebook containing hand-written and/or printed notes.
    • One dictionary Native language-English/English-native language or English/English

    Please note that it is not allowed to bring any loose papers and post-it slips in the notebook.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan redegjøre for ICF som begrepsapparat og klassifisere enkel informasjon om funksjon med ICF- klassifikasjonssystemet
    • kjenner til standardiserte målemetoder i funksjonsundersøkelsen og kunne relatere disse til emneområdene i ICF
    • kan redegjøre for bevegelsesapparatet funksjon og kjenne til sentrale biomekaniske problemstillinger relatert til muskel- og skjelettsystemet
    • en generell forståelse av barndom og av barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold *

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • veilede og instruere mensendieckøvelser som er relevante for pasienten/prøveeleven (pra)
    • foreslå og begrunne valg av sykegrep som kan være relevante for pasienten/prøveeleven (pra)
    • utføre sykegrep og massasjeteknikker på medstudent og forklare hvilke anatomiske strukturer som påvirkes
    • anvende anatomisk og biomekanisk forståelse i analyse av stillinger og bevegelser i funksjonsundersøkelsen
    • planlegge og gjennomføre en systematisk funksjonsundersøkelse med utgangspunkt i en kasuistikk
    • anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon i funksjonsundersøkelsen.
    • utforske jenter og gutters hverdagsliv og deres subjektive forståelse av dette *

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere over etiske problemstillinger knyttet til funksjonsundersøkelse av pasient.
    • har en begynnende forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres *

    Arbeidskrav og læringsutbytter merket med * er knyttet til det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer.

    Læringsutbytter som testes i praksis er merket med (pra).

  • Arbeids- og undervisningsformer

    The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

    At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Muhammad Azeem Qureshi

  • Vurdering og eksamen

    The course assumes that students are familiar with basic concepts of business finance, financial accounting, cost and management accounting, and strategic management.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Alle studentene vurderes av to sensorer.15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.