EPN

MENDI1300 Funksjonsundersøkelse og manuelle ferdigheter Emneplan

Engelsk emnenavn
Functional Assessment and Manual Skills
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi - studieretning mensendieck
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet inneholder kunnskap og ferdigheter i den systematiske fysioterapeutiske funksjonsundersøkelsen med utgangspunkt i kroppslige funksjonsområder. Verdens helseorganisasjons klassifikasjonsrammeverk International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) blir introdusert og benyttet som begrepsapparat, og mal for journal introduseres og danner grunnlaget for gjennomføring av funksjonsundersøkelser. Manuelle ferdigheter i sykegrep og massasje vektlegges. Ferdigheter i kommunikasjon og relasjon integreres.

Studentene arbeider selvstendig med pasient/bruker (prøveelev) der de anvender ulike mensendieckøvelser på bakgrunn av funksjonell anatomisk og biomekanisk forståelse.

Arbeidskrav og læringsutbytter merket med * er knyttet til det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer.

Læringsutbytter som testes i praksis er merket med (pra).

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for ICF som begrepsapparat og klassifisere enkel informasjon om funksjon med ICF- klassifikasjonssystemet
  • kjenner til standardiserte målemetoder i funksjonsundersøkelsen og kunne relatere disse til emneområdene i ICF
  • kan redegjøre for bevegelsesapparatet funksjon og kjenne til sentrale biomekaniske problemstillinger relatert til muskel- og skjelettsystemet
  • en generell forståelse av barndom og av barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold *

Ferdigheter

Studenten kan

  • veilede og instruere mensendieckøvelser som er relevante for pasienten/prøveeleven (pra)
  • foreslå og begrunne valg av sykegrep som kan være relevante for pasienten/prøveeleven (pra)
  • utføre sykegrep og massasjeteknikker på medstudent og forklare hvilke anatomiske strukturer som påvirkes
  • anvende anatomisk og biomekanisk forståelse i analyse av stillinger og bevegelser i funksjonsundersøkelsen
  • planlegge og gjennomføre en systematisk funksjonsundersøkelse med utgangspunkt i en kasuistikk
  • anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon i funksjonsundersøkelsen.
  • utforske jenter og gutters hverdagsliv og deres subjektive forståelse av dette *

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over etiske problemstillinger knyttet til funksjonsundersøkelse av pasient.
  • har en begynnende forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres *

Arbeidskrav og læringsutbytter merket med * er knyttet til det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer.

Læringsutbytter som testes i praksis er merket med (pra).

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene er organisert som en veksling mellom ferdighetstrening, forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.

Studentene gjennomfører funksjonsundersøkelser samt sykegrep og massasje på hverandre. De arbeider med kasuistikkoppgaver som skal presenteres praktisk for medstudenter og faglærer.

Studentene får veiledning av faglærer.

Studentene har praksis i form av selvstendig med bruker (prøveelev) der de anvender ulike mensendieckøvelser, og studentene gir veiledning på arbeidet. Prøveelevsarbeidet skal gjennomføres totalt 10 ganger inklusiv supervisjon og individuell praktisk prøve,

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Gruppeoppgave tilknyttet INTER1100

  • Individuell praktisk prøve (inntil 30 minutter) i arbeid med prøveelev dokumentert i arbeidsbok

  • Innhold: Læringsutbytte merket med (pra)

  • Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent

  • Vurdering: Faglærer vurderer alle studentene

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og presentasjon av gruppearbeid

  • minimum 90 % tilstedeværelse i praksis

  • deltakelse på seminar over to dager tilknyttet INTER1100

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Alle læringsutbyttene unntatt nr. 4 og 5

Eksamensform: Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 35 min.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Alle studentene vurderes av to sensorer.15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.