Programplaner og emneplaner - Student
MENDI1300 Funksjonsundersøkelse og manuelle ferdigheter Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Functional Assessment and Manual Skills
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi - studieretning mensendieck
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bestått andre studieår eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har bred kunnskap om skader og patologiske tilstander og behandlingsformer til de vanligste sykdommene innen medisin
- har bred kunnskap om sykdommers påvirkning på de grunnleggende behov
- har kunnskap om avsluttende behandling og dødsprosessen
- har bred kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering
- har bred kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og styrke pasientens egne ressurser i sykdomsforløpet
- har bred kunnskap om sykepleiediagnoser og dokumentasjonssystemer
- har kunnskap om yrkesetikk, verdighet og integritet
- har kunnskap om sammenhengen mellom kultur, kropp og sykdom
- har bred kunnskap om pårørendes betydning for pasientens helse og livskvalitet
- har kunnskap om helselovgivningen: fordeling av myndighet, internkontroll, skader/uhell, rett til øyeblikkelig vurdering og behandling
- har bred kunnskap om kunnskapsbasert praksis
- har kunnskap om organisasjon og ledelse i spesialisthelsetjenesten
- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid
Ferdigheter:
Studenten
- kan kommunisere og samhandle med pasienter og deres pårørende underveis i sykdomsforløpet
- kan utføre systematiske observasjoner og identifisere og vurdere pasientens sykepleiediagnoser
- kan planlegge, prioritere og utføre sykepleieintervensjoner og evaluere disse
- kan gjennomføre praktiske prosedyrer etter gjeldende retningslinjer
- kan anvende dokumentasjonssystemet og dokumentere i forhold til faglige og juridiske krav
- kan vurdere laboratorieresultater
- kan forberede pasienten til undersøkelse eller behandling
- kan anvende relevante resultater fra forskning knyttet til målgruppen, og kan treffe begrunnede handlingsvalg
- kan håndtere legemidler i tråd med gjeldende helselovgivning
- kan beherske aktuell medisinsk teknologi
- kan anvende ulike kartleggingsverktøy i pasientbehandlingen
- kan identifisere ulike etiske problemstillinger og dilemmaer, gjøre etiske overveielser, ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
- kan organisere, lede og koordinere sykepleie til en gruppe pasienter
- kan samarbeide med andre yrkesgrupper
Generell kompetanse:
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre sykepleiefaglige arbeidsoppgaver i spesialisthelsetjenesten
- kan utveksle synspunkter og erfaringer knyttet til etiske utfordringer (verdighet og integritet)
- har innsikt i avanserte medisinske prosedyrer og bruk av avansert medisinskteknisk utstyr
- kan utveksle synspunkter for å fremme fagutvikling i praksis
Læringsutbytte
Praksisstudier, forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, logg, simulering på SF-enheten og selvstudier.
For studenter som gjennomfører emnet 6A i høstsemesteret, består emnet av ca. to uker teoretisk undervisning som forberedelse til kliniske studier, samt åtte uker kliniske studier med direkte pasientkontakt.
For studenter som gjennomfører emnet 6B i vårsemesteret, består emnet av 10 uker kliniske studier med direkte pasientkontakt.
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.
- Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
- 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
- Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.
Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.
Vurdering og eksamen
Language of instruction: English
This course builds on MAPHN4100 - National and Global Nutrition Challenges, where the student learned to analyse current food and nutrition challenges. The course will enable the students to plan, develop, implement and evaluate policy and programmes aimed at improving the diet and nutrition situation among different population groups. It provides a broad basis for being able to apply important theories, models and strategies in in nutrition-related health promotion. The course gives the students an insight into how food and nutrition policies and interventions are developed and which actors are relevant at the local, national and global level.
Vurderingsuttrykk
The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences - Specialisation in Public Health Nutrition.
Sensorordning
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can understand the structure and dynamics of political and administrative systems and identify the roles of various institutions (government and non-government) in shaping public health nutrition policies, nationally and globally
- can discuss the political and cultural context shaping the development of health promotion, nationally and globally
- can critically assess different strategies for improving diet and nutrition in populations based on criteria such as efficiency, safeguarding of cultural, social, ethical and sustainability considerations and users' involvement
- can give account for relevant regulations concerning food and health information and claims
Skills
The student
- can apply recognized theories, models and methods to develop, implement and evaluate nutrition interventions adapted to different population groups
General competence
The student
- can assess whether cultural, social and sustainability considerations are addressed in food and nutrition policies and interventions