Studieinfo emne MENDI1000 2018 HØST
MENDI1000 Veiledning og instruksjon - helse, kropp og relasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Guiding and Instruction - Health, Body and Relation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi - studieretning mensendieck
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet kombinerer teoretiske perspektiver på helse, sykdom og profesjonelle helsetjenester med praktisk fysioterapiutøvelse i form av mensendieckgymnastikk. Teoretisk fokus er det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for kvalitet i helsetjenesten til nytte for pasienten/brukeren og samfunnet. I dette inngår kunnskap om de enkelte helseprofesjonenes arbeidsoppgaver og ansvar i fagutøvelsen. Ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon, samarbeid og kommunikasjon, har stor plass. Egen erfaring med veiledning og instruksjon av mensendieckøvelser er gjennomgående i emnet. Erfaringen danner grunnlaget for relasjonell kompetanse og forståelse av mennesket i bevegelse.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for ulike perspektiv på kropp, helse og sykdom
- kan redegjøre for begrepene helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan redegjøre for profesjonsbegrepet
- kan redegjøre for fysioterapifagets og mensendiecktradisjonens historiske utvikling
- kan redegjøre for arbeidsprinsipper i instruksjon av Mensendieckøvelser
- har kunnskap om kommunikasjon og gruppeprosesser
- har kunnskap om læring
- kan beskrive etiske teorier og begreper
- kjenner til vitenskapsteori og forskningstradisjoner som er relevante for helsefag
- kjenner til forvaltningsnivåene i helsetjenesten og relevant lovverk
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende observasjon som metode i analyse av kropp og bevegelse
- velge mensendieckøvelser ut fra enkle biomekaniske prinsipper
- vise basale ferdigheter i egen utførelse av mensendieckøvelser
- anvende mensendieckinstruksjonens prinsipper i veiledning og instruksjon av mensendieckøvelser på medstudenter
- vise kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i samarbeid med medstudenter
- vise varhet, respekt og faglig forsvarlig atferd i samhandling med medstudent
- kan drøfte etiske dilemmaer i helsefaglig praksis
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over egen læreprosess
- skrive oppgaver etter formelle retningslinjer
Arbeids- og undervisningsformer
Læringsutbyttene fordrer varierte undervisningsformer: forelesninger, ferdighetstrening, seminarer, akttegning, skriftlige oppgaver, gruppearbeid og selvstudier. Ferdighetstreningen omfatter både deltakelse i mensendieck-gymnastikk og gruppearbeid knyttet til kasuistikkoppgaver der studentene veileder og instruerer hverandre i relevante mensendieck-øvelser. Studentene arbeider med praktiske og teoretiske oppgaver både individuelt og i grupper av ulik størrelse. Skriftlige oppgaver samles i en mappe som må innleveres for å kunne fremstille seg til eksamen.
Studentene får tilbakemelding på sin læreprosess både fra faglærer og medstudenter.
Studentene har praksis én dag hvor de observerer fysioterapeuter i arbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Innlevering to uker før eksamen av mappe som består av inntil fire oppgaver. Minst en oppgave er individuell. Samlet omfang på mappeoppgavene er inntil 5000 ord. Mappen sensureres ikke, men er grunnlag for eksamineringen (se nedenfor). Oppgavene kan være skriftlige eller audiovisuelle.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves:
minimum 90 % tilstedeværelse i praksis
minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og seminarer
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt, og mappe må være innlevert ca. 2 uker eksamen.
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 30 minutter. Studenten skal først vise praktiske ferdigheter. Deretter følger muntlig eksaminering som tar utgangspunkt både i den praktiske delen og i mappen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler ved eksamen
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Alle studentene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.