Programplaner og emneplaner - Student
MENDI1000 Veiledning og instruksjon - helse, kropp og relasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Guiding and Instruction - Health, Body and Relation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi - studieretning mensendieck
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Hjemmeeksamen over 7 dager i gruppe på 3-5 personer, 2500 ord +/- 10%
Forkunnskapskrav
Alle
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for ulike perspektiv på kropp, helse og sykdom
- kan redegjøre for begrepene helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan redegjøre for profesjonsbegrepet
- kan redegjøre for fysioterapifagets og mensendiecktradisjonens historiske utvikling
- kan redegjøre for arbeidsprinsipper i instruksjon av Mensendieckøvelser
- har kunnskap om kommunikasjon og gruppeprosesser
- har kunnskap om læring
- kan beskrive etiske teorier og begreper
- kjenner til vitenskapsteori og forskningstradisjoner som er relevante for helsefag
- kjenner til forvaltningsnivåene i helsetjenesten og relevant lovverk
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende observasjon som metode i analyse av kropp og bevegelse
- velge mensendieckøvelser ut fra enkle biomekaniske prinsipper
- vise basale ferdigheter i egen utførelse av mensendieckøvelser
- anvende mensendieckinstruksjonens prinsipper i veiledning og instruksjon av mensendieckøvelser på medstudenter
- vise kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i samarbeid med medstudenter
- vise varhet, respekt og faglig forsvarlig atferd i samhandling med medstudent
- kan drøfte etiske dilemmaer i helsefaglig praksis
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over egen læreprosess
- skrive oppgaver etter formelle retningslinjer
Arbeids- og undervisningsformer
Bestått/ikke bestått
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Én intern og én ekstern sensor
Vurdering og eksamen
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler ved eksamen
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Alle studentene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.