EPN-V2

MENDI1000 Veiledning og instruksjon - helse, kropp og relasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Guiding and Instruction - Health, Body and Relation
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi - studieretning mensendieck
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Hjemmeeksamen over 7 dager i gruppe på 3-5 personer, 2500 ord +/- 10%

Forkunnskapskrav

Alle

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for ulike perspektiv på kropp, helse og sykdom
  • kan redegjøre for begrepene helsefremmende og forebyggende arbeid
  • kan redegjøre for profesjonsbegrepet
  • kan redegjøre for fysioterapifagets og mensendiecktradisjonens historiske utvikling
  • kan redegjøre for arbeidsprinsipper i instruksjon av Mensendieckøvelser
  • har kunnskap om kommunikasjon og gruppeprosesser
  • har kunnskap om læring
  • kan beskrive etiske teorier og begreper
  • kjenner til vitenskapsteori og forskningstradisjoner som er relevante for helsefag
  • kjenner til forvaltningsnivåene i helsetjenesten og relevant lovverk

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende observasjon som metode i analyse av kropp og bevegelse
  • velge mensendieckøvelser ut fra enkle biomekaniske prinsipper
  • vise basale ferdigheter i egen utførelse av mensendieckøvelser
  • anvende mensendieckinstruksjonens prinsipper i veiledning og instruksjon av mensendieckøvelser på medstudenter
  • vise kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i samarbeid med medstudenter
  • vise varhet, respekt og faglig forsvarlig atferd i samhandling med medstudent
  • kan drøfte etiske dilemmaer i helsefaglig praksis

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over egen læreprosess
  • skrive oppgaver etter formelle retningslinjer

Arbeids- og undervisningsformer

Bestått/ikke bestått

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Én intern og én ekstern sensor

Vurdering og eksamen

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler ved eksamen

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Alle studentene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.