EPN

MENDI1000 Veiledning og instruksjon - helse, kropp og relasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Guiding and Instruction - Health, Body and Relation
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi - studieretning mensendieck
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet kombinerer teoretiske perspektiver på helse, sykdom og profesjonelle helsetjenester med praktisk fysioterapiutøvelse i form av mensendieckgymnastikk.  Teoretisk fokus er det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for kvalitet i helsetjenesten til nytte for pasienten/brukeren og samfunnet. I dette inngår kunnskap om de enkelte helseprofesjonenes arbeidsoppgaver og ansvar i fagutøvelsen. Ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon, samarbeid og kommunikasjon, har stor plass. Egen erfaring med veiledning og instruksjon av mensendieckøvelser er gjennomgående i emnet. Erfaringen danner grunnlaget for relasjonell kompetanse og forståelse av mennesket i bevegelse.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for ulike perspektiv på kropp, helse og sykdom
  • kan redegjøre for begrepene helsefremmende og forebyggende arbeid
  • kan redegjøre for profesjonsbegrepet
  • kan redegjøre for fysioterapifagets og mensendiecktradisjonens historiske utvikling
  • kan redegjøre for arbeidsprinsipper i instruksjon av Mensendieckøvelser
  • har kunnskap om kommunikasjon og gruppeprosesser
  • har kunnskap om læring
  • kan beskrive etiske teorier og begreper
  • kjenner til vitenskapsteori og forskningstradisjoner som er relevante for helsefag
  • kjenner til forvaltningsnivåene i helsetjenesten og relevant lovverk

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende observasjon som metode i analyse av kropp og bevegelse
  • velge mensendieckøvelser ut fra enkle biomekaniske prinsipper
  • vise basale ferdigheter i egen utførelse av mensendieckøvelser
  • anvende mensendieckinstruksjonens prinsipper i veiledning og instruksjon av mensendieckøvelser på medstudenter
  • vise kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i samarbeid med medstudenter
  • vise varhet, respekt og faglig forsvarlig atferd i samhandling med medstudent
  • kan drøfte etiske dilemmaer i helsefaglig praksis

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over egen læreprosess
  • skrive oppgaver etter formelle retningslinjer

Arbeids- og undervisningsformer

Læringsutbyttene fordrer varierte undervisningsformer: forelesninger, ferdighetstrening, seminarer, akttegning, skriftlige oppgaver, gruppearbeid og selvstudier. Ferdighetstreningen omfatter både deltakelse i mensendieck-gymnastikk og gruppearbeid knyttet til kasuistikkoppgaver der studentene veileder og instruerer hverandre i relevante mensendieck-øvelser. Studentene arbeider med praktiske og teoretiske oppgaver både individuelt og i grupper av ulik størrelse. Skriftlige oppgaver samles i en mappe som må innleveres for å kunne fremstille seg til eksamen.

Studentene får tilbakemelding på sin læreprosess både fra faglærer og medstudenter.

Studentene har praksis én dag hvor de observerer fysioterapeuter i arbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Innlevering to uker før eksamen av mappe som består av inntil fire oppgaver. Minst en oppgave er individuell. Samlet omfang på mappeoppgavene er inntil 5000 ord. Mappen sensureres ikke, men er grunnlag for eksamineringen (se nedenfor). Oppgavene kan være skriftlige eller audiovisuelle.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves:

  • minimum 90 % tilstedeværelse i praksis

  • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og seminarer

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt, og mappe må være innlevert ca. 2 uker eksamen.

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 30 minutter. Studenten skal først vise  praktiske ferdigheter. Deretter følger muntlig eksaminering som tar utgangspunkt både i den praktiske delen og i mappen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler ved eksamen

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Alle studentene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.