EPN-V2

MENDI1000 Veiledning og instruksjon - helse, kropp og relasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Guiding and Instruction - Health, Body and Relation
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi - studieretning mensendieck
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Emnet kombinerer teoretiske perspektiver på helse, sykdom og profesjonelle helsetjenester med praktisk fysioterapiutøvelse i form av mensendieckgymnastikk. Teoretisk fokus er det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for kvalitet i helsetjenesten til nytte for pasienten/brukeren og samfunnet. I dette inngår kunnskap om de enkelte helseprofesjonenes arbeidsoppgaver og ansvar i fagutøvelsen. Ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon, samarbeid og kommunikasjon, har stor plass. Egen erfaring med veiledning og instruksjon av mensendieckøvelser er gjennomgående i emnet. Erfaringen danner grunnlaget for relasjonell kompetanse og forståelse av mennesket i bevegelse.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for ulike perspektiv på kropp, helse og sykdom
  • kan redegjøre for begrepene helsefremmende og forebyggende arbeid
  • kan redegjøre for profesjonsbegrepet
  • kan redegjøre for fysioterapifagets og mensendiecktradisjonens historiske utvikling
  • kan redegjøre for arbeidsprinsipper i instruksjon av Mensendieckøvelser
  • har kunnskap om kommunikasjon og gruppeprosesser
  • har kunnskap om læring
  • kan beskrive etiske teorier og begreper
  • kjenner til vitenskapsteori og forskningstradisjoner som er relevante for helsefag
  • kjenner til forvaltningsnivåene i helsetjenesten og relevant lovverk

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende observasjon som metode i analyse av kropp og bevegelse
  • velge mensendieckøvelser ut fra enkle biomekaniske prinsipper
  • vise basale ferdigheter i egen utførelse av mensendieckøvelser
  • anvende mensendieckinstruksjonens prinsipper i veiledning og instruksjon av mensendieckøvelser på medstudenter
  • vise kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i samarbeid med medstudenter
  • vise varhet, respekt og faglig forsvarlig atferd i samhandling med medstudent
  • kan drøfte etiske dilemmaer i helsefaglig praksis

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over egen læreprosess
  • skrive oppgaver etter formelle retningslinjer

Arbeids- og undervisningsformer

Læringsutbyttene fordrer varierte undervisningsformer: forelesninger, ferdighetstrening, seminarer, akttegning, skriftlige oppgaver, gruppearbeid og selvstudier. Ferdighetstreningen omfatter både deltakelse i mensendieck-gymnastikk og gruppearbeid knyttet til kasuistikkoppgaver der studentene veileder og instruerer hverandre i relevante mensendieck-øvelser. Studentene arbeider med praktiske og teoretiske oppgaver både individuelt og i grupper av ulik størrelse. Skriftlige oppgaver samles i en mappe som må innleveres for å kunne fremstille seg til eksamen.

Studentene får tilbakemelding på sin læreprosess både fra faglærer og medstudenter.

Studentene har praksis én dag hvor de observerer fysioterapeuter i arbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det kreves minimum 90 % tilstedeværelse i praksis og minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og seminarer.

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt, og mappe må være innlevert ca. 2,5 uke før eksamen. Mappen skal bestå av 2 - 4 oppgaver utarbeidet av gruppe på 4 - 6 studenter. Samlet omfang på mappeoppgavene er inntil 5000 ord. Mappen sensureres ikke, men er grunnlag for eksamineringen (se nedenfor).

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 30 minutter. Studenten skal først vise praktiske ferdigheter. Deretter følger muntlig eksaminering som tar utgangspunkt både i den praktiske delen og i mappen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler ved eksamen

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Forskningsrelevant prosjekt: Studentgruppen gjennomfører et IT-prosjekt som en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller i ved en annen forsknings- eller utdanningsinstitusjon. Gjennomføringen av emnet forutsetter arbeid på prosjektet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.

Studentgruppen er ansvarlig for å finne et relevant forskningsprosjekt, få formell godkjenning for deltakelse av forskningsprosjektets leder, og definisjon av et delprosjekt som studentgruppen skal utføre. Delprosjektet må formelt godkjennes av emneleder som relevant og passenende i tema og omfang. I de tilfellene forskningsprosjektet ikke foregår på OsloMet, skal forskningsprosjektets leder utnevne en veileder i prosjektet. I tillegg får hver studentgruppe en intern veileder ved OsloMet.