EPN-V2

MEK2200 Statistikk og risikoanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Statistics and Risk Management
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I emnet inngår opplæring i statistiske metoder for behandling av måledata, håndtering av feilkilder, beregning av sannsynligheter og estimering av måleusikkerhet. Videre gis det en innføring i regresjonsanalyse og metoder for kalibrering og kvantifisering, hypotesetesting og varians­analyse. Det blir lagt vekt på å vise anvendelsen av statistisk teori gjennom eksempler og problemstillinger. I emnet inngår også definisjon og diskusjon av grunnleggende begreper innenfor risikoanalyse. Emnet gir grunnleggende kunnskap og forståelse for kvalitetskontroll og kvalitetssikring gjennom bl.a. anvendelse av ervervet kunnskap i statistikk og risikoanalyse.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen utenom opptakskrav

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan gjøre rede for:

    • sannsynlighet, sannsynlighetsberegning og sannsynlighetsfordeling
    • grunnleggende statistisk behandling av måledata
    • konfidens og signifikans, konfidensintervall og hypotesetesting, variansanalyse
    • feil og usikkerhet, feilakkumulering og usikkerhetsoverslag
    • kalibrering og kalibreringskurver
    • hva en risikoanalyse er, hvordan en risikoanalyse gjennomføres, vanlige metoder som benyttes og hvordan risikoanalyse benyttes i risikostyring
    • prinsipper for kvalitetskontroll og kvalitetssikring

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan vurdere usikkerhet og feilkilder i måleresultater
    • kan bruke statistiske metoder for å tolke og kvalitetskontrollere måleresultater
    • kan gjennomføre risikoanalyser av ulike problemstillinger og tolke og presentere resultatene fra analysen som et bidrag i beslutninger om risiko og kvalitet

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har grunnleggende innsikt i vurdering og krav til kvalitet
    • har kunnskap om hvordan nøyaktighet og presisjon i måleresultatene påvirkes av feilkilder og usikkerhet i instrumentering, prosedyrer og arbeidsteknikker
    • har innsikt i statistiske metoder for behandling og tolkning av måleresultater
    • har grunnleggende forståelse for de etiske problemstillingene rundt risikoanalyse, bruk av risikoakseptkriterier og hvordan risikoanalyse kan brukes og misbrukes
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen er lagt opp som forelesninger og øvinger.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • To individuelle skriftlige innleveringer (1-10 sider hver), med et omfang på ca. 15 timer totalt.
    • Én prosjektoppgave i grupper, 1-5 studenter pr gruppe, med et omfang på ca. 10 timer per student.
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

    Eksamensresultatet kan påklages.

    Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En sensor. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

  • Emneoverlapp

    Dette emnet overlapper 10 stp med KJF2200 og MATS2200.Dette emnet overlapper 5 stp. med KJTF2311, KJTF2310, ELTS2000 og DAPE2000.Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.