EPN-V2

MEK2000 Matematikk 2000 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics 2000
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Dette emnet skal sammen med Matematikk 1000 gi studenten forståelse for matematiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder med sikte på anvendelser, spesielt innen ingeniørfaglige problemstillinger.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Emnet bygger på ELFE/MAFE/KJFE1000 Matematikk 1000 eller MEK1000.

  • Forkunnskapskrav

    Der er ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • gjøre rede for hvordan funksjoner kan approksimeres ved Taylor-polynom og trunkerte Fourier-rekker,
    • forklare hva det vil si at ei rekke konvergerer, med spesielt fokus på konvergens av potens- og Fourier-rekker,
    • derivere og integrere potensrekker leddvis,
    • forklare hva som menes med et frekvensspekter,
    • beskrive og forklare hvordan tallfølger kan framkomme ved sampling (måling), ved bruk av formler, og som løsning av differenslikninger,
    • gjøre rede for interpolering av samplede data,
    • gjøre rede for lineær regresjon med utgangspunkt i samplede data,
    • gjøre rede for partiell derivasjon og bruke relevant verktøy for å visualisere funksjoner av en og to variabler,
    • beregne egenverdier og egenvektorer til matriser.

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • drøfte overgangen fra Fourier-rekker til Fourier-transformasjonen,
    • drøfte fordeler og ulemper ved å bruke interpolerende polynom og spliner til å interpolere samplede data,
    • forklare hvordan man ved hjelp av minste kvadraters metode kan tilpasse en lineær funksjon til samplede data og selv implementere dette numerisk på større datasett,
    • drøfte feilskranker når Taylor-polynom brukes til å approksimere funksjoner,
    • anvende enkle tester for å avgjøre konvergens av rekker,
    • tolke gradient og retningsderivert geometrisk og anvende lineær tilnærming for flervariable funksjoner,
    • anvende partiell derivasjon til å optimere funksjoner av to variable - både analytisk og ved å implementere gradient-metoden,
    • anvende egenverdimetoden til å løse kopla lineære systemer av differensiallikninger med konstante koeffisienter.

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • identifisere sammenhenger mellom matematikk og eget felt innen ingeniørfag,
    • formulere praktiske problemer, gjerne fra eget felt, til matematisk form slik at det kan løses enten analytisk eller numerisk,
    • vurdere egne resultater fra analytiske og numeriske matematiske beregninger,
    • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon,
    • vurdere egne faglige arbeider,
    • bruke relevante analytiske og numeriske metoder og verktøy,
    • bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen organiseres i timeplanlagte arbeidsøkter. I arbeidsøktene skal studentene øve på fagstoff som blir introdusert. Innholdet i øvingene omfatter diskusjoner i grupper, individuell øving i å løse oppgaver, øvelser i problemformulering og problemløsing, og vurdering av egne og andres besvarelse av oppgaver.

    I periodene mellom arbeidsøktene må studentene jobbe med å løse oppgaver. Øvingsoppgavene som blir foreslått, er knyttet direkte opp mot læringsutbyttet i emnet. Egenvurdering av besvarelsene vil gi studentene innsikt i hvor stor grad målene er nådd

    Videre vil studentene få mulighet til å levere inn svar på gitte oppgavesett gjennom semesteret - og få tilbakemelding på disse.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle trykte og skrevne hjelpemidler.

    Kalkulator.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 10 studiepoeng med MAPE2000, KJPE2000, EMPE2000 og BYPE2000. Emnet overlapper også 5 studiepoeng med DAPE2000 og ELTS2000.

    Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.