Programplaner og emneplaner - Student
MEK2000 Matematikk 2000 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics 2000
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
-
Innledning
Dette emnet skal sammen med Matematikk 1000 gi studenten forståelse for matematiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder med sikte på anvendelser, spesielt innen ingeniørfaglige problemstillinger.
-
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på ELFE/MAFE/KJFE1000 Matematikk 1000 eller MEK1000
-
Forkunnskapskrav
Der er ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for hvordan funksjoner kan approksimeres ved Taylor-polynom og trunkerte Fourier-rekker.,
- forklare hva det vil si at rekker konvergerer, med spesielt fokus på konvergens av Taylor- og Fourier-rekker.
- funne derivere og integrere potensrekker leddvis
- forklare hva som menes med et frekvensspekter og forklare prinsippet med filtrering i frekvensdomenet
- beskrive og forklare hvordan tallfølger kan framkomme ved sampling (måling), ved bruk av formler, og som løsning av differenslikninger
- gjøre rede for interpolasjon av samplede data
- gjøre rede for partiell derivasjon, og bruke ulike grafiske måter å beskrive og visualisere funksjoner av to variable
- beregne egenverdier og egenvektorer til matriser og gi en geometrisk tolkning av disse størrelsene
Ferdigheter
Studenten kan:
- drøfte overgangen fra Fourier-rekker til Fourier-transformasjon
- drøfte fordeler og ulemper ved å bruke interpolerende polynom og spliner til å interpolere samplede data
- forklare hvordan man ved hjelp av minste kvadraters metode kan tilpasse en lineær funksjon til samplede data
- drøfte feilskranker når Taylor-polynomer brukes til å approksimere funksjoner
- anvende enkle tester som for eksempel forholdstesten for å avgjøre konvergens av rekker
- tolke gradient og retningsderivert geometrisk og anvende lineær tilnærming og totalt differensial for funksjoner i to variable til å beregne usikkerhet
- anvende partiell derivasjon til å optimere funksjoner av to variable
- anvende egenverdimetoden til å løse lineære systemer av differensiallikninger med konstante koeffisienter
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere resultater fra analytiske og numeriske matematiske beregninger
- skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
- vurdere egne og andre studenters faglige arbeider, og formulere skriftlige og muntlige vurderinger av disse arbeidene på en faglig korrekt og presis måte
- bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for eget fagfelt
- bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen organiseres i timeplanlagte arbeidsøkter. I arbeidsøktene skal studentene øve på fagstoff som blir introdusert. Innholdet i øvingene omfatter diskusjoner i grupper, individuell øving i å løse oppgaver, øvelser i problemformulering og problemløsing, og vurdering av egne og andres besvarelse av oppgaver.
I periodene mellom arbeidsøktene må studentene løse oppgaver. Øvingsoppgavene som blir foreslått er knyttet direkte opp mot læringsutbyttet i emnet. Egenvurdering av besvarelsene vil gi studentene innsikt i hvor stor grad målene er nådd
Videre vil studentene få mulighet til å levere inn svar på gitte oppgavesett gjennom semesteret - og få tilbakemelding på disse.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav.
-
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle trykte og skrevne hjelpemidler.
Kalkulator.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Emneoverlapp
Emnet overlapper 10 studiepoeng med MAPE2000, KJPE2000, EMPE2000 og BYPE2000. Emnet overlapper også 5 studiepoeng med DAPE2000 og ELTS2000.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.