Programplaner og emneplaner - Student
MEK2000 Matematikk 2000 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics 2000
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektroBachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemiBachelorstudium i ingeniørfag - maskin
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet skal sammen med Matematikk 1000 gi studenten forståelse for matematiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder med sikte på anvendelser, spesielt innen ingeniørfaglige problemstillinger.
Anbefalte forkunnskaper
All aids are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for hvordan funksjoner kan approksimeres ved taylorpolynom, potensrekker og/eller fourierrekker, forklare hva det vil si at rekker konvergerer, samt kunne derivere og integrere potensrekker leddvis
- forklare hva som menes med et frekvensspekter og forklare prinsippet med filtrering i frekvensdomenet
- beskrive og forklare hvordan tallfølger kan framkomme ved sampling (måling), ved bruk av formler, og som løsning av differenslikninger
- gjøre rede for interpolasjon av samplede data
- gjøre rede for partiell derivasjon, og bruke ulike grafiske måter å beskrive funksjoner av to variable
- beregne egenverdier og egenvektorer til matriser, og gi en geometrisk tolkning av disse størrelsene
Ferdigheter
Studenten kan:
- drøfte overgangen fra fourierrekker til fouriertransformasjon
- drøfte fordeler og ulemper ved å bruke interpolerende polynom, spliner og minste kvadraters metode for å interpolere samplede data
- drøfte feilskranker når tilnærmingspolynomer approksimerer funksjoner
- anvende enkle tester som for eksempel forholdstesten for å avgjøre konvergens av rekker
- tolke gradient og retningsderivert geometrisk og anvende lineær tilnærming og totalt differensial for funksjoner i to variable til å beregne usikkerhet
- anvende partiell derivasjon til å bestemme og klassifisere kritiske punkter til funksjoner av to variable
- anvende egenverdimetoden til å løse lineære systemer av differensiallikninger med konstante koeffisienter
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere resultater fra matematiske beregninger
- skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
- vurdere egne og andre studenters faglige arbeider, og formulere skriftlige og muntlige vurderinger av disse arbeidene på en faglig korrekt og presis måte
- bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for eget fagfelt
- bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer
The course provides an arena where students can learn about specific technologies and methods that are relevant for applications in robotics and control. These themes can be varied from artificial intelligence methods for robotics and control, Internet of Things and sensor network systems, autonomous and distributed systems, embedded systems, industrial process control, and other special subjects within robotics and control.
The first part of the course is organised as a series of lectures and seminars. The second part of the course is a practical project. The course is completed by the students submitting a report and giving a presentation of their work.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
No formal requirements over and above the admission requirements.
Vurdering og eksamen
A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competenc.
Knowledge
On successful completion of this course the student has:
- advanced knowledge within a sub-area of robotics and control.
- knowledge about the process of planning and conducting a project.
Skills
On successful completion of this course the student can:
- apply the theoretical knowledge and research-based methodologies into a practical problem.
- propose a detailed project plan.
- write a scientific report.
General competence
On successful completion of this course the student can:
- analyze, present and debate specific research subjects in light of the theoretical and practical approaches.
- discuss the subject both at expert and non-expert levels.
Hjelpemidler ved eksamen
The first part of the course is organised into a series of lectures and seminars. Students are expected to play an active role. Lectures are given by the course lecturer and invited lecturers. Students will also be required to present papers, and discuss course themes during lectures and seminars.
The second part of the course is a practical project in groups of 1-3 students. The course is completed by the students submitting a report and giving a presentation of their work.
Vurderingsuttrykk
None.
Sensorordning
Exam in two parts:
1. Project report done individually or in groups of 2 students. The total length of the report should be between 5 000 - 15 000 words, each student contributing with 5000 - 7 500 words (80% of the final grade)
2. Oral project presentation (30 minutes if a group; 20 minutes if individual) (20% of the final grade)
Both exams must be passed in order to pass the course. The oral examination cannot be appealed
New/postponed exam
In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
Emneoverlapp
No formal requirements over and above the admission requirements.