EPN-V2

MEK1300 Introduksjon til Python-programmering Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Python Programming
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet forutsetter ingen forkunnskaper i programmering. Det gir en første innføring i Python og noen av de mest brukte Python modulene. Studentene får en innføring i programmering og utvikling av algoritmer, inkludert bruk av løkker, valg, objekter, lister, filer og kommunikasjon med bruker.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studentene skal: 

Kunnskap

Studenten

  • kan forstå problemløsning ved hjelp av programmering 
  • kan forstå prinsippene for objektorientert programmering 
  • har overordnet kunnskap om generelle egenskaper til grunnleggende programmeringsspråk, som programflyt, løkker og valg. 
  • har grunnleggende kjennskap til Python-programmering med bruk av datastrukturer, funksjoner, klasser, objekter, moduler og vektoriserte beregninger 
  • kan identifisere sikkerhets-, sårbarhets-, personverns- og datasikkerhetsaspekter i produkter og systemer som anvender IKT.

Ferdigheter

Studenten kan

  • skrive oversiktlige og lesbare programmer 
  • dele opp et større problem i flytdiagrammer  
  • lage løsninger på mindre, virkelige problemer på en datamaskin med brukerinteraksjon, grafikk (plot, animasjoner) og lagring/lesing av data fra disk 
  • konstruere, finne og rette feil i egne programmer samt være i stand til å sette seg inn i andres programmer, feilsøke og endre disse 
  • utvikle enkle tester for å verifisere at dataprogrammer fungerer som de skal 

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kunne bruke IKT verktøy til å løse relevante problemstillinger innen maskin, elektronikk og kjemiingeniørfag. 
  • kjenne til grunnleggende oppbygging av relevante programmer 
  • kjenne til sårbarhets og sikkerhetsaspekter ved IKT arbeid 

Arbeids- og undervisningsformer

The course is fully internet-based. The course may be taught in English if English speaking students attend. The course methodology is project work and action research. The students will carry out a development project in their own environment and in collaboration with participants. Regular peer feedback and moderated peer discussions will be organised on the different topics of the course. Reflection and discussion about the projects will focus on the participative aspects of the projects. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

See general rules in the programme plan. Students must have the following course work requirements approved before examination: 

The course work requirements are organised around the project, as three individual deliveries linked to three iterations in an action research project. The purpose is to gain practical and theoretical understanding of participatory design 

  • Delivery 1: A sketch of the system, including a definition of the project goal, a description of user groups and participants, and a brief description of the future system, (300-600 words) 
  • Delivery 2: Detailed design, including a description and evaluation of the choice of description techniques and design tools, and a description of needs and proposed solutions (450-750 words) 
  • Delivery 3: System prototype: a running application, accessible for co-students and supervisors 

Vurdering og eksamen

The exam is an individual written report from the project, according to given criteria. Length: 3000 words +/- 10 %.

New/postponed exam

New/postponed exam will be organized in the same way as the ordinary exam. Students who fail the exam may submit a revised report. 

Hjelpemidler ved eksamen

Examination support material is permitted.

Vurderingsuttrykk

The grades pass and fail will be used. See assessment criteria in the programme plan.

Sensorordning

  • The concepts of participation and design
  • The establishment of a participatory project, including identification of user groups, choosing participants, organisational anchoring, and constituting a group
  • Iterative design and action research

Emneansvarlig

Hadi Zahmatkesh

Emneoverlapp

Det er 5 studiepoeng i faglig overlapp med emnet MEK1200 Introduksjon til IT for ingeniører.