Programplaner og emneplaner - Student
MEK1000 Matematikk 1000 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics 1000
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektroBachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemiBachelorstudium i ingeniørfag - maskin
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler barns posisjon i en velferdsstatskontekst, barns hverdagsliv innenfor barndomsinstitusjoner som barnehage og skole, i familier og i møte med velferdsstatens tjenester og profesjoner. I emnet legges det særlig vekt på faglige tradisjoner som bidrar til kontekstualiserte analyser av jenter og gutters dagligliv, oppvekst og utvikling; sosiokulturell teori, interseksjonell teori og tverrfaglige barndomsstudier. Barn/unges rettigheter, med vekt på retten til deltakelse, er et særlig tema. Barns liv, erfaringer og deltakelse analyseres i en overordnet samfunnsmessig og sosialpolitisk kontekst. Metodologiske tilnærminger for å utforske sammenhenger mellom barns ulike hverdagslivsarenaer med sine varierte relasjoner, aktiviteter og innbyrdes forbindelser, blir presentert. Kunnskapsformer som rommer barns forståelse av seg selv og sin situasjon har en sentral plass i emnet. Emnets pensum omfatter klassiske og nyere tekster i skandinavisk og internasjonal barneforskning.
Forkunnskapskrav
Det skal det skrives et essay på ca. 8-10 sider med utgangspunkt i eget prosjekt, relatert til kursets innhold. Essayet skal leveres innen oppgitt frist, senest innen to måneder etter at emnet er avsluttet, og vurderes av emneansvarlig. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå fem studiepoeng. Dersom essayet vurderes til Ikke bestått, kan kandidaten levere inn et bearbeidet essay én gang innen et nærmere angitt tidspunkt.
Læringsutbytte
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeids- og undervisningsformer
Det undervises i fellesforelesning og øving. I øvingstimene arbeider studentene med oppgaver, dels individuelt, dels i grupper og får veiledning av faglærer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emneansvarlig/e vurderer essay.
Vurdering og eksamen
Oddbjørg Skjær Ulvik
Hjelpemidler ved eksamen
Målgruppen for emnet er kandidater tatt opp i doktorgradsprogrammet sosialt arbeid og sosialpolitikk, men vil være åpent for kandidater ved andre ph.d.-programmer som ønsker å fordype seg innen fagområdet.
Interne ph.d.-kandidater melder seg opp via Studentweb, og sender et sammendrag av sitt prosjekt, maks en side, til ph.d.-administrasjonen.
Eksterne ph.d.-kandidater søker via Søknadsweb, hvor de laster opp nødvendig attester som
- Bekreftelse på opptak i et ph.d.-program
- Prosjektbeskrivelse, (ca. en side), oppgi og hvordan emnet vil være relevant for eget prosjekt
Maksimalt antall deltakere er 15.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
Emnet er ekvivalent med KJEFE100, MAFE1000 og ELFE1000, og overlapper 10 studiepoeng med TRFE1000, EMFE1000, DAFE1000, BYFE1000.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.