EPN-V2

MEK1000 Matematikk 1000 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics 1000
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne faglig kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner og senere i studiet.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten kan:

Kunnskap:

Studenten kan

  • forklare bruk og løsning av differensialligninger i modellering av praktiske systemer og utføre enkle analyser av slike modeller,
  • gjøre rede for funksjonsbegrepet, den deriverte og bestemt og ubestemt integral,
  • gjøre rede for sammenhenger mellom lineære ligningssystem og praktiske problemstillinger,
  • løse likninger numerisk ved halveringsmetoden og Newtons metode.

Ferdigheter:

Studenten kan

  • løse separable og lineære differensialligninger ved hjelp av antiderivasjon,
  • løse homogene og inhomogene andreordens differensialligninger med konstante koeffisienter,
  • regne med komplekse tall og løse likninger med komplekse løsninger,
  • bruke grunnleggende regneoperasjoner for matriser som multiplikasjon, addisjon og invertering,
  • løse lineære ligningssystemer ved reduksjon til trappeform og invertering,
  • regne ut eksakte verdier for den deriverte og den antideriverte for visse elementære ,funksjoner,
  • bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal og volum,
  • bruke derivasjon i anvendelser som optimering og koblede hastigheter.

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • overføre praktiske problem fra eget fagområde til matematisk form,
  • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon,
  • bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt,
  • bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger,
  • gjøre rede for at endring og endring per tidsenhet kan måles, beregnes, summeres og inngå i likninger.

Arbeids- og undervisningsformer

Det undervises i fellesforelesning og øving. I øvingstimene arbeider studentene med oppgaver, dels individuelt, dels i grupper og får veiledning av faglærer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Tre av fire individuelle skriftlige innleveringer må være godkjent.
  • Hver innlevering er på ca. 6-8 arbeidstimer.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3,5 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet gir innføring i grunnleggende begreper og forhold knyttet til helse, miljø og sikkerhet (HMS) som er relevante for laboratoriearbeid ved program for bioteknologi og kjemi.

I dette emnet skal studentene få kunnskap om farer knyttet til laboratoriearbeid, og hvilke tiltak som gjøres for å redusere risikoen for uhell for å sikre seg selv og andre trygge arbeidsforhold i laboratoriene. Gjennom emnet får studentene opplæring i bruk av stoffkartotek og sikkerhetsdatablad.

Emnet er obligatorisk for alle studenter ved program for bioteknologi og kjemi. Emnet må være bestått for å ha adgang til laboratoriekursene i studiet.

Vurderingsuttrykk

Ingen ut over opptakskrav.

Sensorordning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om eget ansvar og plikter, og kjenner til generell ansvarsfordeling ved arbeid i laboratoriene
  • kjenner til lover og forskrifter som er relevante for arbeid i laboratorier og med kjemikalier
  • kjenner til stoffkartotek og sikkerhetsdatablad
  • kjenner til sikkerhets- og verneutstyr tilgjengelig på laboratoriene
  • kjenner til systemet og rutiner for rapportering av HMS-avvik, ulykker og nestenulykker
  • kjenner til beredskapsplanen for laboratoriene
  • kjenner til regler for orden og oppførsel i laboratoriene

;

Ferdigheter

Studenten:

  • kan innhente informasjon om kjemikalier fra sikkerhetsdatablader
  • kan anvende relevante deler av CLP-forordningen for å klassifisere fortynninger av kjemikalier og kjemikalieløsninger
  • kan vurdere sikkerhetstiltak og bruk av verneutstyr for sikkert laboratoriearbeid

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan gjøre HMS-vurderinger for å håndtere kjemikalier forskriftsmessig
  • kan opptre i henhold til regler og rutiner for sikkert arbeid på laboratoriene
  • har et bevisst forhold til HMS for å ivareta egen og andres sikkerhet på laboratoriene

Emneoverlapp

Undervisningen er lagt opp som digitale kursmoduler, forelesninger og øving.