Programplaner og emneplaner - Student
MEDK4300 Developing narratives for digital media platforms Course description
- Course name in Norwegian
- Utvikling av fortellinger til digitale medieplattformer
- Study programme
-
Master's Programme in Media DevelopmentMaster's Programme in Media Development, part-timeMaster Programme in JournalismMaster Programme in JournalismElective modules, Master Programme in Journalism
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet Utvikling av fortellinger til digitale medieplattformer er et praktisk-teoretisk emne på masternivå der studentene skal utvikle ideer og teste ulike måter å produsere visuelle fortellinger på. Emnet vektlegger kreative prosesser der studentene får mulighet til å teste ut ideer, teknikker og utstyr, enten individuelt eller i grupper. Hele eller deler av fortellingene som utvikles, skal testes ut på ulike digitale plattformer. For å koble sammen teori og praksis skal studentene skrive et individuelt refleksjonsnotat. Dette emnet kan fungere som et pilotprosjekt til en praktisk-teoretisk masteroppgave.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om utvikling av ulike typer medieproduksjoner for digitale plattformer
- har inngående teoretisk og praktisk kunnskap om visuelle fortellerteknikker, inkludert aspekter som form og analyse
- har god innsikt i utvikling og praktisk utprøving og pilotering av medieproduksjoner
Ferdigheter
- Studenten kan utvikle pilotprosjekter for medieproduksjoner
- kan delta aktivt i praktisk utprøving av prosjekt- og designprosesser knyttet til ulike produksjoner
- kan utvikle en teoretisk problemstilling knyttet til det praktiske arbeidet
- kan anvende teoretisk kunnskap i arbeidet med pilotering
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i pilotering og testing av medieproduksjoner
- har innsikt i multimediale fortellinger
- kan delta aktivt i praktisk-teoretiske produksjoner
- kan reflektere kritisk over egen utviklingsprosess
Teaching and learning methods
Innholdet i CORO7200 rettes mot utvikling av kompetanse i å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere coaching og relasjonsledelse i praksis, med spesiell vekt på ledelsesbasert teamcoaching. Studentene blir kjent med gruppepsykologi, gruppedynamikk og utviklingsfaser i grupper. Ulike modeller for ledelsesbasert teamcoaching prøves ut og evalueres.
Course requirements
CORO7100 eller tilsvarende må være bestått for å avlegge eksamen på emne CORO7200
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- innsikt i ulike modeller for relasjonsledelse og kommunikasjon på gruppe-/teamnivå
- innsikt i ledelsesbasert teamcoaching med tilhørende utfordringer og muligheter kulturelt, metodisk, prosessuelt og etisk
- innsikt i og forståelse for samspillsprosesser, konflikter og motstand i utvikling av team
- kjennskap til og innsikt i gruppen/teamet som læringsarena og kompetanseutvikling i grupper/team
Ferdigheter
Studenten
- har handlingskompetanse i ledelsesbasert teamcoaching og kan planlegge, gjennomføre og evaluere teamcoaching
- kan drøfte egen og andres utøvelse av coaching og coachende lederaktiviteter
- kan lede og strukturere kommunikasjon i en gruppe/et team basert på forståelse av gruppens/teamets utviklingsnivå
Generell kompetanse
Studenten har
- generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis og i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene
- et modent etisk refleksjonsnivå i forhold til egen rolle som coachende leder
Permitted exam materials and equipment
Se punkt om Arbeids- og undervisningsformer programplanen.
Grading scale
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt knyttet til ledelsesbasert coaching av team eller grupper. Prosjektet skal gjennomføres individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter, og inneholde minst to coachingsamtaler pr student. Arbeidskravet dokumenteres individuelt ved refleksjonsnotat på 1.500-2.000 ord.
- Presentere relevante erfaringer, innsikt og oppdagelser fra utviklingsprosjektet for medstudenter og/eller kollegaer. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter. Dokumentasjon gjøres i form av en oppsummering fra presentasjonen, inkludert en refleksjon over arbeidskravets læringsutbytte. Oppsummeringen er en digital presentasjon på 3-5 minutter, med et tillegg på 2-3 minutter dersom presentasjonen er fra gruppe.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Examiners
Skriftlig prosjekteksamen i gruppe. I eksamensbesvarelsen skal studentene i gruppe på 2-4 studenter analysere og drøfte coachingforløp de har gjennomført med ei gruppe eller et team på egen eller annen egnet arbeidsplass. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over coachingforløpet, og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 4200-5000 ord.
Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet og innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet. Det kan skriftlig søkes faglærer om å levere eksamen individuelt.
Ny og utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven.
Course contact person
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.