EPN-V2

MEDK4100 Strategic Leadership in Organizational Communication Course description

Course name in Norwegian
Strategic Leadership in Organizational Communication
Study programme
Master's Programme in Media Development
Master's Programme in Media Development, part-time
Elective modules, Master Programme in Journalism
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

The course examines and critically evaluates selected theories, models and practices of strategic leadership in organizational communication in the media and communication field, nationally and internationally. Students are encouraged to identify and justify which approaches are most appropriate under which circumstances, including disruptive change and crises.

The course is arranged as two week-long gatherings at OsloMet, dates and other practical details are made available well in advance.

Language of instruction is English.

Recommended preliminary courses

Emnet 2 tar opp følgende hovedområder:

  • Norsk språksystem
  • Utvikling av begrep og ordforråd, spesielt tilpasset lærerprofesjonen
  • Kommunikative øvelser
  • Arbeid med skriftlige tekster
  • Profesjonsetikk
  • Klasse- og læringsledelse
  • Den norske skolens innhold og verdigrunnlag
  • Overganger mellom trinn og skoleslag
  • Demokratisk deltakelse og medvirkning i norsk og samisk perspektiv

Praksis

Det er ingen praksis i dette emnet. For nærmere beskrivelse, se egen plan for praksisopplæring.

Required preliminary courses

None

Learning outcomes

Emnet er en introduksjon til den norske lærerprofesjonen. Gjennom undervisningen i emnet får studentene kunnskap om samfunnsfaglige perspektiver knyttet til bærekraftig utvikling og demokratiopplæring i skolen. De får også kunnskap om lærerarbeid og lærerprofesjonalitet i skolen gjennom tema som profesjonsetikk og klasseledelse. Studentene skal også videreutvikle sine norskferdigheter, for å kunne forstå lengre sammenhengende muntlig framstillinger og fagtekster om profesjonsrelaterte temaer som er behandlet i undervisningen, og uttrykke seg skriftlig og muntlig om disse.

Teaching and learning methods

Emnet inngår i studieprogrammet for kompletterende lærerutdanning, og er beregnet på studenter som har fått innvilget opptak på dette programmet.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har videreutviklet praktisk kunnskap om norsk språksystem og om relevant fagspråk som angår lærerprofesjonen
  • har kunnskap om karakteristiske trekk ved norsk fagspråk og norske fagtekster
  • har videreutviklet kunnskap om ulike typer norske fagtekster og lesestrategier for å finne informasjon og orientere seg i disse
  • har kunnskap om grunnleggende profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer i tilknytning til undervisning og læring i skolen
  • har kunnskap om overganger mellom trinn og skoleslag
  • har kunnskap om arbeid med verdier og holdninger i undervisningen for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene
  • har kunnskap om ulike samiske kulturuttrykk og språk, levemåter og kamp for politiske og utdanningsmessige rettigheter i et historisk perspektiv
  • har kunnskap om klasseledelse og klasseledelses betydning for læring og læringsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan forstå hovedinnholdet, vesentlige detaljer, komplekse argumentasjonsrekker og ulike synspunkter i forelesninger, artikler og fagbøker, foredrag og andre profesjonsrelaterte og akademiske presentasjoner på norsk
  • kan uttrykke seg presist og nyansert på norsk, gjøre rede for egne meninger, kommentere andres innspill og argumentere ved å gå i dybden og forklare ulike synspunkter i samtaler og diskusjoner i profesjons- og studiesammenheng
  • kan lese på norsk med stor grad av selvstendighet, bruke hensiktsmessige lesestrategier etter teksttype og formål, vurdere kilder kritisk og referere til ulike kilder i egne fagtekster
  • kan skrive klare sammenhengende tekster på norsk, der informasjon fra ulike kilder blir vurdert, sammenfattet og formidlet på en saklig og nyansert måte, der egne og andres synspunkter underbygges med tydelig argumentasjon og eksempler
  • kan reflektere og planlegge undervisning som fremmer oppslutning om bærekraftig utvikling og demokrati
  • kan reflektere over klasseledelse og elevers læringsmiljø, og drøfte hvordan ulike faktorer påvirker elevers læringsarbeid.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan delta i faglige diskusjoner, lede gruppediskusjoner på en demokratisk måte ved å gi rom for å anerkjenne ulike bidrag og synspunkter, oppdage misforståelser og føre samtalen videre
  • kan bruke det norske språket som verktøy for læring
  • har videreutviklet forståelse for hvilken rolle språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
  • har innsikt i egen språklæringsprosess, og kan videreutvikle sine språkferdigheter for å ta del i mer komplekse språklige sammenhenger
  • kan aktivt forholde seg til hvordan profesjonelle verdivalg påvirker elevenes læringsarbeid
  • kan forstå sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis

Assessment

The exam is based on the approved course paper and consists of a written, individual term paper (12-15 pages) in English. Co-authored papers by two or three students are also possible based on one or several of the approved course papers, but then the page requirements are 18-20 pages for two authors and 24-26 pages for three authors.

Before the exam submission, all course papers should be revised and improved based on the plenary presentations and discussions.

Font and font size: Arial/Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.

Permitted exam materials and equipment

Skriftlig fire timers eksamen under tilsyn.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Grading scale

Gjeldene læreplan og opplæringsloven, samt retteprogram/stavekontroll i tilgjengelig tekstbehandler.

Examiners

Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Course contact person

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet - storbyuniversitetet.