Programplaner og emneplaner - Student
MED4100 Innføring i forskningsmetode Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Introduction to Research Methods
 
- Omfang
 - 10.0 stp.
 
- Studieår
 - 2022/2023
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- Pensum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            HØST 2022
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
 
- 
    
Innledning
Det obligatoriske emnet Innføring i forskningsmetode skal forberede studentene til kritisk metodetenkning og forskningsarbeid innen medieutvikling.;Emnet gir en breddeoversikt over sentrale forskningsmetoder, vitenskapsteori og forskningsetikk, samt ferdigheter i både kvantitative og kvalitative metoder. Slik gir det sammen med emnet MED4000 Medieutvikling og medieforskning en felles plattform for alle masterstudentene på programmet før de spesialiserer seg i enkeltemner og masteroppgavearbeid.
 - 
    
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
 - 
    
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;Kunnskaper;
Studenten;
- har inngående kunnskap om både samfunnsvitenskapelige og humanistiske metoder og analysemåter i journalistikk- medie-, kommunikasjons- og sakprosaforskningen
 - har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsetikk
 - forstår sammenhengen mellom forskningstema og valg av forskningsdesign;
 
;Ferdigheter;
Studenten;
- kan selvstendig planlegge og gjennomføre datainnsamling og analyse
 - kan foreta forskningsetiske vurderinger
 - kan utforme et prosjektdesign, som kan gå inn i en prosjektskisse for masteroppgave
 
;Generell kompetanse;
Studenten;
- kan vurdere egen og andres forskningsmetode kritisk
 - har forståelse for den vitenskapelige prosessen, inkludert forholdet mellom teori og empiri
 
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av forelesninger og seminarer. I seminarene vil studenten få praktisk trening i metoderefleksjon og akademisk skriving. Tilnærmingen er tverrvitenskapelig og det vil bli gitt eksempler på hvordan ulike metoder kan kombineres. Emnet forutsetter høy grad av studentaktivitet i form av presentasjoner, kritisk lesning av andres tekster, oppgaveløsing og studentarbeid.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er tre arbeidskrav relatert til emnet. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav I: Deltakelse på seminarene. Formålet med arbeidskravet er å få studentene i gang med metodefaglig og;etisk refleksjon gjennom individuell skriving;og gruppearbeid.;For at dette arbeidskravet skal godkjennes, aksepteres fravær på kun ett seminar.
 - Arbeidskrav II: En foreløpig skisse til forskningsdesign og metodevalg til et mulig masterprosjekt. Formålet med arbeidskravet er å bruke pensum i planlegging av eget prosjekt.;Dette arbeidskravet kan gjerne bygge videre på arbeidskrav 2 i emnet MED4000 Medieutvikling og medieforskning. Lengde: 3-5 sider.
 - Arbeidskrav III: Kritisk vurdering av andre masterstudenters metodevalg, forskningsdesign og etiske vurderinger. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal blir kjent med masteroppgaveformatet og lære å diskutere andres metodevalg kritisk, gjennom å bruke pensum. Lengde: 6-8 sider.
 
Arbeidskravene må godkjennes før studenten kan gå opp til eksamen. Ved ikke godkjente arbeidskrav,;kan studenten levere en ny og forbedret utgave innen angitt frist.;Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer. Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller fristen som er avtalt med faglærer, får studenten ikke levere oppgaven, og mister dermed retten til å gå opp til eksamen. Ved fravær på mer enn ett seminar uten gyldig grunn (sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn) mister studenten retten til å gå opp til eksamen.
 - 
    
Vurdering og eksamen
Emnet avsluttes med en skoleeksamen på 6 timer.;
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.;
 - 
    
Sensorordning
Det benyttes to sensorer på alle besvarelser, og for et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene skal den ene sensoren være ekstern. Karakterene på;besvarelsene fra uttrekket danner grunnlag for å fastsette nivå på resten av;besvarelsene.
 - 
    
Emneansvarlig