EPN-V2

MED4100 Innføring i forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Research Methods
Studieprogram
Masterstudium i medieutvikling
Masterstudium i medieutvikling, deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det obligatoriske emnet Innføring i forskningsmetode skal forberede studentene til kritisk metodetenkning og forskningsarbeid innen medieutvikling.;Emnet gir en breddeoversikt over sentrale forskningsmetoder, vitenskapsteori og forskningsetikk, samt ferdigheter i både kvantitative og kvalitative metoder. Slik gir det sammen med emnet MED4000 Medieutvikling og medieforskning en felles plattform for alle masterstudentene på programmet før de spesialiserer seg i enkeltemner og masteroppgavearbeid.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;Kunnskaper;

Studenten;

  • har inngående kunnskap om både samfunnsvitenskapelige og humanistiske metoder og analysemåter i journalistikk- medie-, kommunikasjons- og sakprosaforskningen
  • har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsetikk
  • forstår sammenhengen mellom forskningstema og valg av forskningsdesign;

;Ferdigheter;

Studenten;

  • kan selvstendig planlegge og gjennomføre datainnsamling og analyse
  • kan foreta forskningsetiske vurderinger
  • kan utforme et prosjektdesign, som kan gå inn i en prosjektskisse for masteroppgave

;Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan vurdere egen og andres forskningsmetode kritisk
  • har forståelse for den vitenskapelige prosessen, inkludert forholdet mellom teori og empiri

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger og seminarer. I seminarene vil studenten få praktisk trening i metoderefleksjon og akademisk skriving. Tilnærmingen er tverrvitenskapelig og det vil bli gitt eksempler på hvordan ulike metoder kan kombineres. Emnet forutsetter høy grad av studentaktivitet i form av presentasjoner, kritisk lesning av andres tekster, oppgaveløsing og studentarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er tre arbeidskrav relatert til emnet. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav I: Deltakelse på seminarene. Formålet med arbeidskravet er å få studentene i gang med metodefaglig og;etisk refleksjon gjennom individuell skriving;og gruppearbeid.;For at dette arbeidskravet skal godkjennes, aksepteres fravær på kun ett seminar.
  • Arbeidskrav II: En foreløpig skisse til forskningsdesign og metodevalg til et mulig masterprosjekt. Formålet med arbeidskravet er å bruke pensum i planlegging av eget prosjekt.;Dette arbeidskravet kan gjerne bygge videre på arbeidskrav 2 i emnet MED4000 Medieutvikling og medieforskning. Lengde: 3-5 sider.
  • Arbeidskrav III: Kritisk vurdering av andre masterstudenters metodevalg, forskningsdesign og etiske vurderinger. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal blir kjent med masteroppgaveformatet og lære å diskutere andres metodevalg kritisk, gjennom å bruke pensum. Lengde: 6-8 sider.

Arbeidskravene må godkjennes før studenten kan gå opp til eksamen. Ved ikke godkjente arbeidskrav,;kan studenten levere en ny og forbedret utgave innen angitt frist.;Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer. Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller fristen som er avtalt med faglærer, får studenten ikke levere oppgaven, og mister dermed retten til å gå opp til eksamen. Ved fravær på mer enn ett seminar uten gyldig grunn (sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn) mister studenten retten til å gå opp til eksamen.

Vurdering og eksamen

Emnet avsluttes med en skoleeksamen på 6 timer.;

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.;

Sensorordning

Det benyttes to sensorer på alle besvarelser, og for et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene skal den ene sensoren være ekstern. Karakterene på;besvarelsene fra uttrekket danner grunnlag for å fastsette nivå på resten av;besvarelsene.

Emneansvarlig