EPN-V2

MED4100 Innføring i forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Research Methods
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Det obligatoriske emnet Innføring i forskningsmetode skal forberede studentene til kritisk metodetenkning og forskningsarbeid innen medieutvikling.;Emnet gir en breddeoversikt over sentrale forskningsmetoder, vitenskapsteori og forskningsetikk, samt ferdigheter i både kvantitative og kvalitative metoder. Slik gir det sammen med emnet MED4000 Medieutvikling og medieforskning en felles plattform for alle masterstudentene på programmet før de spesialiserer seg i enkeltemner og masteroppgavearbeid.

  • Forkunnskapskrav

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    ;Kunnskaper;

    Studenten;

    • har inngående kunnskap om både samfunnsvitenskapelige og humanistiske metoder og analysemåter i journalistikk- medie-, kommunikasjons- og sakprosaforskningen
    • har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsetikk
    • forstår sammenhengen mellom forskningstema og valg av forskningsdesign;

    ;Ferdigheter;

    Studenten;

    • kan selvstendig planlegge og gjennomføre datainnsamling og analyse
    • kan foreta forskningsetiske vurderinger
    • kan utforme et prosjektdesign, som kan gå inn i en prosjektskisse for masteroppgave

    ;Generell kompetanse;

    Studenten;

    • kan vurdere egen og andres forskningsmetode kritisk
    • har forståelse for den vitenskapelige prosessen, inkludert forholdet mellom teori og empiri
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen består av forelesninger og seminarer. I seminarene vil studenten få praktisk trening i metoderefleksjon og akademisk skriving. Tilnærmingen er tverrvitenskapelig og det vil bli gitt eksempler på hvordan ulike metoder kan kombineres. Emnet forutsetter høy grad av studentaktivitet i form av presentasjoner, kritisk lesning av andres tekster, oppgaveløsing og studentarbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Emnet omfatter de statistiske verktøy som brukes i biomedisinsk forskning, metodeutvikling og metodevalidering ved medisinske laboratorier. I tillegg omfatter emnet kvalitetssikringssystemer for slike laboratorier.

  • Vurdering og eksamen

    Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om valg og bruk av statistiske metoder i forskning og metodevalidering
    • har inngående kunnskap om systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
    • har kunnskap om akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
    • kjenner til metoder for kvalitetsutvikling og akkreditering
    • kan redegjøre for vurderinger som ligger til grunn for etablering av referanseområde
    • kan forklare hvordan analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og testnøyaktighet bestemmes og vurderes
    • kan vurdere og drøfte preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder
    • kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
    • har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
    • kan redegjøre for hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
    • kan forklare analytisk variasjon i forhold til repeterbarhet og reproduserbarhet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
    • utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
    • bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
    • vurdere betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
    • velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring av medisinske laboratorier
    • planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier
  • Vurderingsuttrykk

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.

  • Sensorordning

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • presentasjon av oppgave i gruppe på 3-5 studenter
  • Emneansvarlig

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer