Programplaner og emneplaner - Student
MED4100 Innføring i forskningsmetode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Research Methods
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- Pensum
- 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            VÅR 2023
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
- 
    InnledningDet obligatoriske emnet Innføring i forskningsmetode skal forberede studentene til kritisk metodetenkning og forskningsarbeid innen medieutvikling.;Emnet gir en breddeoversikt over sentrale forskningsmetoder, vitenskapsteori og forskningsetikk, samt ferdigheter i både kvantitative og kvalitative metoder. Slik gir det sammen med emnet MED4000 Medieutvikling og medieforskning en felles plattform for alle masterstudentene på programmet før de spesialiserer seg i enkeltemner og masteroppgavearbeid. 
- 
    ForkunnskapskravTo interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. 
- 
    LæringsutbytteStudenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: ;Kunnskaper; Studenten; - har inngående kunnskap om både samfunnsvitenskapelige og humanistiske metoder og analysemåter i journalistikk- medie-, kommunikasjons- og sakprosaforskningen
- har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsetikk
- forstår sammenhengen mellom forskningstema og valg av forskningsdesign;
 ;Ferdigheter; Studenten; - kan selvstendig planlegge og gjennomføre datainnsamling og analyse
- kan foreta forskningsetiske vurderinger
- kan utforme et prosjektdesign, som kan gå inn i en prosjektskisse for masteroppgave
 ;Generell kompetanse; Studenten; - kan vurdere egen og andres forskningsmetode kritisk
- har forståelse for den vitenskapelige prosessen, inkludert forholdet mellom teori og empiri
 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerUndervisningen består av forelesninger og seminarer. I seminarene vil studenten få praktisk trening i metoderefleksjon og akademisk skriving. Tilnærmingen er tverrvitenskapelig og det vil bli gitt eksempler på hvordan ulike metoder kan kombineres. Emnet forutsetter høy grad av studentaktivitet i form av presentasjoner, kritisk lesning av andres tekster, oppgaveløsing og studentarbeid. 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterEmnet omfatter de statistiske verktøy som brukes i biomedisinsk forskning, metodeutvikling og metodevalidering ved medisinske laboratorier. I tillegg omfatter emnet kvalitetssikringssystemer for slike laboratorier. 
- 
    Vurdering og eksamenStudenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne. 
- 
    Hjelpemidler ved eksamenEtter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten - har avansert kunnskap om valg og bruk av statistiske metoder i forskning og metodevalidering
- har inngående kunnskap om systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
- har kunnskap om akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
- kjenner til metoder for kvalitetsutvikling og akkreditering
- kan redegjøre for vurderinger som ligger til grunn for etablering av referanseområde
- kan forklare hvordan analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og testnøyaktighet bestemmes og vurderes
- kan vurdere og drøfte preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder
- kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
- har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
- kan redegjøre for hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
- kan forklare analytisk variasjon i forhold til repeterbarhet og reproduserbarhet
 Ferdigheter Studenten kan - anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
- utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
- bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
- vurdere betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
- velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring av medisinske laboratorier
- planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak
 Generell kompetanse Studenten kan - diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier
 
- 
    VurderingsuttrykkArbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. 
- 
    SensorordningFølgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: - presentasjon av oppgave i gruppe på 3-5 studenter
 
- 
    EmneansvarligEksamensinnhold: Læringsutbyttene Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer