Programplaner og emneplaner - Student
MED4000 Medieutvikling og medieforskning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Media Development and Media Research
- Studieprogram
-
Masterstudium i medieutviklingMasterstudium i medieutvikling, deltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det obligatoriske emnet medieutvikling og medieforskning skal forberede studentene til forsknings- og utviklingsarbeid i mediefeltet. Med «mediefeltet» menes i denne sammenheng journalistikk, sakprosa, andre former for medieproduksjon og mediebruk, samt kommunikasjonsarbeid. Emnet gir en breddeoversikt over sentrale forskningsfelt- og tradisjoner knyttet til de ulike forskningsområdene og yrkene i mediefeltet, samt ferdigheter i å finne og anvende sentrale teorier og forskning. Slik gir emnet sammen med emnet MED4100 Innføring i forskningsmetode en felles plattform for alle masterstudentene på programmet før de spesialiserer seg i studieretningenes enkeltemner og arbeid med masteroppgaven.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har
- inngående kunnskap om teorier og forskning knyttet til strukturelle rammevilkår for mediebransjene av politisk, økonomisk, teknologiske, kulturell og sosial art (inkludert kjønn- og mangfoldsperspektiver)
- innsikt i sentrale utviklingstrekk i og sentrale teoretiske perspektiver på mediefeltet både historisk og i nåtid/framtid, nasjonalt og internasjonalt
- kunnskap om utviklingen av de forskjellige medieprofesjonene og deres praksiser
Ferdigheter
Studenten kan
- orientere seg selvstendig og kritisk i faglitteraturen
- utforme en problemstilling for et forskningsprosjekt innenfor medieutvikling
- designe et praksisnært teoretisk eller praktisk anlagt forskningsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet kompetanse til å vurdere andres forskningsarbeid kritisk
- har avansert forståelse av mediefeltets egenart og utfordringer
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av forelesninger og seminarer. På seminarene vil studenten blant annet få trening i praktisk skriving. Emnet forutsetter høy grad av studentaktivitet i form av presentasjoner, kritisk lesning av andres tekster, oppgaveløsing og studentarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er tre arbeidskrav knyttet til emnet:
- Deltakelse på seminarene. For at dette arbeidskravet skal godkjennes, aksepteres fravær på kun ett seminar.
- En foreløpig skisse til teoretisk utgangspunkt og problemstilling til et masterprosjekt. Lengde: 3-5 sider.
- Muntlig presentasjon av en pensumtekst for gruppen.
Arbeidskravene må godkjennes før studenten kan gå opp til eksamen. Ved ikke godkjent skisse, kan studenten levere en ny og forbedret utgave innen angitt frist. Ved ikke godkjent muntlig presentasjon, kan studenten holde en ny, forbedret presentasjon innen angitt frist. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer. Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller fristen som er avtalt med faglærer, får studenten ikke levere oppgaven, og mister dermed retten til å gå opp til eksamen. Ved fravær på mer enn ett seminar uten gyldig grunn (sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn) mister studenten retten til å gå opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
Vurderingsformen er en individuell, skriftlig 5-dagers hjemmeeksamen. Lengde: ca 8-10 sider.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt så lenge kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Det benyttes to sensorer, og for minst 25 prosent av besvarelsene skal den ene sensoren være ekstern. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Interne sensorer skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.
Emneansvarlig
Ragnhild Kristine Olsen