Programplaner og emneplaner - Student
MECH4302 Advanced Fluid Mechanics Course description
- Course name in Norwegian
- Advanced Fluid Mechanics
- Study programme
-
Master’s Programme in Mechanical Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fluid-structure interactions (FSI) are critical considerations in the design and understanding of various systems mechanical engineers will work with, e.g.,wind turbines, ship hulls, engines, or bridges.
The course will cover the fundamental theory of fluid-structure interactions including viscous flow, turbulent flow, flow separation, bluff-body aerodynamics, unsteady flow, time-frequency analysis and flow control techniques..
Students will learn to solve relevant real-world FSI problems.
Recommended preliminary courses
Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem
perspektiver og kontraster og å se sammenhenger mellom tematikkene i emnet.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Learning outcomes
Knowledge:
The candidate
- can explain the governing equations of fluid dynamics
- can explain the relevant phenomena related to FSI problems such as turbulence, separation, vortex shedding
- can explain the physics behind standard fluid-structure interaction problems such as flow-induced vibrations and the aerodynamics of flapping wings
- can explain state-of-the art computational and expermimental tools relevent for FSI problems such as wind turbines
Skills:
The candidate
- can identify the building blocks constituting a real-world FSI problem to predict possible flow-induced vibrations and propse flow control strategies to prevent them
- can apply state-of-the-art FSI tools to solve industrially relevant FSI problems.
General Competence:
The candidate
- can perform independent research and document the results in the form of a report, following the ethical protocols of research
- can communicate with peers on how computer simulations and experiments of FSI problems (such as wind farms) are built from first principles
- can critically evaluate results from simulations and experiments
Teaching and learning methods
Lectures and experimental laboratory exercises.
Course requirements
The following coursework requirements must have been approved for the student to take the exam:
- comprehendig, summarasing and critically review a research paper of a FSI topic.
- One experimental laboratory report (approximately 5 pages, estimated to 15 hours of work) on a FSI incl a time-frequency analysis of a flow-induced vibration problem.
Assessment
Revisjon av emneplan godkjent av utdanningsutvalget 24. januar 2022.
Fagfordypningen i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene
er Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 (SKUT4323) og Fagfordypning i kroppsøving
og kroppsøvingsdidaktikk 2 (SKUT4324). Til sammen skal emnene gi studentene avansert kompetanse
knyttet til kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk.
SKUT4324 bygger videre på SKUT4323 og skal gi studentene inngående kunnskap om teoretiske
perspektiver på bevegelse, fysisk aktivitet, kropp og læring. Emnet fokuserer på kroppslige læring,
inkludering og mangfold..
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell
kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk om elevers læring
- har inngående kunnskap om sentrale teoretiske perspektiv som omhandler kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
- har inngående kunnskap tilpasset opplæring og inkludering i kroppsøving
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
- kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i planlegging av undervisning, forskings- og utviklingsarbeid
- kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i kroppsøvingsfaget som grunnlag for utforsking av nye problemområder
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i kroppsøvingsfaget basert på vitenskapelige tenkemåter
- kan analysere og drøfte forholdet mellom identitet, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
Generell kompetanse
Studenten
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger i tilknytning til kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring, og bidra til utvikling av faglig fellesskap på den enkelte skole
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- kan reflektere kritisk over hvilken rolle bevegelse, fysisk aktivitet og kropp har i et samfunn preget av mangfold
Grading scale
Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger, gruppearbeid, seminarer og
veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Examiners
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 80 prosent deltakelse i undervisning som er tilrettelagt som seminar.
- Studentene skal i grupper lage en presentasjon som bygger på utvalgte artikler eller kapitler i pensum og legge denne fram for medstudentene (ca. 20 minutter).
- Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Seminarene preges av studentaktiv undervisning som tar utgangspunkt i dialog og skal understøtte studentenes øvelser i kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon. Dette fordrer tilstedeværelse.