Programplaner og emneplaner - Student
MECH4302 Advanced Fluid Mechanics Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Advanced Fluid Mechanics
- Studieprogram
-
Master’s Programme in Mechanical Engineering
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fluid-structure interactions (FSI) are critical considerations in the design and understanding of various systems mechanical engineers will work with, e.g.,wind turbines, ship hulls, engines, or bridges.
The course will cover the fundamental theory of fluid-structure interactions including viscous flow, turbulent flow, flow separation, bluff-body aerodynamics, unsteady flow, time-frequency analysis and flow control techniques..
Students will learn to solve relevant real-world FSI problems.
Anbefalte forkunnskaper
Det stilles krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen. Dette kravet er begrunnet i studiets vektlegging av studentmedvirkning, samarbeidslæring, dialog og diskusjoner. Viktig læring skjer i samhandling med andre, blant annet gjennom å høre og forholde seg til andres kunnskaper og erfaringer og gjennom å måtte resonnere og forklare for andre, en avgjørende kompetanse for kommende RLE lærere. Uten studentenes tilstedeværelse faller læring av en slik kompetanse bort, både for den enkelte student og for læringsfellesskapet. I spesielle tilfeller kan det etter søknad gjøres unntak fra deler av disse kravene, eventuelt stilles krav om tilsvarende aktiviteter.
Muligheten for å gjøre kompensatoriske aktiviteter når fraværet overstiger 20 %, gjelder fram til 40 % fravær fra undervisningen på hvert emne. Dersom fraværet overskrider 40 % av undervisningen på de respektive emnene, har studenten ikke oppfylt kravene for å gå opp til eksamen og må ta emnet på nytt. Dette gjelder uavhengig av årsaken til fraværet.
- Krav om deltakelse i undervisning: Det stilles krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen. Dette kravet er begrunnet i studiets vektlegging av studentmedvirkning, samarbeidslæring, dialog og diskusjoner. Viktig læring skjer i samhandling med andre, blant annet gjennom å høre og forholde seg til andres kunnskaper og erfaringer og gjennom å måtte resonnere og forklare for andre, en avgjørende kompetanse for kommende RLE lærere. Uten studentenes tilstedeværelse faller læring av en slik kompetanse bort, både for den enkelte student og for læringsfellesskapet. I spesielle tilfeller kan det etter søknad gjøres unntak fra deler av disse kravene, eventuelt stilles krav om tilsvarende aktiviteter.
- Deltakelse i fagdidaktisk seminar med grunnskolelærer. Fravær fra verkstedet kan kompenseres etter avtale med faglærer.
- Individuell veiledning i forbindelse med den fagdidaktiske fordypningsoppgaven.
- Deltakelse på ekskursjoner til sikhtempel og til Humanismens hus. Krav om deltakelse har sammenheng med at det faglige innholdet i ekskursjonene er en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom et teoretisk selvstudium. Fravær på enkelte ekskursjoner kan etter avtale med faglærer tas igjen ved at studenten oppsøker ekskursjonsmålet på egen hånd, får en bekreftelse på oppmøtet og skriver om lag én A4-side fra besøket.
- Hvert annet år tilbys, om mulig, studietur til India for studenter som tar RLE2. Studieturen regnes som en fordypning. Det tilbys alternative fordypninger: Arbeid med digitale læremidler i RLE og fordypning i filosofi og muntlige ferdigheter. Alle deltar på en av disse fordypningene som tilbys. Det er ulike arbeidskrav knyttet til de alternative fordypningene.
Læringsutbytte
Knowledge:
The candidate
- can explain the governing equations of fluid dynamics
- can explain the relevant phenomena related to FSI problems such as turbulence, separation, vortex shedding
- can explain the physics behind standard fluid-structure interaction problems such as flow-induced vibrations and the aerodynamics of flapping wings
- can explain state-of-the art computational and expermimental tools relevent for FSI problems such as wind turbines
Skills:
The candidate
- can identify the building blocks constituting a real-world FSI problem to predict possible flow-induced vibrations and propse flow control strategies to prevent them
- can apply state-of-the-art FSI tools to solve industrially relevant FSI problems.
General Competence:
The candidate
- can perform independent research and document the results in the form of a report, following the ethical protocols of research
- can communicate with peers on how computer simulations and experiments of FSI problems (such as wind farms) are built from first principles
- can critically evaluate results from simulations and experiments
Arbeids- og undervisningsformer
Lectures and experimental laboratory exercises.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The following coursework requirements must have been approved for the student to take the exam:
- comprehendig, summarasing and critically review a research paper of a FSI topic.
- One experimental laboratory report (approximately 5 pages, estimated to 15 hours of work) on a FSI incl a time-frequency analysis of a flow-induced vibration problem.
Vurdering og eksamen
Emnet skal utvide perspektivet på grunnleggende kultur- og religionsforståelse og gir innføring i religionsfenomenologi. Emnet omfatter fordypning i hinduisme, buddhisme og sikhisme, med vekt på mangfold. Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Emnet omfatter også humanisme, vestlig filosofihistorie, samt fagdidaktikk, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i når det gjelder mangfold og inkludering. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning.
Hjelpemidler ved eksamen
None
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- grunnleggende kultur- og religionsforståelse og religionsfenomenologi
- samisk religion
- hinduisme, buddhisme og sikhisme i historisk og aktuelt perspektiv, med vekt både på europeiske og globale forhold
- hellige tekster med sentrale fortellinger i religionene, deres litterære uttrykk og sjangrer, samtvirkningshistorie,
- hermeneutikk og historisk-vitenskapelige perspektiv på tekstene
- komparasjon av religiøse tradisjoner
- humanisme
- sekulære livstolkninger med vekt på livssynshumanisme
- vestlig filosofihistorie med vekt på nyere tid
- fagdidaktikk med vekt på dialog og filosofiske samtaler
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke et bredt utvalg av varierte arbeidsmåter med vekt på utforskende samtaler
- vurdere lærebøker og andre læremidler i faget
- reflektere over rollen som RLE-lærer
- integrere de grunnleggende ferdighetene i RLE-undervisningen
- tolke hvordan tekster, kunst og arkitektur uttrykker mening i RLE-emnene, gjennom sjangrer, symboler, metaforer og andre virkemidler
- bruke digitale verktøy med vekt på kildekritikk og etikk
Generell kompetanse
Studenten
- har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
- kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet
- har forståelse for rollen som verdiformidler i den flerkulturelle skolen
Sensorordning
Se fagplanen.