EPN-V2

MBSO-300 Næringsliv og miljø Emneplan

Engelsk emnenavn
Business and industry and the environment
Studieprogram
Miljøarbeid i bedrift og samfunn
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Studenetene skal få innsikt i og kunnskaper om dagens miljøsituasjon samt kunne se framtidige utfordringer, og derved aktivt bidra til miljøomstillinger ved egen bedrift, organisasjon og nærmiljø.

Forkunnskapskrav

I dette emnet er det matematikkundervisningen som står i fokus. På den ene siden ser vi på en del overordnede teorier for matematikkundervisning og har et komparativt perspektiv på disse.

Vi bygger på teorier om lærerkompetanse (sett i sammenheng med teoriene ovenfor) og hvordan lærerkompetanse kan utvikles, for eksempel gjennom Lesson Study. Videre er teorier om utvikling av undervisningsforløp og -ressurser relevant.

På den annen side arbeider vi med et matematisk emne, algebra, og ser på forskning om algebraundervisning, herunder også algebraundervisning basert på matematikkhistorien. En del av litteraturen er forskjellig for studenter på utdanningen for trinn 1-7 og studenter på trinn 5-10, med vekt på henholdsvis begynneropplæring og ungdomstrinnet.

En sentral del av emnet er å bruke utvalgte teorier for å utvikle, prøve ut og evaluere undervisningsopplegg.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten kan

  • forklare hvordan virksomheter kan påvirke det ytre miljøet.
  • referere til rammebetingelsene næringslivet jobber under på ytre miljøområdet. (økologisk, markedsmessig, juridisk, standarder m.m.)
  • forklare hvordan bedrifter og den enkelte ansatte kan bidra til omstilling i egen bedrift
  • gjenkjenne sentrale fagmiljøer på fagfeltet

Ferdigheter:

Studenten kan

  • vurdere hva som er en gitt virksomhet sine mest sentrale utfordringer mht. ytremiljø
  • identifisere og utrede aktuelle tiltak mot virksomhetens ytremiljøproblemer
  • identifisere mulige virkninger for egen bedrift/virksomhet av endrede rammebetingelser
  • gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid mht. en gitt virksomhets påvirkning av det ytre miljøet

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • presentere faglige problemstillinger, analyser og aktuelle tiltak innenfor fagområdet næringsliv og ytremiljø
  • reflektere over etiske problemstillinger knyttet til næringsliv og ytremiljø
  • delta i/bidra til kunnskapsutvikling og innovasjon i samarbeid med ens virksomhets ansatte innen fagområdet

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet består av 1,5 uker institusjonell undervisning og 6 mnd. egenstudier på deltid. Undervisningen vil bl.a bygge på studentenes erfaringer, og variere mellom forelesninger, diskusjoner, ekskursjon og gruppearbeid omkring de aktuelle temaene. Gruppearbeidet vil også være relatert til egenstudiets innsendingsoppgaver. For de som har lese-og skrivevansker vil AOF Norge legge tilrette og bistå med hjelpemidler for å avhjelpe dette.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 85 prosent tilstedeværelse på samlinger/undervisning.
  • deltakelse i gruppearbeid, med innlevering av prosjektgave. Den skriftlige innleveringen skal bestå av 2300 ord (+/- 20 %).
  • deltakelse i gruppearbeid, med utarbeidelse av en artikkel som er på 350 (+/- 20 %). Artikkelen skal gjenspeile funn fra arbeidet med prosjektoppgaven og brukes overfor de respektive faglige organisasjoner og blir derved en trening i å uttrykke seg i dette formatet.
  • gruppearbeidene skal være innsendt min. 14 dager før 2. samling og skal framlegges i plenum.

Oppgave 1, prosjektoppgaven, gis vurderingen godkjent/ikke godkjent. Oppgave 2, artikkelen, gis en muntlig tilbakemelding - godkjent/ikke godkjent.

Vurdering og eksamen

  • Skriftlig gruppeeksamen over 3 antall dager, i gruppe av 2-4 studenter.
  • Muntlig eksamen av gruppens medlemmer. Muntlig karakter er justerende.
  • Den samme vurderingsformen anvendes ved ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

This course provides an overview of behavioral economics for students and professionals interested in behavioral science. Whereas the focus is on a behavior analytic framework of choice behavior and decision-making, the course is highly interdisciplinary, as it includes concepts and cases drawn from economic, psychological, and social sciences.

Vurderingsuttrykk

Admission to the study program

Sensorordning

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • can describe and discuss the main distinctions between neoclassical economics, behavioral economics and behavior analysis, and define behavioral economics and describe the origins
  • can define the concepts of Homo economicus and bounded rationality
  • can define the core concepts of discounting
  • can define "beliefs, biases and heuristics" and describe typical heuristics
  • can define core principles in game theory

Skills

The student

  • can discuss discounting in relation to the standard economic model and behavioral economics
  • can describe and discuss the concepts of rule-governed and contingency shaped behavior in the light of discounting
  • can discuss how nudging can affect choice behavior, and analyze nudging in behavioral analytic terms
  • can discuss the concept of selection at the behavioral and cultural level in relation to micro- and macroeconomics

Competence

The student

  • can present core principles of behavioral economics to others in a way that meets the requirements of professional scientific communication
  • can present core principles of behavioral economics to the Public
  • can discuss how behavior analysis can contribute to the field of behavioral economics
  • can present evidence based research from behavioral economics, and discuss different methods and Applications
  • can discuss how the field of behavioral economics can contribute to further understanding of choice behavior