EPN-V2

MBSO-200 Fysisk arbeidsmiljø Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical Working Environment
Studieprogram
Miljøarbeid i bedrift og samfunn
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal øke sine kunnskaper slik at de kan arbeide praktisk og målrettet i forhold til utfordringer knyttet til det fysiske arbeidsmiljø i den enkelte bedrift/kommune. Det psykiske arbeidsmiljøet ivaretas i emnet ARBO som også arrangeres i regi av AOF.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten kan

  • referere til lover og forskrifter som regulerer det fysiske arbeidsmiljøet
  • beskrive årsakene til og helsevirkningene av de fysiske innemiljøproblemene
  • beskrive hvordan man kan legge til rette for et godt innemiljø i plan- og byggefaser
  • redegjøre for ulykkesforebyggende arbeid og risikoanalyser
  • gjenkjenne revisjonssystemer i forhold til HMS- arbeidet
  • redegjøre for sammenhengen mellom energi og innemiljø
  • gjenkjenne kjemiske stoffer og helsefarer i arbeidsmiljøet

Ferdigheter:

Studenten kan

  • analysere eller vurdere hva som er en gitt virksomhets mest sentrale utfordringer i det fysiske arbeidsmiljøet
  • identifisere og utrede tiltak mot det fysiske arbeidsmiljø
  • gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid for bedring av det fysiske arbeidsmiljøet
  • kan utføre grunnleggende statistiske analyser i Excel og/eller SPSS for analyser av ansattes opplevelse av det fysiske arbeidsmiljøet.

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • presentere faglige problemstillinger, analyser og aktuelle tiltak innenfor fagområdet
  • drøfte etiske problemstillinger knyttet til det fysiske arbeidsmiljøet
  • kan bidra til kunnskapsutvikling og innovasjon i samarbeid med ens egen virksomhets ansatte

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet består av ca 2 uker institusjonell undervisning og 6 mnd. egenstudier på deltid. Undervisningen vil bygge på studentenes erfaringer, og variere mellom forelesninger, diskusjoner, og gruppearbeid omkring de aktuelle temaene. Gruppearbeidet vil også være relatert til egenstudiets innsendingsoppgaver. For de som har lese- skrivevansker vil AOF Norge legge tilrette og bistå med hjelpemidler for å avhjelpe dette.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 85 prosent tilstedeværelse på samlinger/undervisning.
  • Fire (4) innsendingsoppgaver. Oppgavene er gruppearbeid og skal løses og sendes inn i samarbeid med de andre i gruppa. Omfang: min. 600 ord pr oppgave og totalt 3000 ord for alle 4 oppgavene samlet (+/- 20 %) og har tidsfrist for innsendelse. Oppgavene gis vurderingen godkjent/ikke godkjent.

Vurdering og eksamen

Se opptakskrav i programplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikken med relevans for læreres yrkesutøvelse og naturfaglige forståelse
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring av naturfagets sentrale idéer
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov på ulike læringsarenaer
  • har utdypet kunnskap om begynneropplæring i naturfag [trinn 1-7]

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan planlegge og gjennomføre naturfagundervisning inne og ute som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankra i avansert kunnskap [trinn 1-7]

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere ressurser og undervisning i naturfag
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og naturfagdidaktisk nytenkning i skolen

Vurderingsuttrykk

Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.

Sensorordning

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Analyse av utvalgte emner i læreplanen sett i lys av Big Ideas og progresjon i faget. Grupper på to studenter (2000 ord ± 10 %).
  • Planlegge og gjennomføre et feltarbeid for en gruppe elever/medstudenter. Skrive en beskrivende/reflekterende tekst med forankring i teori om planlegging og gjennomføring av feltarbeid i skolen. Arbeid i gruppe (2000 ord +/- 10 %).

Aktiviteter med obligatorisk deltagelse i Naturfagdidaktikk 1

Feltarbeid med for- og etterarbeid krever at studentene er fysisk til stede i naturen når undervisningen skjer. Det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid i naturen på egenhånd. Derfor er denne delen av undervisningen obligatorisk. Det er krav om 100% tilstedeværelse i feltaktiviteter og 80% tilstedeværelse i for- og etterarbeid. Omfang 3-4 dager.