Programplaner og emneplaner - Student
MBSO-100 Miljø og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Environment and society
- Studieprogram
-
Miljøarbeid i bedrift og samfunn
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal få en økt teoretisk kompetanse relatert til faget ytre miljø på lokalt, nasjonalt og globalt nivå. Deltakerne skal videre kunne benytte sin kompetanse praktisk i sitt arbeid med miljøforbedringer på lokalt plan.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten kan
- beskrive sentrale miljøtema
- redegjøre for økologi og økotoksikologi
- referere til forskjellige former for forurensning og tiltak som kan hindre eller redusere en slik forurensning
- gjenkjenne risiko- og konsekvensanalyser i miljøarbeidet
- redegjøre for miljøforvaltningen og ulike former for miljøvirkemidler samt kunnskap om miljøledelse og miljøledelsesverktøy
- redegjøre for fordelingsvirkningene av miljøødeleggelser og -tiltak og hvordan kompensere
Ferdigheter:
Studenten kan
- foreslå teknologiske tiltak for å hindre eller redusere forurensning og energibruk.
- gi analyser og vurderinger av samfunnsmessige miljøutfordringer lokalt og nasjonalt reflektere systematisk rundt de sentrale miljøutfordringene
Generell kompetanse:
Studenten kan
- reflektere over hvordan teknologi og andre typer tiltak kan benyttes for å redusere miljøproblemene og energibruken.
- formidle de sentrale miljøutfordringene og tiltakene som er aktuelle
- reflektere over etiske dilemmaer og fordelingshensyn knyttet til miljøutfordringene og de aktuelle tiltakene mot disse
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet består av 2 uker institusjonell undervisning og 10 mnd. egenstudier på deltid. Undervisningen vil bygge på studentenes erfaringer, og variere mellom forelesninger, diskusjoner, og gruppearbeid omkring de aktuelle temaene. Gruppearbeidet vil også være relatert til egenstudiets innsendingsoppgaver. For de som har lese- skrivevansker vil AOF Norge legge tilrette og bistå med hjelpemidler for å avhjelpe dette.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- deltakelse på seminarer, obligatorisk 85 % tilstedeværelse
- fire (4) innsendingsoppgaver/fagnotat. Oppgavene er gruppearbeid og skal løses og sendes inn i samarbeid med de andre i gruppa. Omfang: min. 600 ord pr oppgave og totalt 3000 ord for alle 4 oppgavene samlet (+/- 20 %), og har tidsfrist for innsendelse. Oppgavene gis vurderingen godkjent/ikke godkjent.
Vurdering og eksamen
- Skriftlig gruppeeksamen over 3 dager, i gruppe av 2-4 studenter.
- Muntlig eksamen av gruppens medlemmer. Muntlig karakter er justerende.
- Samme vurderingsform anvendes ved ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
MAJO4100 Kvinnehelse - seksuell og reproduktiv helse og rettigheter må være bestått for å avlegge eksamen i MAJOPRA2. Ved "ikke bestått" på ordinær eksamen i MAJO4100, kan studenten likevel starte i MAJOPRA2 og gå opp til ny/utsatt eksamen i løpet av MAJOPRA2.
Vurderingsuttrykk
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan vurdere betydningen av fysiologiske og psykososiale aspekter ved svangerskapet og barseltiden
- kan identifisere og analysere kvinnehelse i et livsløpsperspektiv
- kan identifisere og implementere kultursensitiv veiledning i seksuell og reproduktiv helse og rettigheter
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide selvstendig og kunnskapsbasert med oppfølging av kvinner og familier i svangerskapet og i barseltiden
- kan oppdage unormale forhold i svangerskapet og barseltiden og iverksette relevante tiltak
- kan bidra til videreutvikling av tverrfaglig samarbeid i svangerskaps- fødsel og barselomsorgen til beste for familiens behov
- an anvende prinsipper for prevensjonsveiledning og innsetting og fjerning av langtidsvirkende reversible prevensjon (LARC) i samhandling med brukerne
- kan analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter i møte med ungdom, gravide og partner
Generell kompetanse
Studenten
- kan veilede selvstendig innenfor jordmors fag- og ansvarsområde relatert til seksuell og reproduktiv helse
- kan utøve kultursensitiv omsorg i møte med ungdom, gravide, partner og familien
Sensorordning
Emnet Kultur, lek og læring er et teoretisk og praktisk emne, noe som kjennetegner både innhold, arbeidsformer og vurdering. Emnet skal videreutvikle forståelsen av samspillet mellom lek og læring, kunst, kultur og natur og hvordan dette kommer til uttrykk i et mangfoldig samfunn.
Emnet sikter mot å gi en utdypet forståelse for å møte barns undring og utforsking, med fagkunnskap og med kompetanse i å utvikle pedagogiske miljøer for lek og læring. Videre utdyper emnet hvordan både kulturen og naturen er arenaer for allsidige kroppslige, sosiale, emosjonelle og kognitive erfaringer og bærekraftig praksiser. Emnet vektlegger barns mangfoldige lek og læring, og hvordan lekens kreative og rasjonelle sider kan møtes og utvikles gjennom improvisasjon og planlegging. Emnet vil også studere kulturbegrepet i vid forstand, og analysere sammenhenger mellom lek, læring og danning i lys av nyere forskning.