EPN-V2

MBP-FORMET Forskningsmetodologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methodology
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Læringsutbytte

Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

· har grundig kunnskap om kvalitative tilnærmingsmåter ved innsamling og bearbeiding av data som for eksempel intervju, case study, etnografi, aksjonsforskning, video-baserte analyser

Ferdigheter

Studenten

· kan anvende kunnskapen om kvalitative metoder i et prosjektarbeid med relevans for barnehagefeltet

· kan planlegge og gjennomføre et mindre empirisk arbeide/prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

· kan reflektere over metodologiske og vitenskapsteoretiske problemer

· har forståelse for og kan vurdere etiske problemstillinger knyttet til forskning i barnehagefeltet

Innhold

· Om å nærme seg et forskningsfelt

· Planlegging og gjennomføring av et mindre empirisk arbeid

· Forskerrollen og forskningsetikk

· Litteratursøking

· Skriving av vitenskapelig tekst

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to komponenter:

· skriftlig prosjektrapport i gruppe (ca. 15-20 sider) som leveres i tre eksemplarer

· muntlig presentasjon i gruppe

Delene vurderes samlet.

Vurderingskriterier

For å oppnå karakteren bestått må studenten:

· ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven

· ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, evt. annen relevant teori

· vist evne til sjølstendig faglig refleksjon

· vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst

Ny/utsatt eksamen

Ved stryk eller gyldig forfall til eksamen kan studentene gå opp til ny/utsatt eksamen neste studieår/semester i den/de delen(e) kandidaten ikke består. Prøven arrangeres som ved ordinær eksamen. Ny/utsatt prøve kan gjennomføres individuelt dersom ny gruppe ikke kan dannes. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.

Vurderingsuttrykk

Det gis karakteren bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.