Programplaner og emneplaner - Student
MBP-FORMET Forskningsmetodologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methodology
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Læringsutbytte
Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
· har grundig kunnskap om kvalitative tilnærmingsmåter ved innsamling og bearbeiding av data som for eksempel intervju, case study, etnografi, aksjonsforskning, video-baserte analyser
Ferdigheter
Studenten
· kan anvende kunnskapen om kvalitative metoder i et prosjektarbeid med relevans for barnehagefeltet
· kan planlegge og gjennomføre et mindre empirisk arbeide/prosjekt
Generell kompetanse
Studenten
· kan reflektere over metodologiske og vitenskapsteoretiske problemer
· har forståelse for og kan vurdere etiske problemstillinger knyttet til forskning i barnehagefeltet
Innhold
· Om å nærme seg et forskningsfelt
· Planlegging og gjennomføring av et mindre empirisk arbeid
· Forskerrollen og forskningsetikk
· Litteratursøking
· Skriving av vitenskapelig tekst
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to komponenter:
· skriftlig prosjektrapport i gruppe (ca. 15-20 sider) som leveres i tre eksemplarer
· muntlig presentasjon i gruppe
Delene vurderes samlet.
Vurderingskriterier
For å oppnå karakteren bestått må studenten:
· ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven
· ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, evt. annen relevant teori
· vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
· vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst
Ny/utsatt eksamen
Ved stryk eller gyldig forfall til eksamen kan studentene gå opp til ny/utsatt eksamen neste studieår/semester i den/de delen(e) kandidaten ikke består. Prøven arrangeres som ved ordinær eksamen. Ny/utsatt prøve kan gjennomføres individuelt dersom ny gruppe ikke kan dannes. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.
Vurderingsuttrykk
Det gis karakteren bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor.