Programplaner og emneplaner - Student
MBP-FFK Introduction to Research Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsforberedende kurs
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kurset består av to deler.
Learning outcomes
a) Kvantitativ metode
Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
· kunnskap om og forståelse for kvantitative tilnærmingsmåter
Ferdigheter
Studenten kan
· kan bruke statistisk analyseverktøy som programmet SPSS eller tilsvarende
Generell kompetanse
Studenten kan
· lese og forstå statistiske analyser
· foreta en kritisk vurdering av statistisk forskning
b) Akademisk skriving Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
· kunnskap om praktiske og teoretiske aspekter som kreves i en skriftlig fremstilling på masternivå
· kunnskap om akademisk skriving som tekstgenre
· kunnskap om kildebruk og kildekritikk i akademisk skriving
Ferdigheter
Studenten kan
· bearbeide egne ideer og skisser til masteroppgaven både på et teoretisk, metodologisk og praktisk plan
· kunne argumentere for faglig ståsted gjennom relevant bruk av kilder og konstruksjon av akademisk tekst
Generell kompetanse
Studenten har
· kunnskap om og forståelse for hva det innebærer å skrive en masteroppgave
Content
a) Kvantitativ metode
Innhold
Innføring i statistikk og bruk av programmet SPSS.
b) Akademisk skriving
Innhold
Studenten skal gjennom kurset kunne bearbeide egne ideer og skisser til masteroppgaven både på et teoretisk, metodologisk og praktisk plan.
Course requirements
Del a) Obligatorisk tilstedeværelse (minst 80 %) på undervisningen.
Assessment
Eksamen
Individuelt skriftlig arbeid (5-8 sider), hjemmeeksamen. Nærmere retningslinjer for arbeidets innhold avgjøres i dialog mellom kursets leder og studentene.
Vurderingskriterier
For å oppnå karakteren bestått må studenten:
- ha avgrenset og presisert en problemstilling/ skisse til masteroppgaven
- dokumentere faglig innsikt og kjennskap til relevant teori
- ha vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
- ha vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst.
Ny/utsatt eksamen
Ved stryk eller gyldig forfall til eksamen kan studentene gå opp til ny/utsatt eksamen neste studieår/semester i den/de delen(e) kandidaten ikke består. Prøven arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.
Permitted exam materials and equipment
Alle
Grading scale
Det gis karakteren bestått/ikke bestått.
Examiners
Det benyttes interne sensorer.