EPN-V2

MBP-FFK Forskningsforberedende kurs Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Research Methods
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Kurset består av to deler.

  • Læringsutbytte

    a) Kvantitativ metode

    Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    · kunnskap om og forståelse for kvantitative tilnærmingsmåter

    Ferdigheter

    Studenten kan

    · kan bruke statistisk analyseverktøy som programmet SPSS eller tilsvarende

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    · lese og forstå statistiske analyser

    · foreta en kritisk vurdering av statistisk forskning

    b) Akademisk skriving Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    · kunnskap om praktiske og teoretiske aspekter som kreves i en skriftlig fremstilling på masternivå

    · kunnskap om akademisk skriving som tekstgenre

    · kunnskap om kildebruk og kildekritikk i akademisk skriving

    Ferdigheter

    Studenten kan

    · bearbeide egne ideer og skisser til masteroppgaven både på et teoretisk, metodologisk og praktisk plan

    · kunne argumentere for faglig ståsted gjennom relevant bruk av kilder og konstruksjon av akademisk tekst

    Generell kompetanse

    Studenten har

    · kunnskap om og forståelse for hva det innebærer å skrive en masteroppgave

  • Innhold

    a) Kvantitativ metode

    Innhold

    Innføring i statistikk og bruk av programmet SPSS.

    b) Akademisk skriving

    Innhold

    Studenten skal gjennom kurset kunne bearbeide egne ideer og skisser til masteroppgaven både på et teoretisk, metodologisk og praktisk plan.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Del a) Obligatorisk tilstedeværelse (minst 80 %) på undervisningen.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen

    Individuelt skriftlig arbeid (5-8 sider), hjemmeeksamen. Nærmere retningslinjer for arbeidets innhold avgjøres i dialog mellom kursets leder og studentene.

    Vurderingskriterier

    For å oppnå karakteren bestått må studenten:

    • ha avgrenset og presisert en problemstilling/ skisse til masteroppgaven
    • dokumentere faglig innsikt og kjennskap til relevant teori
    • ha vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
    • ha vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst.

    Ny/utsatt eksamen

    Ved stryk eller gyldig forfall til eksamen kan studentene gå opp til ny/utsatt eksamen neste studieår/semester i den/de delen(e) kandidaten ikke består. Prøven arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle

  • Vurderingsuttrykk

    Det gis karakteren bestått/ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes interne sensorer.