Programplaner og emneplaner - Student
MBP-FFK Forskningsforberedende kurs Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Research Methods
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Kurset består av to deler.
-
Læringsutbytte
a) Kvantitativ metode
Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
· kunnskap om og forståelse for kvantitative tilnærmingsmåter
Ferdigheter
Studenten kan
· kan bruke statistisk analyseverktøy som programmet SPSS eller tilsvarende
Generell kompetanse
Studenten kan
· lese og forstå statistiske analyser
· foreta en kritisk vurdering av statistisk forskning
b) Akademisk skriving Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
· kunnskap om praktiske og teoretiske aspekter som kreves i en skriftlig fremstilling på masternivå
· kunnskap om akademisk skriving som tekstgenre
· kunnskap om kildebruk og kildekritikk i akademisk skriving
Ferdigheter
Studenten kan
· bearbeide egne ideer og skisser til masteroppgaven både på et teoretisk, metodologisk og praktisk plan
· kunne argumentere for faglig ståsted gjennom relevant bruk av kilder og konstruksjon av akademisk tekst
Generell kompetanse
Studenten har
· kunnskap om og forståelse for hva det innebærer å skrive en masteroppgave
-
Innhold
a) Kvantitativ metode
Innhold
Innføring i statistikk og bruk av programmet SPSS.
b) Akademisk skriving
Innhold
Studenten skal gjennom kurset kunne bearbeide egne ideer og skisser til masteroppgaven både på et teoretisk, metodologisk og praktisk plan.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Del a) Obligatorisk tilstedeværelse (minst 80 %) på undervisningen.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen
Individuelt skriftlig arbeid (5-8 sider), hjemmeeksamen. Nærmere retningslinjer for arbeidets innhold avgjøres i dialog mellom kursets leder og studentene.
Vurderingskriterier
For å oppnå karakteren bestått må studenten:
- ha avgrenset og presisert en problemstilling/ skisse til masteroppgaven
- dokumentere faglig innsikt og kjennskap til relevant teori
- ha vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
- ha vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst.
Ny/utsatt eksamen
Ved stryk eller gyldig forfall til eksamen kan studentene gå opp til ny/utsatt eksamen neste studieår/semester i den/de delen(e) kandidaten ikke består. Prøven arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
-
Vurderingsuttrykk
Det gis karakteren bestått/ikke bestått.
-
Sensorordning
Det benyttes interne sensorer.