Programplaner og emneplaner - Student
MBP-BHFVT Barnehageforskning og vitenskapsteori Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Early Childhood Education Research and Methodology
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Oversikt over sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner. Aktuell barnehageforskning illustrerer noen utvalgte vitenskapelige og metodologiske tema.
Læringsutbytte
Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for sentrale vitenskapsteorietiske posisjoner i tilknytning til barnehagepedagogikk som forskingsfelt
- har oversikt over vitenskapsteoriers relevans for barnehageforskning
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta en kritisk analyse av utvalgte vitenskapsteoretiske og metodologiske spørsmål som er relevante for barnehageforskning
- kan formulere og drøfte et vitenskapelig problem innen feltet
- kan vurdere allerede utført barnehageforskning
Generell kompetanse
Studenten
- har tilstrekkelig kunnskap til å vurdere relevansen av teorier og metoder innen barnehageforskning
- kan formidle egen og andres akkumulerte kunnskap skriftlig og på en faglig forsvarlig måte
Vurdering og eksamen
Eksamen
- Et individuelt skriftlig arbeid (10-15 sider) - hjemmeeksamen.
Det benyttes intern sensor.
Karakterskala
Det gis karakteren bestått/ikke bestått.
Vurderingskriterier
For å oppnå karakteren bestått må studenten
- ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven
- ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, evt. annen relevant teori
- vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
- vist at han/hun har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst
Ny/utsatt eksamen
Ved stryk eller gyldig forfall til eksamen kan studentene gå opp til ny/utsatt eksamen neste studieår/semester i den/de delen(e) kandidaten ikke består. Prøven arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.
Pensumliste
Alvesson, M. & Skjöldberg, K. (2008). Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod (2. oppl.). Lund: Studentlitteratur. S. 13-46 og 287-473119
Andenæs, A. (2012). Hvilket barn? Om barn, barndom og barnehage. Nordisk Barnehageforskning, 5(1), 1-14.14
Bengtsson, J. (2005). En livsvärldsansats för pedagogisk forskning. I J. Bengtsson (red.) Med livsvärlden som grund (2. oppl.). Lund: Studentlitteratur. S. 9-5849
Birkeland, I. (2012). Rom, sted og kjønn: begrepsavklaringer og bruksanvisninger. I: A. Krogstad, G. Hansen, K. Høyland & T. Moser (red.). Rom for barnehagen (s. 47-63). Bergen: Fagbokforlaget.15
Christensen, P. & Prout,A. (2002). Working with ethical symmetry in social research with children. Childhood, 9(4), 477-497.20
Dahlberg, G. & Moss, P. (2005). Ethics and politics in early childhood education. London and New York: Routledge Falmer. Egne valgte kapitler.50
Degotardi, S. (2011). Two steps back: exploring identity and presence while observing infants in nursery. I: E. Johansson & E.J. White (eds.). Educational research with our youngest. Voices of infants and toddlers (s. 15-38). London og New York: Springer.23
Finlay, J. (2015) Engaging phenomenological analysis, Qualitative Research in psychology , 11:121-141, 2014. Copyright © Taylor & Francis Group, LLC ISSN: 1478-0887 print/1478-0895 online DOI: 10.1080/14780887.2013.807899 .22
Foucault, M. (1999). Diskursens orden. Tiltredelsesforelesning holdt ved College de Frane 2. desember 1970. Oslo: Spartacus.60
Grover, S. (2004). Why won't they listen to us? On giving power and voice to children participating in social research. Childhood, 11(1), 81-93.12
Heckman, S. (2010). The material of knowledge. Feminist discourses. Bloomington: Indiana University Press. S. 10-128.118
Hogsnes, H. D. (2009).Kolonisering av barnehagen, sett i et kjønnsperspektiv. Norsk pedagogisk tidsskrift, 1, 28-38.10
Johansson, E. (2011). Investigating morality in toddlers¿ life worlds. I: E. Johansson & E. J. White (red.) Educational research with our youngest (s. 39-52). London: Springer.13
Johansson, J.-E. (2004). Fritt tänkande och samhandlande barn: Friedrich Wilhelm August Fröbel. I: L. Løvlie & K. Steinsholt (red.). Pedagogikkens mange ansikter: Pedagogikkens idéhistorie fra antikken til det postmoderne (s. 260-282). Oslo: Universitetsforlaget.22
Lather, P. (2007). Getting lost. Albany: State University of New York Press. S. 155-165.10
Lindgren, A.-L. & Sparrmann, A. (2003). Om att bli dokumenterad: etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation. Pedagogisk forskning i Sverige, 8(1), 58-69.11
Løkken, G. (2009). The construction of 'toddler' in early childhood pedagogy. Contemporary Issues in Early Childhood, 10(1), 35-428
Mac Noughton, G. (2005). Doing Foucault in early childhood setting: Applying poststructural ideas. London and New York: Routledge. Egne valgte sider.50
Mac Noughton, G., Smith, K. & Davis, K. (2007). Researching with children: the challenge and possibilities for building 'child friendly' research. I: J. A. Hatch (red.) Early childhood qualitative research (s. 167-184). London and New York: Routledge.17
Moss, P. (2007). Meeting across the paradigmatic divide. Educational Philosophy and Theory, 39(3), 229-245.16
Otterstad, A.-M. & Nordbrønd, B. (2008). NOVAs mangelfulle forståelse av norsk barnehageforskning. Første Steg, 4, 38-425
Rhedding-Jones, J. (1996). Positionings poststructural: some Australian research in education.Nordisk Pedagogik, 16(1), 2-14.12
Rhedding-Jones, J. (2003). Questioning play and work, early childhood and pedagogy. I: D. Lytle (red.) Play and educational theory and practice (s. 243-254). Westport, Connecticut, USA: Praeger.11
Ricoeur, Paul (2001): "Hva er en tekst? Å forstå og forklare". I: S. Lægreid & T. SkorgenHermeneutisk lesebok (s. 59-79). Oslo: Spartacus forlag. Først trykt i 1970.20
Rønbeck, A. E. (2012). Michel Foucaults forfatterskap og ideer. I : A.E. Rønbeck (red.) Inspirert av Foucault. Diskusjoner om nyere pedagogisk empiri (s. 9-33). Bergen: Fagbokforlaget.24Sum:709
Alvesson, M. & Skjöldberg, K. (2008). Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod (2. oppl.). Lund: Studentlitteratur. S. 13-46 og 287-473119
Andenæs, A. (2012). Hvilket barn? Om barn, barndom og barnehage. Nordisk Barnehageforskning, 5(1), 1-14.14
Bengtsson, J. (2005). En livsvärldsansats för pedagogisk forskning. I J. Bengtsson (red.) Med livsvärlden som grund (2. oppl.). Lund: Studentlitteratur. S. 9-5849
Birkeland, I. (2012). Rom, sted og kjønn: begrepsavklaringer og bruksanvisninger. I: A. Krogstad, G. Hansen, K. Høyland & T. Moser (red.). Rom for barnehagen (s. 47-63). Bergen: Fagbokforlaget.15
Christensen, P. & Prout,A. (2002). Working with ethical symmetry in social research with children. Childhood, 9(4), 477-497.20
Dahlberg, G. & Moss, P. (2005). Ethics and politics in early childhood education. London and New York: Routledge Falmer. Egne valgte kapitler.50
Degotardi, S. (2011). Two steps back: exploring identity and presence while observing infants in nursery. I: E. Johansson & E.J. White (eds.). Educational research with our youngest. Voices of infants and toddlers (s. 15-38). London og New York: Springer.23
Foucault, M. (1999). Diskursens orden. Tiltredelsesforelesning holdt ved College de France 2. desember 1970. Oslo: Spartacus.60
Grover, S. (2004). Why won't they listen to us? On giving power and voice to children participating in social research. Childhood, 11(1), 81-93.12
Heckman, S. (2010). The material of knowledge. Feminist discourses. Bloomington: Indiana University Press. S. 10-128.118
Hogsnes, H. D. (2009). Kolonisering av barnehagen, sett i et kjønnsperspektiv. Norsk pedagogisk tidsskrift, 1, 28-38.10
Johansson, E. (2011). Investigating morality in toddlers¿ life worlds. I: E. Johansson & E. J. White (red.) Educational research with our youngest (s. 39-52). London: Springer.13
Johansson, J.-E. (2004). Fritt tänkande och omhandlande barn: Friedrich Wilhelm August Fröbel. I: L. Løvlie & K. Steinsholt (red.). Pedagogikkens mange ansikter: Pedagogikkens idéhistorie fra antikken til det postmoderne (s. 260-282). Oslo: Universitetsforlaget.22
Lather, P. (2007). Getting lost. Albany: State University of New York Press. S. 155-165.10
Lindgren, A.-L. & Sparrmann, A. (2003). Om att bli dokumenterad: etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation. Pedagogisk forskning i Sverige, 8(1), 58-69.11
Løkken, G. (2009). The construction of 'toddler' in early childhood pedagogy. Contemporary Issues in Early Childhood, 10(1), 35-428
Mac Noughton, G. (2005). Doing Foucault in early childhood setting: Applying poststructural ideas. London and New York: Routledge. Egne valgte sider.50
Mac Noughton, G., Smith, K. & Davis, K. (2007). Researching with children: the challenge and possibilities for building 'child friendly' research. I: J. A. Hatch (red.) Early childhood qualitative research (s. 167-184). London and New York: Routledge.17
Moss, P. (2007). Meeting across the paradigmatic divide. Educational Philosophy and Theory, 39(3), 229-245.16
Otterstad, A.-M. & Nordbrønd, B. (2008). NOVAs mangelfulle forståelse av norsk barnehageforskning. Første Steg, 4, 38-425
Rhedding-Jones, J. (1996). Positionings poststructural: some Australian research in education.Nordisk Pedagogik, 16(1), 2-14.12
Rhedding-Jones, J. (2003). Questioning play and work, early childhood and pedagogy. I: D. Lytle (red.) Play and educational theory and practice (s. 243-254). Westport, Connecticut, USA: Praeger.11
Ricoeur, Paul (2001): "Hva er en tekst? Å forstå og forklare". I: S. Lægreid & T. SkorgenHermeneutisk lesebok (s. 59-79). Oslo: Spartacus forlag. Først trykt i 1970.20
Rønbeck, A. E. (2012). Michel Foucaults forfatterskap og ideer. I : A.E. Rønbeck (red.) Inspirert av Foucault. Diskusjoner om nyere pedagogisk empiri (s. 9-33). Bergen: Fagbokforlaget.24Sum: