EPN-V2

MBIB4230 Information Retrieval Course description

Course name in Norwegian
Information Retrieval
Study programme
Library and Information Science, Courses
Master Programme in archival, library and information sciences
Master Programme in archival, library and information sciences – Part-time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om relevante tema for forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
  • har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter, forskningsdesign og etisk regelverk relevant for forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
  • har inngående kunnskap om utvalgte teoretiske perspektiv som er relevante for forskning på tema innen kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
  • har inngående kunnskap om hvordan man kan søke opp, trekke ut essensen av og vurdere forskningslitteratur knyttet til kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap analysere faglige problemstillinger om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke oppnådd innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk til å lokalisere problemområder for utforskning
  • kan velge ut, avgrense relevante tema og formulere forskningsspørsmål som er aktuelle for forskning innen kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen for å designe et avgrenset forskningsprosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger innen forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
  • kan, med bakgrunn i forskningsbasert kunnskap, analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger relevante for undervisning i kroppsøving
  • kan bidra til forsknings- og utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning om kroppsøving i skolen

Recommended preliminary courses

The course presupposes knowledge from the bachelor courses BIB3210/BIB3220/BIB3230 or BIB3240/BIB3250/BIB3260.

Required preliminary courses

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon om arbeidskrav i den innledende delen av fagplanen.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 prosent oppmøte på organiserte seminar og praktiske øvinger
  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10 %.

Learning outcomes

  • Posterpresentasjon. Studentene skal i grupper på 2-3 trekke et tema som de skal lage en poster på bakgrunn av. Posteren skal lages etter en mal som blir gitt ved trekking av tema. Til slutt skal posteren presenteres på en studentkonferanse med alle studentene og to interne sensorer som tilhørere. Temaet trekkes 14 dager i forveien, og omfanget på den muntlige presentasjonen er inntil 10 minutter. Etter hver presentasjon er det spørsmål fra sensorene, og det åpnes for spørsmål fra med-studenter. Total tidsramme er inntil 30 minutter per studentgruppe. Til grunn for vurdering ligger posteren, presentasjonen og den muntlige utspørringen. Det gis gruppekarakter på eksamenen.
  • Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen, med nødvendige tilpasninger ut fra antall studenter som går opp til eksamen.

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler tilgjengelig.

Course requirements

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  1. Either a report on a laboratory assignment or an essay on one or more of the course subtopics, written either individually or in groups of 2-3 students, to be submitted at the end of the course. Written individually, the essay will have a scope of 15 pages, written in group the scope will be 20 pages. For a laboratory assignment the scope will be approx. 10 pages written individually, and approx. 12 pages written in a group. The topic of the assignment is chosen in cooperation with a course teacher.
  2. Presentation of the term-paper/laboratory report at the end of the course. Each student/group uploads a draft of the assignments text. Each student is assigned an opposition of one of the other students' assignments' drafts. Each presentation is assigned 20 minutes that include the presentation of the assignment (up to 10 minutes), a comment by the opponent (up to 5 minutes) and any questions from the audience (up to 5 minutes). Students are given a week to improve their paper based on the comments. In case restrictions prohibit physical attendance, the oral opposition is replaced by an opposition note of 1-2 pages.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version once by the given deadline.

Assessment

Individual written assignment; the student shall, within the prescribed time limit deliver an individual written 3 days home assignment of 20000 characters +/- 10 per cent. Font and font size: Arial / Calibri 12pkt. Line spacing: 1.5.

The student may choose English or Norwegian as examination language

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Grading scale

MGKP5100 skal gi studentene mulighet til å opparbeide inngående kunnskaper om hvordan forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk kan gjennomføres. I emnet gis studentene mulighet til å oppøve ferdigheter i å lokalisere relevante tema for utforsking og designe et avgrenset forskningsprosjekt knyttet til fagområdet, samt å øve på utvalgte forskningsmetoder. Dette innebærer også kunnskaper om hvordan kunnskapsoversikter utarbeides og ferdigheter i å utarbeide en kunnskapsoversikt knyttet til et avgrenset tema.

Examiners

All exam papers are graded by one internal and one external examiner.

Admission requirements

You can apply for admission to this course outside of master programme.

Prerequisites

A bachelor's degree or equivalent with specialization in library and information science of minimum 80 ECTS. The minimum academic requirement for admission is the grade C, in accordance with Regulations Relating to Admission to Master's Degree Programmes at OsloMet.

Course contact person

Michael Preminger