EPN-V2

MBIB4000 Vitenskapsteori og metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods and Theory of Science
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet er obligatorisk for alle studenter.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper

    Studenten

    • har kunnskap om de ulike vitenskapsteoretiske syn på hva som konstituerer kunnskap
    • har kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlag for bibliotek- og informasjonsvitenskap som fagfelt
    • har spesialisert innsikt i kriterier for forskningskvalitet og for etisk forsvarlig forskning
    • har spesialisert kunnskap om vesentlige kvantitative og kvalitative metoder for innsamling, bearbeiding og analyse av forskningsdata
    • har teoretisk og praktisk kunnskap om fasene i et forskningsprosjekt, fra problemutforming til rapportering og publisering

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vurdere kvaliteten i eksisterende forskning og relatere den til det vitenskapsteoretiske grunnlaget for bibliotek- og informasjonsvitenskapen
    • kan formulere forskningsspørsmål og relatere dem til aktuelle metodevalg
    • kan planlegge og utforme et selvstendig forskningsprosjekt i form av en masteroppgave

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan drøfte kriterier for forskningskvalitet både skriftlig og muntlig
    • kan utforme et forskningsprosjekt på størrelse med en masteroppgave og dele sine refleksjoner både skriftlig og muntlig
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet organiseres som en serie av fire samlinger over tre dager.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det gis to arbeidskrav.

    1. Studentene skal gjennomføre et gruppearbeid knyttet til en kvalitetsmessig vurdering av bibliotek- og informasjonsfaglige forskningsprosjekter. Gruppearbeidet skal presenteres muntlig på 3. samling, der det gis veiledning av faglærer. I etterkant leverer gruppene et skriftlig arbeid på maksimum 4 sider.
    2. Studentene presenterer sitt selvstendige forskningsprosjekt (se vurderingsform) muntlig på 4. samling og er opponenter for hverandre. Det gis også veiledning av en faglærer i forbindelse med presentasjonen. Det tilbys ikke veiledning fra faglærere utenom dette.

    Arbeidskravene skal være gjennomførte og godkjente av faglærer innen fastlagt tid, før studenten kan gå opp til eksamen.

    Ved sykdomsfravær godkjennes det første arbeidskravet så sant studenten er delaktig i den skriftlige innleveringen etter 3. samling. Ved sykdomsfravær på 4. samling, må opponentansvaret ivaretas ved at de berørte studentene kommuniserer direkte med hverandre utenom samlingen og bekrefter kommunikasjonen overfor faglærer.

  • Vurdering og eksamen

    Vurderingsformen er en individuell skriftlig oppgave (10-12 sider), der studenten skal utforme et selvstendig forskningsprosjekt. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Oppgaven er å betrakte som en forberedelse til masteroppgaven.

    Studenter som ikke består ordinær eksamen, kan ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått-Ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.