Programplaner og emneplaner - Student
MBH5903 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master's Thesis
- Omfang
- 45.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Gjennom masteroppgaven skal studenten dokumentere selvstendig fordypning i et valgt område innenfor barnehagekunnskap.
-
Forkunnskapskrav
Behavioral economics uses empirical insights from psychology and other fields (such as sociology or neuroscience) in economic analysis. Conventionally, economics assumes that people are "economically rational": they make logically consistent choices in their best self-interest. Of course, sometimes people don't behave that way. Behavioral economics broadens the reach of economic analysis to situations in which people unselfishly contribute to the common good (like giving to the Red Cross), regret a choice (such as eating a candy bar instead of an apple), or make errors in judgement (for example, assign too much weight to highly unlikely events such as a lightning strike). Economic policies can look very different when people exhibit these kinds of behavior.
-
Læringsutbytte
None.
-
Innhold
An internal and an external examiner will grade the exam.
A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.
-
Arbeids- og undervisningsformer
After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:
Knowledge
Students have specialized insight into:
- How social preferences and social context alter economic outcomes and policies (Fairness, reciprocity, altruism and social norms)
- How heuristic decision making can lead to cognitive biases and choices that are not in one's best interest (mental accounting, availability heuristic, recency bias, conjunction fallacy, etc.).
- How inconsistent preferences can arise and how they challenge policymaking (time-inconsistency, self-control, loss aversion, etc.).
- How the context in which a decision is made can influence preferences and choices (framing, prospect theory, etc.).
Skills
The students can:
- Analyze empirical evidence, often from experiments, for behavior that does not adhere to "economic rationality".
- Model behavioral preferences and decision processes to analyze economic policies.
- Analyze various economic policy options when behavior is not economically rational.
- Deal critically with the pitfalls of behavioral economics in making policy recommendations, such as excessive paternalism or the lack of a clear welfare criterion.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Lectures with active student participation.
-
Vurdering og eksamen
Masteroppgaven skal ha et omfang på 30.000 ord +/- 10 %. Innholdsfortegnelse, sammendrag, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Det skal utarbeides et sammendrag på norsk og engelsk på inntil 350 ord.
Masteroppgaven kan inneholde multimodale dokumentasjonsformer (bilde, video og annet) eller kunstnerisk arbeid.
Dersom den skriftlige masteroppgaven ikke innfrir de formelle kravene til oppgaven, vil innleveringen registreres som ikke godkjent med karakteren F. Det vil da ikke bli avholdt muntlig eksamen for kandidaten.
Muntlig eksamen starter med en presentasjon av oppgaven (inntil 15 minutter). Det vil deretter være en samtale om oppgaven med utgangspunkt i spørsmål fra sensorene (inntil 30 minutter).
Det gis én samlet karakter som primært er basert på det skriftlige arbeidet.
Ny/utsatt eksamen
En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny eksamen.
Vurdering
Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:
- problemstillingens originalitet og relevans for barnehagefeltet
- dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder
- tydelig avgrensning og sammenheng mellom problemstilling, metodevalg og teoretisk perspektiv, samt drøfting og konklusjoner
- evne til å samle, systematisere, tolke og diskutere et aktuelt forskningsmateriale og presentere kunnskap på en oversiktlig måte
- refleksjon over etiske spørsmål i forskningsprosessen
- skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg
Publisering
For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig, må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil ikke-klausulerte masteroppgaver, som er bestått, publiseres i universitetets digitale vitenarkiv.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Written school exam (4 hours).
-
Vurderingsuttrykk
One dictionary (Native language-English/English-native language or English-English).
Calculator (as specified in regulations for use of calculator).
-
Sensorordning
Letter grading A-F.