EPN-V2

MBH5901 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gjennom masteroppgaven skal studenten dokumentere selvstendig fordypning i et valgt problemområde innenfor barnehagekunnskap.

Forkunnskapskrav

Andre praksisperiode: bestått FKH PRA1 Praksis 1. studieår og alle andre emner fra første studieår.

Tredje praksisperiode: bestått FKH PRA2 Praksis 2. studieår og alle andre emner fra andre studieår.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger fagområdet
  • har grunnleggende kunnskap om planlegging, gjennomføring, vurdering og etterarbeid av undervisning
  • har kunnskap om læreforutsetninger og behov for tilrettelegging av læringsprosesser
  • har kunnskap om klasseledelse og samspill mellom elever og mellom elev og faglærer
  • har kunnskap om teamarbeid og ledelse
  • har kunnskap om samarbeid med foreldre og andre med ansvar for elevers oppvekstmiljø
  • har kunnskap om observasjonsmetoder
  • har kunnskap om skoleutvikling og skolen som organisasjon og samfunnsinstitusjon
  • har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • har kunnskap om hvordan ulike nasjonale, regionale og lokale satsningsområder kan integreres i undervisningen for å styrke elevenes opplevelse og læringsutbytte

Ferdigheter

Studenten

  • kan finne fram og anvende fagstoff, metoder, læreplanverk, lovverk og rammebetingelser for undervisning i grunnopplæringen og andre pedagogiske arenaer
  • kan planlegge, lede, veilede og vurdere læringsprosesser
  • kan anvende praktisk og teoretisk kunnskap knyttet til elevforståelse og læringsprosesser
  • kan bruke et bredt utvalg arbeidsmåter og læremidler i undervisningen
  • kan formulere mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter
  • kan samarbeide med studenter, veiledere, faglærere, andre i skolen og utenfor for innhenting av fagkunnskap og fagforståelse
  • kan reflektere over og drøfte undervisning ut fra elevforutsetninger, praksiserfaringer og teoretisk kunnskap
  • kan planlegge og delta på møter for foreldre og foresatte og utviklingssamtaler
  • kan identifisere mobbing og trakassering og drøfte måter dette kan håndteres på

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte undervisning, læring, fag og elever i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
  • har grunnleggende kunnskap om ledelse av læringsprosesser i tilknytning til gjeldende læreplaner og lovverk
  • kan vurdere egen lærerkompetanse og eget læringsbehov
  • kan reflektere over egen og andres undervisningspraksis i lys av teori og forskning
  • kan diskutere fag og profesjonskunnskap i faglig, og tverrfaglig sammenheng
  • kan ivareta kravene til helse, miljø og sikkerhet innenfor eget fagområde og i lærerprofesjonen forøvrig

Innhold

Innholdet i dette emnet relateres i hovedsak til en videre fordypning av aktuelle temaer. Gjennom arbeidet med masteroppgaven får studenten anvendt sin kunnskap i forskningstradisjoner, forskningsmetodiske tilnærminger og forskningsdesign, samt vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger.

Arbeids- og undervisningsformer

Med utgangspunkt i valgt tema får studenten oppnevnt veileder. Student og veileder skal gjennomgå og undertegne en veiledningskontrakt. Oppgaven skal i utgangspunktet skrives individuelt.

Det kan, etter søknad, åpnes opp for at flere skriver sammen. Dersom flere studenter skriver sammen, skal fordeling av ansvar og omfang godkjennes av studieleder i samråd med emneansvarlig.

Masteroppgaven kan inneholde multimodale dokumentasjonsformer (bilde, video og annet) eller kunstnerisk arbeid. Det skal utarbeides et sammendrag på engelsk (inntil 350 ord).

Studentene inviteres til å presentere masteroppgaven på et åpent seminar på institutt for barnehagelærerutdanning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene skal kunne få bestått praksisopplæringen.

  • Innlevering av undervisningsplaner til godkjenning til fastsatt tid før undervisningspraksis til praksislærer og praksisveileder.
  • Muntlige fremlegg i gruppe knyttet til hver praksisperiode.

Praksisopplæringen er 100 prosent obligatorisk. Studentene kan ikke ha mer enn en dags fravær i hver praksisperiode. Alt fravær som overstiger en dag må tas igjen. Fravær som overstiger tre dager må dokumenteres. Studentene har meldeplikt for alle typer fravær.

Obligatorisk er også

  • deltakelse i alle møter knyttet til forberedelse, gjennomføring og etterarbeid av praksisopplæring
  • deltakelse i alle praksisgruppens oppgaver

Vurdering og eksamen

  • Masteroppgaven (omfang ca. 40-50 sider)
  • Muntlig eksamen knyttet til masteroppgaven

Etter at oppgaven er innlevert og vurdert til bestått, avsluttes studiet med en muntlig eksamen.

Ny/utsatt eksamen

En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - Storbyuniversitet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny eksamen.

Publisering

For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil beståtte og ikke-klausulerte masteroppgaver publiseres i universitetets digitale vitenarkiv.

Vurderingskriterier

Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:

  • Problemstillingenes eller forskningsspørsmålenes originalitet og/eller relevans for barnehagefeltet.
  • Klarhet i utvikling av problemstillinger eller forskningsspørsmål.
  • Dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder.
  • Sammenheng mellom problemstillinger/forskningsspørsmål, metodevalg/metodologier og drøftinger/konklusjoner.
  • Evne til å samle, systematisere, tolke/dekonstruere og presentere kunnskaper på en oversiktlig måte.
  • Refleksjon over etiske spørsmål i forskningsprosessen.
  • Skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg.

Hjelpemidler ved eksamen

Avsluttende vurdering i praksisopplæringen uttrykkes med karakterene bestått/ ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Praksis vurderes av praksislærer og praksisveileder.

Sensorordning

Etter at oppgaven er innlevert og vurdert til bestått, avsluttes studiet med en muntlig eksamen.

  1. Eksamenskommisjonen fastsetter og protokollfører karakteren på mastergradsoppgaven.
  2. Muntlig eksamen starter med en presentasjon av oppgaven i forelesningsform på inntil 15 minutter. Det vil deretter være en eksaminasjon/samtale om oppgaven i form av spørsmål (15 minutter).
  3. Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgaven. Veileder kan ikke være sensor. Veileder er sekretær for kommisjonen og skal organisere eksamen, men har ikke innflytelse på karakterfastsettelsen.
  4. Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Muntlig eksamen teller som justerende på karakteren til masteroppgaven.
  5. Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt og mastergradsoppgaven får en ny vurdering. Dersom vurdering blir endret vil ny muntlig eksamen bli avholdt.