EPN-V2

MBH5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Omfang
45.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell seks timers eksamen.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Læringsutbytte

    Gradert skala A-F.

  • Innhold

    Innholdet i dette emnet relateres i hovedsak til en videre fordypning av aktuelle temaer. Gjennom arbeidet med masteroppgaven får studenten anvendt sin kunnskap i forskningstradisjoner, forskningsmetodiske tilnærminger og forskningsdesign, samt vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensbesvarelser.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Herbjørn Andresen

  • Vurdering og eksamen

    • Masteroppgaven (omfang ca. 70-90 sider).
    • Muntlig eksamen knyttet til masteroppgaven

    Etter at oppgaven er innlevert og vurdert til bestått, avsluttes studiet med en muntlig eksamen.

    Ny/utsatt eksamen

    En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny eksamen.

    Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:

    • Problemstillingenes eller forskningsspørsmålenes originalitet og/eller relevans for barnehagefeltet.
    • Klarhet i utvikling av problemstillinger eller forskningsspørsmål.
    • Dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder.
    • Sammenheng mellom problemstillinger og forskningsspørsmål, metodevalg og metodologier, samt drøftinger og konklusjoner.
    • Evne til å samle, systematisere, tolke og dekonstruere og presentere kunnskaper på en oversiktlig måte.
    • Refleksjon over etiske spørsmål i forskningsprosessen.
    • Skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg.

    Publisering

    For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil beståtte og ikke-klausulerte masteroppgaver publiseres i universitetets digitale vitenarkiv.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    A - F

  • Sensorordning

    1. Eksamenskommisjonen fastsetter og protokollfører karakteren på mastergradsoppgaven.
    2. Muntlig eksamen starter med en presentasjon av oppgaven (inntil 15 minutter). Det vil deretter være en eksaminasjon/samtale om oppgaven i form av spørsmål (inntil 30 minutter).
    3. Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgaven. Veileder kan ikke være sensor. Veileder er sekretær for kommisjonen og skal organisere eksamen, men har ikke innflytelse på karakterfastsettelsen.
    4. Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Muntlig eksamen teller som justerende på karakteren til masteroppgaven.
    5. Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt og mastergradsoppgaven får en ny vurdering. Dersom vurdering blir endret vil ny muntlig eksamen bli avholdt.