Programplaner og emneplaner - Student
MBH4460 Research Design and Methodology Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsdesign og metodologi
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Målet med emnet er at studenten skal utvikle særskilt kunnskap om og kompetanse i forskningsdesign, forskningsmetodologi og forskerroller i barnehageforskningen. Emnet gir fordypning i å lese og forstå forskning, betydningen av forskningsoversikter og å ta kritisk stilling til innhold i foreliggende forskning. Undervisningen setter forskning ved Institutt for barnehagelærerutdanning i sammenheng med nasjonal og internasjonal forskning. Det forventes stor grad av selvstendighet og aktiv deltagelse fra studentene.
Recommended preliminary courses
Det anbefales at studenten har fullført emnet MBH4100 Vitenskapsteori og forskningsmetoder, eller tilsvarende emne.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om tematiske, teoretiske og metodologiske tilnærminger til barnehagerelevant forskning
- har utviklet sin kunnskap om forskningsdesign, forskningsoversikter, forskningsmetoder, analyse og forskningsetikk
- har særskilt kunnskap om ulike forskerroller og deres implikasjoner for forsknings- og utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan lese, forstå, orientere seg i og formidle forskning
- kan lage en oversikt over aktuell forskning innenfor et bestemt felt
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike forskningsmetoder og forskningsdesign
- kan analysere og reflektere kritisk over ulike forskerroller
Generell kompetanse
Studenten
- kan lese forskningspublikasjoner og identifisere likheter og forskjeller i hvordan publikasjonene er bygd opp
- kan analysere og reflektere kritisk over forskningsdesign og metodologi i barnehagerelevant forskning
- kan utvikle et forskningsdesign og kritisk reflektere over metodologien i eget prosjekt
- kan identifisere forskningsetiske problemstillinger knyttet til barnehagerelevant forskning
Content
Undervisningen gir innsikt i forskningsdesign og metodologi og om hvordan man kan lese, forstå og systematisere vitenskapelige tekster innenfor barnehageforskningen. Stikkord for innholdet i emnet er:
- Nyere norsk og internasjonal barnehageforskning
- Forskningsdesign
- Forskningsoversikter
- Metodologi
- Forskerroller
- Forskningsetikk
Teaching and learning methods
Calculator handed out by the university.
Course requirements
Pass-fail.
Assessment
All answers are assessed by one examiner.
External peer groups from multiple institutions are used in the design of assignment sets and evaluation criteria.
Permitted exam materials and equipment
- 2 ECTS overlap with SYKK/SYKP1300 Pharmacology and Administration of Medicine, 5 ECTS.
- SYKK1310, SYKP1310, SYKD1310 and SKOMP1100 are fully overlapping.
Grading scale
Bestått/ikke bestått.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.