Programplaner og emneplaner - Student
MBH4460 Forskningsdesign og metodologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Design and Methodology
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Målet med emnet er at studenten skal utvikle særskilt kunnskap om og kompetanse i forskningsdesign, forskningsmetodologi og forskerroller i barnehageforskningen. Emnet gir fordypning i å lese og forstå forskning, betydningen av forskningsoversikter og å ta kritisk stilling til innhold i foreliggende forskning. Undervisningen setter forskning ved Institutt for barnehagelærerutdanning i sammenheng med nasjonal og internasjonal forskning. Det forventes stor grad av selvstendighet og aktiv deltagelse fra studentene.
Anbefalte forkunnskaper
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner sentrale teorier om informasjonsbehov og informasjonssøkeatferd
- kjenner relevante grunnprinsipper for menneske-maskin-interaksjon (HCI)
- har inngående kjennskap til relevansbegrepet, og kan relatere dette til ulike typer informasjonsbehov og søkestrategier
- forstår at brukere er mangfoldige
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teorier om informasjonssøkeatferd for bedre å forstå ulike brukeres behov
- kan kommunisere hensiktsmessig med brukere med formål å avdekke informasjonsbehov
- kan evaluere bruken av relevante prinsipper for menneske-maskin-interaksjon i søkegrensesnitt
Generell kompetanse
Studenten
- kan veilede forskjellige typer brukere basert på en vurdering og forståelse av deres informasjonsbehov
- kan evaluere søkesystemer i kontekst av interaksjonsmekanismer og brukergrensesnitt
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om tematiske, teoretiske og metodologiske tilnærminger til barnehagerelevant forskning
- har utviklet sin kunnskap om forskningsdesign, forskningsoversikter, forskningsmetoder, analyse og forskningsetikk
- har særskilt kunnskap om ulike forskerroller og deres implikasjoner for forsknings- og utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan lese, forstå, orientere seg i og formidle forskning
- kan lage en oversikt over aktuell forskning innenfor et bestemt felt
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike forskningsmetoder og forskningsdesign
- kan analysere og reflektere kritisk over ulike forskerroller
Generell kompetanse
Studenten
- kan lese forskningspublikasjoner og identifisere likheter og forskjeller i hvordan publikasjonene er bygd opp
- kan analysere og reflektere kritisk over forskningsdesign og metodologi i barnehagerelevant forskning
- kan utvikle et forskningsdesign og kritisk reflektere over metodologien i eget prosjekt
- kan identifisere forskningsetiske problemstillinger knyttet til barnehagerelevant forskning
Innhold
Undervisningen består av forelesninger og plenumsdiskusjoner. Studentene tilegner seg i tillegg stoffet ved selvstudium og et skriftlig arbeidskrav. All undervisning er på campus.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, workshops og besøk i utvalgte forskergrupper ved OsloMet er aktuelle arbeidsformer i emnet. Emnet krever en stor grad av selvstendighet hos studenten, både i arbeid med forskningsoversikter og metodologiske problemstillinger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Studenten skal lage en poster som gir en oversikt over forskning innenfor et tema som er relevant for barnehagefeltet. Posteren skal utarbeides innenfor et oppgitt format, presenteres og gjøres digitalt tilgjengelig for alle studentene. Studentene skal gi tilbakemelding på minst én presentasjon. Omfang: Én poster og en 10-15-minutters presentasjon. Arbeidet kan gjennomføres individuelt eller i gruppe.
- Planlegge og gjennomføre et møte med en forsker/forskergruppe ved OsloMet. Møtet skal handle om metode eller metodologi (omfang min. 45 minutter) og gjennomføres i gruppe.
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 % tilstedeværelse på alle deler av samlingene.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig presentasjon på inntil 15 minutter og inntil 15 minutters samtale som skal fremføres for medstudenter og sensorer. Studenten skal utarbeide en skriftlig tekst som utdyper de valgte metodologiske perspektivene og som leveres sensorene på eksamensdagen, omfang 900 ord (+/- 10 %). Teksten skal danne grunnlaget for presentasjonen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan studenten fremlegge en bearbeidet versjon av den skriftlige teksten som danner grunnlag for presentasjonen. Ved senere forsøk fremlegges ny oppgave. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsesarbeidet så lenge retningslinjer for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Informasjonssøking og informasjonsinnhenting har alltid vært en sentral del av bibliotekarenes arbeid. Med introduksjon av weben, ulike mobile teknologier og kunstig intelligens er søking nå også en hverdagslig aktivitet for de fleste personer i samfunnet. Samtidig kan informasjonsbehovene som brukere forventer å kunne løse ved hjelp av søkemotorer variere mye i størrelse og kompleksitet, og brukere er ikke alltid i stand til å løse disse på egen hånd. Dette emnet tar for seg hvordan informasjonsbehov kan oppstå i forskjellige kontekster, og hvordan informasjonssøkeatferd vil variere med informasjonsbehovet og brukergrensesnitt i søkesystemet. Atferden vil også påvirkes av faktorer som kontekst og brukermangfold. Emnet inkluderer også grunnleggende prinsipper innen menneske-maskin-interaksjon (HCI), og fokuserer på interaksjon mellom brukere og søkesystemer.
Undervisningsspråk er norsk.
Sensorordning
BIB1500 Introduksjon til bibliotek- og informasjonsvitenskap, BIB1520 Informasjonssystemer