Programplaner og emneplaner - Student
MBH4440 Hverdagsliv i barnehagen – pedagogikk, estetikk og lek Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Everyday Life in Early Childhood Education – Pedagogy, Aesthetics and Play
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet er det barnet og barnehagens hverdagsliv som står i sentrum. Studentene skal undersøke og utvikle pedagogiske tankesett og praksiser i møte med barnets mangfoldige uttrykksformer. Forståelse av samspillet mellom lek og læring, kunst og kultur vil bli utforsket. I den nordiske barnehagetradisjonen står leken sentralt og preger hvordan barnehagens personale forholder seg til omsorg, læring, danning og barnas allsidige utvikling. Kropp, følelser, sanser, relasjoner, materialitet, omgivelser og tid er avgjørende i barns liv. I emnet belyses den estetiske dimensjonens betydning for arbeidet med kvalitet i barnehagen.
Kompleksiteten i barnehagens hverdagsliv krever kritisk tenkning og bred profesjonskompetanse. Hvordan kunnskap og verdier fortolkes og forvaltes, påvirker barns erfaringer, trivsel og livskvalitet i barnehagen. I dette emnet er det en målsetting å skape gode refleksjonsarenaer og varierte arbeidsformer som grunnlag for økt innsikt i hverdagslivet i barnehagen. Emnet styrker også grunnlaget for senere forsknings- og utviklingsarbeid i barnehagens hverdagsliv.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om kompleksitet i barnehagens hverdagsliv og perspektiver på pedagogikk, lek og estetiske uttrykksformer
- har inngående kunnskap om barns måter å møte verden på og barns multimodale uttrykksformer
- har avansert kunnskap om omsorg-, lek- og læringsdiskurser og sammenheng mellom etikk, omsorg, trivsel og livskvalitet
- har inngående kunnskap om relevante tilnærminger til forsknings- og utviklingsprosesser i tilknytning til barnehagens hverdagsliv
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike diskurser relatert til lek, læring, omsorg og estetikk
- kan utøve estetisk sensitivitet og pedagogisk takt til å ivareta og stimulere barns uttrykk og personalets kreativitet, improvisasjonsevne og lekenhet
- kan anvende kunnskap og vurdere kvalitet i arbeid med tid, rom og materialer i barnehagens hverdagsliv
- kan legge til rette for, inspirere og videreutvikle lek og estetisk aktivitet inne og ute
Generell kompetanse
Studenten
- har god faglig dømmekraft og improvisasjonskompetanse
- kan bidra til nytenking og kreative prosesser innen barnehagens hverdagsliv
- kan formidle solid fagkunnskap om kompleksiteten i barnehagens hverdagsliv
- kan undersøke, utvikle og utøve praksiser som styrker barnehagens lekemiljø og estetiske dimensjon
- kan legge til rette for at barnehagepersonalet involveres i arbeid med multimodale fortellinger for, med og av barn
Innhold
Det benyttes to interne sensorer.
Arbeids- og undervisningsformer
Forståelse av naturfaglige fenomener og systemer er sentralt. Emnet inneholder fem hovedtemaer: Naturfagdidaktikk, kroppens organsystemer, grunnleggende kjemi, økologi og fysikk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk i barneskolen
- har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning inne og ute med elever i barneskolen
- har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i naturfag
- har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
- har kunnskap om partikkelmodellen og kan bruke den for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare grunnleggende fysiske endringer i dagliglivet og naturen
- har grunnleggende kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
- har kunnskap om kroppen som system og hvordan en kan undervise temaene for de yngste elevene
- har kunnskap om livsprosesser i celler og oppbygging av celler
- har kunnskap om den biologiske systematikken, og hvordan grupper av organismer og arter er tilpasset norsk natur, samt hvorfor dette er et viktig fokus
- har kunnskap om økologi og hvordan en kan undervise temaene gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
- har kunnskap om sentrale systemer som organsystemer, økosystemer, bergartssyklusen, solsystemet og systemet jord-sol-måne, samt hvordan de kan introduseres for elever i barneskolen ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
- har grunnleggende kunnskap om krefter og mekanikk, elektrisitet og magnetisme og kan bruke denne kunnskapen som grunnlag for å undervise om disse temaene
- har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring og overføring og kan knytte dette til ulike områder av naturfaget
- har kunnskap om bølger, lyd og lys som fysiske fenomener og kan knytte dette til syn og hørsel
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre begynneropplæring i naturfag og tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring, uteundervisning, utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
- kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
- kan gjøre beregninger i temaer hvor det er relevant
- kan bruke, vurdere og utvikle relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i biologi, fysikk, geologi og kjemi, og kan argumentere for bruk av ulike former for modeller for å støtte elevers læring
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å fokusere på undring og utforskning
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan drøfte sin egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen basert på materiale fra arbeidskravene, omfang om lag 30 minutter.
Studenten formulerer selv en eksamensoppgave som skal være godkjent av faglærer senest 30 dager før eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Godkjent eksamensoppgave fra første forsøk beholdes i nytt forsøk. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Designe og lage en naturfaglig modell. Fremlegg i gruppe med 3-4 studenter (5-10 minutter per presentasjon)
- Lage «artskort» fra selvvalgt biotop (15-20 arter)
- Gjennomføre et undervisningsopplegg på egen skole med fokus på regning som grunnleggende ferdighet i naturfag, beskrivelse og refleksjon 1000 ord +/- 10%.
Aktiviteter med krav om obligatorisk deltagelse
Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse er det knyttet krav om 100 % deltakelse på aktivitetene som er nevnt nedenfor.
- Presentasjon av modell
- Sikkerhetskurs kjemi
Fordi det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om uteskole i naturen på egen hånd er det knyttet krav om 80 prosent deltakelse i uteundervisning.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisning, se programplan.
Vurderingsuttrykk
Formelhefte vil være tilgjengelig på eksamen
Kalkulator - ikke programmerbar
Sensorordning
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.