EPN-V2

MBH4440 Hverdagsliv i barnehagen – pedagogikk, estetikk og lek Emneplan

Engelsk emnenavn
Everyday Life in Early Childhood Education – Pedagogy, Aesthetics and Play
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet er det barnet og barnehagens hverdagsliv som står i sentrum. Studentene skal undersøke og utvikle pedagogiske tankesett og praksiser i møte med barnets mangfoldige uttrykksformer. Forståelse av samspillet mellom lek og læring, kunst og kultur vil bli utforsket. I den nordiske barnehagetradisjonen står leken sentralt og preger hvordan barnehagens personale forholder seg til omsorg, læring, danning og barnas allsidige utvikling. Kropp, følelser, sanser, relasjoner, materialitet, omgivelser og tid er avgjørende i barns liv. I emnet belyses den estetiske dimensjonens betydning for arbeidet med kvalitet i barnehagen.

Kompleksiteten i barnehagens hverdagsliv krever kritisk tenkning og bred profesjonskompetanse. Hvordan kunnskap og verdier fortolkes og forvaltes, påvirker barns erfaringer, trivsel og livskvalitet i barnehagen. I dette emnet er det en målsetting å skape gode refleksjonsarenaer og varierte arbeidsformer som grunnlag for økt innsikt i hverdagslivet i barnehagen. Emnet styrker også grunnlaget for senere forsknings- og utviklingsarbeid i barnehagens hverdagsliv.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om kompleksitet i barnehagens hverdagsliv og perspektiver på pedagogikk, lek og estetiske uttrykksformer
  • har inngående kunnskap om barns måter å møte verden på og barns multimodale uttrykksformer
  • har avansert kunnskap om omsorg-, lek- og læringsdiskurser og sammenheng mellom etikk, omsorg, trivsel og livskvalitet
  • har inngående kunnskap om relevante tilnærminger til forsknings- og utviklingsprosesser i tilknytning til barnehagens hverdagsliv

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike diskurser relatert til lek, læring, omsorg og estetikk
  • kan utøve estetisk sensitivitet og pedagogisk takt til å ivareta og stimulere barns uttrykk og personalets kreativitet, improvisasjonsevne og lekenhet
  • kan anvende kunnskap og vurdere kvalitet i arbeid med tid, rom og materialer i barnehagens hverdagsliv
  • kan legge til rette for, inspirere og videreutvikle lek og estetisk aktivitet inne og ute

Generell kompetanse

Studenten

  • har god faglig dømmekraft og improvisasjonskompetanse
  • kan bidra til nytenking og kreative prosesser innen barnehagens hverdagsliv
  • kan formidle solid fagkunnskap om kompleksiteten i barnehagens hverdagsliv
  • kan undersøke, utvikle og utøve praksiser som styrker barnehagens lekemiljø og estetiske dimensjon
  • kan legge til rette for at barnehagepersonalet involveres i arbeid med multimodale fortellinger for, med og av barn

Innhold

No restrictions.

Arbeids- og undervisningsformer

In our world of things and artefacts materiality is shaping both culture and cognition. Humans depend on things and things depend on humans, but by active consideration we can discover the way materials direct and define us. This course takes creative engagement with the designer´s sensory modalities as a starting point for explorative design-processes and materials driven design, where subjective methods and personal experience become ways for handling complexity and relating to user experience.

The course is centred around practice-based research and we will focus on working directly with materials, spatial interaction, developing model-studies and examining process. Exploration is emphasized throughout the course and the student is expected to generate a comprehensive series of model output and to develop aesthetic, reflexive skills in design.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Admission to the Master's programme.

Vurdering og eksamen

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has developed advanced abilities in visual- and material articulation and aesthetic application.
  • has gained advanced knowledge of material engagement and how the world of things, artifacts, and material signs can be embodied through practical exploration.
  • has gained advanced knowledge about interplay between material-aesthetics and object­-semantics.
  • has gained knowledge about aesthetic strategies, methods and theory within a practical design research project.

Skills

The student is capable of:

  • independently running a discovery-led process and stating a relevant research question.
  • developing and recognizing relevant practical working methods.
  • developing concept- and material model studies within a specific context.
  • analyzing and reflecting on form and material application using relevant terminology.
  • dissecting and refining design models systematically.
  • analyzing and synthesizing experience from observations and various perceptions.
  • exhibiting and presenting their research using relevant terminology and tools.

General competence

The student:

  • is familiar with the theoretical basis of a practice based-research.
  • understands the need for and use of practical exploration.
  • is familiar with the terminology and language of practice-based research

Hjelpemidler ved eksamen

The most important teaching and learning methods for this course are discussions, group work, lectures, studio courses and tutoring.

Vurderingsuttrykk

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • One oral-presentation of theoretical approach.
  • One oral-presentation of end-product.

Sensorordning

Individual or group portfolio examination. The portfolio consists of:

  • Design-process documentation including end-product (model studies and iterations responding to the problem definition or research area), timeline with outline of process, documentation of model-studies and presentation of end-product.
  • End-reflection in appropriate media (written, video, poster etc.) on the design-process and end-product.

The examination result can be appealed.