EPN-V2

MBH4430 Barnehageledelse, organisasjon og profesjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership, Organization and Professionalism in Early Childhood Education
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn på fire timer i slutten av semesteret.

Læringsutbytte

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Innhold

Emnet gir oversikt over teorier om ledelse i barnehagen som lærende organisasjon, og perspektiver på barnehagen som samfunnsinstitusjon og utfordringer barnehagelæreren som profesjonsutøver står overfor. Det tas utgangspunkt i en politisk og samfunnsmessig kontekst.

Emnet inneholder følgende hovedtemaer:

  • Teorier og forskning om barnehageledelse, profesjonskunnskap og profesjonsetikk
  • Ledelse i utvikling av organisasjonsstruktur og organisasjonskultur i barnehagen
  • Barnehagelæreren som profesjonsutøver
  • Barnehagelæreren som leder av profesjonelle læringsfellesskap
  • Politiske og pedagogiske perspektiver på barnehagen som samfunnsinstitusjon

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A-F.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Skriftlig oppgave om temaer i emnet. Omfang er 2000 ord (+/- 10 %).

Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse

  • Øvelse i utprøving av forskningsmetoder som er egnet til å utvikle kunnskap om spørsmål som inngår i emnet.

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 % tilstedeværelse på alle deler av samlingene.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.

Vurdering og eksamen

Forkunnskaper tilsvarende Matematikk 1. Emnet er et grunnleggende verktøyfag for en rekke bedriftsøkonomiske fag. Det gir også nødvendig bakgrunn for kurset Samfunnsvitenskapelig metode.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.