EPN-V2

MBH4430 Barnehageledelse, organisasjon og profesjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership, Organization and Professionalism in Early Childhood Education
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Barnehagekvalitet har stor innflytelse på barns trivsel og utvikling. Å sikre høy kvalitet i alle barnehager forutsetter profesjonsforståelse, solid innsikt i barnehagens samfunnsmandat og god ledelse. Sentralt i emnet er profesjonskunnskap og profesjonsetikk, organisasjonsforståelse, og ledelse i arbeidet med å realisere barnehagens formål.

    Barnehagepedagogikk og hvem som framstår som premissleverandører for barnehagens innhold og arbeidsmåter, og hvilke argumenter de bruker, er i stadig endring. Emnet belyser barnehagen som samfunnsinstitusjon og barnehagelæreren som profesjonsutøver i lys av aktuelle faglige og politiske spørsmål som angår barnehagen. Perspektiver på barnehagen som organisasjon og som pedagogisk institusjon i et komplekst og foranderlig samfunn, der også barnegruppen og foresattegruppen endrer seg, er sentrale i dette emnet.

    Barnehagelærere og -ledere har ansvar for å forvalte barnehagens samfunnsmandat og må reflektere over forholdet mellom politisk styring, barnehageledelse og profesjonell autonomi. Studentene får gjennom emnet erfaring med å beskrive og analysere barnehagen i et organisasjons-, profesjons- og ledelsesperspektiv, som grunnlag for å kunne bidra til forståelse og utvikling av barnehagens praksis.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om perspektiver, teorier og modeller knyttet til ledelse som fagområde
    • har avansert kunnskap om barnehagen som organisasjon, samfunnsinstitusjon og pedagogisk virksomhet
    • har kunnskap om teorier om og perspektiver på forholdet mellom politisk styring og profesjonell autonomi
    • har avansert kunnskap om profesjoner generelt og barnehagelærerprofesjonen spesielt
    • har inngående kunnskap om barnehagelæreren som profesjonsutøver i lys av aktuelle faglige og politiske spørsmål som angår barnehagen
    • har inngående kunnskap om profesjonsetiske spørsmål

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forstå hvordan organisasjoner kan bygges, utvikles og endres
    • kan bruke relevant kunnskap for å undersøke og utvikle barnehagens praksis
    • kan analysere og kritisk reflektere omkring barnehageledelse og spørsmål relatert til barnehagen som samfunnsinstitusjon og pedagogisk virksomhet
    • kan analysere sammenhenger mellom barnehagefaglige og politiske prosesser, og har evne til kritisk refleksjon over forholdet mellom styring og profesjonell autonomi i barnehagefeltet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formulere og kritisk reflektere over relevante profesjonsetiske problemstillinger fra et ledelses- og barnehagefaglig perspektiv
    • kan anvende kunnskap om og ferdigheter innenfor profesjonsutvikling, organisasjonsbygging og barnehageledelse på nye områder
    • kan kommunisere muntlig og skriftlig om barnehageledelse, organisasjonsutvikling og barnehagepedagogiske og profesjonsfaglige spørsmål
    • kan analysere og drøfte ulike faglige tilnærminger til barnehagelærerprofesjonen og sammenhengen mellom politikk, profesjon og pedagogikk
  • Innhold

    Emnet gir oversikt over teorier om ledelse i barnehagen som lærende organisasjon, og perspektiver på barnehagen som samfunnsinstitusjon og utfordringer barnehagelæreren som profesjonsutøver står overfor. Det tas utgangspunkt i en politisk og samfunnsmessig kontekst.

    Emnet inneholder følgende hovedtemaer:

    • Teorier og forskning om barnehageledelse, profesjonskunnskap og profesjonsetikk
    • Ledelse i utvikling av organisasjonsstruktur og organisasjonskultur i barnehagen
    • Barnehagelæreren som profesjonsutøver
    • Barnehagelæreren som leder av profesjonelle læringsfellesskap
    • Politiske og pedagogiske perspektiver på barnehagen som samfunnsinstitusjon
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen gjennomføres med veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, studentpresentasjoner, seminarer og lignende. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene ved å lese relevant pensumlitteratur og andre oppgaver som blir gitt i undervisningen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

    Arbeidskrav

    • Skriftlig oppgave om temaer i emnet. Omfang er 2000 ord (+/- 10 %).

    Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse

    • Øvelse i utprøving av forskningsmetoder som er egnet til å utvikle kunnskap om spørsmål som inngår i emnet.

    Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

    Det er krav om 70 % tilstedeværelse på alle deler av samlingene.

    For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst ved ny/utsatt eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.