EPN-V2

MBH4430 Barnehageledelse, organisasjon og profesjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership, Organization and Professionalism in Early Childhood Education
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Presentere en tekst fra pensum på pensumseminar. Hensikten er at studenten skal fordype seg spesielt i en pensumtekst, og også bidra til diskusjon om pensum. Presentasjonen har et omfang på ca. en halv time inkludert diskusjon.
  • Delta aktivt i veiledningsseminarer med eget tekstarbeid og diskusjon av medstudenters arbeider, knyttet til semesteroppgaven.

Disse arbeidskravene må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Det betyr også at studenten må være til stede i minst 25 prosent av timene. Ved fravær fra presentasjon pga sykdom og andre tungtveiende årsaker kan studenten levere en skriftlig presentasjon av et pensumbidrag med et omfang på 2-3 sider innen ny frist. Hvis denne ikke leveres innen ny frist, mister studenten muligheten til å gjennomføre arbeidskravet, og dermed retten til å gå opp til eksamen. Det er ikke andre obligatoriske aktiviteter i kurset.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om perspektiver, teorier og modeller knyttet til ledelse som fagområde
  • har avansert kunnskap om barnehagen som organisasjon, samfunnsinstitusjon og pedagogisk virksomhet
  • har kunnskap om teorier om og perspektiver på forholdet mellom politisk styring og profesjonell autonomi
  • har avansert kunnskap om profesjoner generelt og barnehagelærerprofesjonen spesielt
  • har inngående kunnskap om barnehagelæreren som profesjonsutøver i lys av aktuelle faglige og politiske spørsmål som angår barnehagen
  • har inngående kunnskap om profesjonsetiske spørsmål

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forstå hvordan organisasjoner kan bygges, utvikles og endres
  • kan bruke relevant kunnskap for å undersøke og utvikle barnehagens praksis
  • kan analysere og kritisk reflektere omkring barnehageledelse og spørsmål relatert til barnehagen som samfunnsinstitusjon og pedagogisk virksomhet
  • kan analysere sammenhenger mellom barnehagefaglige og politiske prosesser, og har evne til kritisk refleksjon over forholdet mellom styring og profesjonell autonomi i barnehagefeltet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formulere og kritisk reflektere over relevante profesjonsetiske problemstillinger fra et ledelses- og barnehagefaglig perspektiv
  • kan anvende kunnskap om og ferdigheter innenfor profesjonsutvikling, organisasjonsbygging og barnehageledelse på nye områder
  • kan kommunisere muntlig og skriftlig om barnehageledelse, organisasjonsutvikling og barnehagepedagogiske og profesjonsfaglige spørsmål
  • kan analysere og drøfte ulike faglige tilnærminger til barnehagelærerprofesjonen og sammenhengen mellom politikk, profesjon og pedagogikk

Innhold

Målgruppen er studenter ved masteren i Medieutvikling ved OsloMet og andre studenter som er interessert i litterær journalistikk og narrativ sakprosa. Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende, i tråd med forskrift om opptak til masterstudier ved OsloMet .

Arbeids- og undervisningsformer

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has acquired deeper understanding of methodologies in digital investigative journalism
  • has acquired solid knowledge of investigative journalism
  • has got insight into how to collaborate across borders by utilizing digital tools
  • has developed an understanding of ethical perspectives of investigative journalism

Skills

The student

  • can use appropriate methods to develop and conduct an investigative journalistic project
  • can use digital tools to harvest and analyze relevant data

General competence

The student

  • is able to analyze ethical and legislative concerns as a result of investigative journalism
  • is capable of gathering data in national as well as international contexts and analyze ethical and legislative concerns as a result of such work

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler tillatt så lenge innleveringen er studentens selvstendige arbeid og regler for kildehenvisning og etterprøvbarhet følges

Vurdering og eksamen

The following coursework requirements must be approved for the student to be eligible to take the exam:

  1. Coursework 1: Explore and present a case of cross-border investigative collaboration in journalism. This assignment will be done in groups to encourage collaboration between students.
  2. Coursework 2: Presentation and analysis of literature from the reading list. This assignment will also be done in groups to facilitate critical discussions about the texts.
  3. Coursework 3: A brief analysis of the long-term outcomes of the cases described in Coursework 1, based on insights from the reading list.

All assignments must be written in English

Purpose of the Coursework Requirements:

The aim of the coursework is to familiarize students with landmark cases of cross-border investigative journalism to understand the associated challenges and opportunities. Additionally, the coursework is designed to promote critical thinking about cross-border journalism’s role in society and engage students with relevant theories and concepts.

All coursework must be completed and approved by the given deadlines for the student to qualify for the exam. If any coursework is not approved, students will be allowed two opportunities to submit a revised version by a set deadline.

Scope of the Coursework:

The details of each assignment will be provided at the start of the semester. The expected length for each assignment is 3-5 pages. The scope of the presentations is 15-20 minutes. In case an assignment is not approved, students may submit a revised version within a set deadline. For reasons such as illness or other valid circumstances, an individual deadline can be set by the teacher. If a student fails to meet the deadline for at least four of the assignments, they will lose the right to submit the assignment and, consequently, the right to sit for the exam.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

Grade scale A-F

Sensorordning

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner. At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.