EPN-V2

MBH4340 Forsknings- og utviklingsarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Research and development in Early Childhood Education
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Forskningsbasert kunnskap er avgjørende for kvaliteten i barnehagene. Barnehagerelevant forskning er et forskningsfelt i utvikling som har stor faglig og metodisk bredde. Det preges på en særskilt måte av barnehagens mandat, aktuelle samfunnsutfordringer og behovet for å utvikle ny kunnskap i fellesskap mellom forskningsinstitusjoner og sektor. Dette stiller krav til oppdatert og inngående kunnskap om hvordan barnehagerelevant forskning kan utvikles, tilrettelegges og gjennomføres.

Målet med emnet er at studenten skal utvikle særskilt kunnskap om og kompetanse i forskningsdesign, forskningsmetoder, forskerroller, tverrfaglige tilnærminger samt samarbeidsmodeller for forskning og utvikling av ny kunnskap mellom utdanningsinstitusjonen og barnehagesektoren.

Forståelse av forskerroller, utvikling av forskningsdesign, utdypet forståelse av og refleksjon over forskningsprosesser, metoder og forskningsetikk står sentralt. Profesjonsrelevant forsknings- og utviklingsarbeid i skjæringspunktet mellom sektor og utdanningsinstitusjon vil vektlegges. Arbeidet med emnet er tett knyttet til forskergrupper ved OsloMet og universitetsbarnehagene.

Emnet tilbyr et utvidet rom for å utforske og få innsikt i viktige sider ved forskningsprosesser. Emnet stiller store krav til selvstendig arbeid og egner seg godt som forarbeid til masteroppgaven.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap om forskningsdesign, forskningsmetoder, praktisk-analytiske perspektiver, forskningsetikk og forvaltning/anvendelse av forskningsresultater på utvalgte områder
  • har særskilte kunnskaper om ulike forskerroller og deres implikasjoner for forsknings- og utviklingsarbeid
  • har inngående kunnskap om ulike samarbeidsmodeller som kan benyttes mellom sektor og utdanningsinstitusjon i felles FoU-prosjekter
  • har særskilt innsikt i utvalgte, aktuelle FoU-prosjekter ved OsloMet / universitetsbarnehagene
  • har fordypet kunnskap om digitalisering av metoder og behandling av ulike typer data

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende inngående kunnskaper om forskningsdesign, metoder og forskningsetikk i forberedelser til egen masteroppgave og i FoU-aktiviteter i tilknytning til forskergrupper / universitetsbarnehage
  • kan analysere og reflektere kritisk over ulike forskerroller og deres betydning for forskningsprosesser og resultater
  • kan delta i FoU-aktiviteter og reflektere kritisk over eget og andres arbeid i en forskergruppe / universitetsbarnehag
  • har ferdigheter i digital behandling av utvalgte typer av data

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og reflektere kritisk over sentrale sider ved forskningsprosesser i barnehagerelevant forskning
  • kan gjennomføre FoU-aktiviteter og anvende sine kunnskaper i disse aktivitetene

Innhold

Gradert skala A-F

Arbeids- og undervisningsformer

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGEN4100 Engelsk og engelskdidaktikk 1.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Samtlige emner må være vurdert til godkjent for å kunne gå opp til avsluttende bacheloreksamen.

Vurdering og eksamen

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har gode fagkunnskaper innen design, kunst og håndverk
  • har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
  • viser profesjonsfaglig innsikt med et helhetlig perspektiv slik at gode løsninger blir valgt
  • har kunnskap om tilgjengelig litteratur samt pågående forskning og utvikling relevant for problemstillingen
  • kan anvende gammel og ny kunnskap til ny viten og praktiske, helhetlige løsninger

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
  • utføre en profesjonsfaglig oppgave med en praktisk og forskningsmessig problemstilling, på en selvstendig og systematisk måte
  • definere problemstilling, omfang og prosjektmål og planlegge framdrift
  • beherske egnede metoder og verktøy
  • benytte relevant faglig teori og litteratur på en korrekt måte
  • beskrive oppgaven, analysere resultater og drøfte seg fram til en konklusjon
  • beherske planlegging og gjennomføring av prosjekt
  • viser selvstendighet og initiativ, kreativitet og innovasjon
  • vurdere løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og profesjonsfaglig sammenheng
  • analysere og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon

Generell kompetanse

Studenten

  • begrunner, gjennomfører, vurderer og dokumenterer et faglig utviklingsarbeid knyttet til praksis i formgiving, kunst og håndverk
  • viser selvstendighet, initiativ, kreativitet og innovasjon
  • vurderer profesjonsfaglige løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og økonomisk sammenheng
  • analyserer og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon

Hjelpemidler ved eksamen

Prosjektarbeid.

Vurderingsuttrykk

Individuell muntlig eksamen på 30 minutter. Tema gis to uker før eksamen. Eksamensspråket er engelsk.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.