EPN-V2

MBH4330 Barndom, identitet og mangfold Emneplan

Engelsk emnenavn
Childhood, Identity and Diversity
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Barnehagen er en møteplass for mennesker med ulik bakgrunn. Barnehagen er også en institusjon der ulike verdier skal omsettes i praksis og rettigheter forvaltes. Hvordan dette møtet blir, er avhengig av et kompetent personale. Det krever kjennskap til kulturelt og religiøst mangfold i samfunnet, hvordan dette kommer uttrykk i barnehagen samt hvordan barns identitet utvikles i skjæringspunktet mellom religion, kultur, klasse og kjønn. Barnehagelærere må ha bevissthet om at enkle spørsmål ofte har kompliserte svar. Hva forbinder vi med begrepet mangfold? Hvem er «vi» i barnehagen? Hva er kulturell tilhørighet? Hva er rasisme, og finnes det i barnehagen? Hvilken plass har religionen i barnehagen? Må alle som jobber i barnehagen håndhilse?

Identitet og mangfold er komplekse og abstrakte begreper. Samtidig er det i konkrete møter at barns identitet utvikles. Emnet gir en utvidet forståelse av mangfold og identitetsutvikling. I dette emnet gis studenten konkrete kunnskaper som bygger en bro mellom abstrakte begreper og konkrete situasjoner. Studenten får kunnskap om politikk på religions- og integreringsfeltet som legger føringer for barnehagen, og teori som kan anvendes til å forstå og analysere barnehagen i et mangfoldig samfunn. Anerkjennelse av ulike aspekter ved barns identiteter er avgjørende for tilhørighet til et fellesskap, med muligheter for medvirkning og deltagelse.

Læringsutbytte

Opptak til studiet.

Innhold

Gradert skala, A-F.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og veiledning. Studentaktive læringsformer vektlegges. Studentene skal utarbeide og gjennomføre et empirisk prosjekt, et avgrenset forskningsprosjekt som gir trening i å designe, gjennomføre og bearbeide et empirisk materiale. Gjennom seminarundervisningen skal studentene opparbeide praktiske ferdigheter til å gjennomføre et empirisk prosjekt: intervjuer, dokumentanalyse, kildearbeid, fortolkning av data og tekster og etisk analyse, samt å presentere forskningsfunn i lys av relevante teoretiske perspektiver

Dersom det er mulig kan prosjektet og empirien utbygges til å inngå i masteroppgaven.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

  1. Studenten skal designe og gjennomføre et empirisk forskningsprosjekt tilknyttet emnets temaer.

    • skrive en prosjektbeskrivelse (800 ord +/- 10 %).
    • gjennomføre det empiriske arbeidet (datainnsamling og analyse).
  2. En individuell skriftlig oppgave basert på forskningsprosjektet (1200 ord +/- 10 %).

Arbeidskravene danner grunnlag for avsluttende vurdering. For utfyllende informasjon om eksamen, se under vurderings-/eksamensform.

Hensikten med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og å gi studenten tilstrekkelig tilbakemelding og faglig veiledn

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Disse aktivitetene inkluderer fremlegg av pensumtekster og presentasjon av eget prosjekt slik det fremgår av undervisningsplanen. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Vurdering og eksamen

Den praktiske undervisningen på samlingene foregår gruppevis med faglærer. Det forutsettes aktiv bruk av video mellom samlingene. Det blir gitt tilbakemeldinger fra faglærer på studentenes tegnspråklige produksjon. Den praktiske undervisningen gis i hovedsak på norsk tegnspråk, den teoretiske undervisningen også på norsk.

Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og praktiske oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på norsk tegnspråk. Tavle, bilder, skrift, video og håndalfabet vil også bli benyttet.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Studentene skal levere til faglærer og få godkjent to gruppeoppgaver på norsk tegnspråk på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem per oppgave over valgfritt tema. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av to deltakere. Ved behov og etter avtale med faglærer kan gruppen bestå av tre deltakere.
  • Studentene skal levere til faglærer og få godkjent seks individuelle oppgaver på norsk tegnspråk på video, inntil 2,5 minutter per oppgave over valgfritt tema.

    Formålet med videoinnleveringene er både å bidra til studentenes faglige utvikling, gjennom å gi relevante læringsaktiviteter der det skal leveres inn et resultat, og å tjene som underveisevaluering av læringen, der studentene viser sin progresjon.

  • Studentene skal finne fram til en selvvalgt tekst (videotekst) på norsk tegnspråk på Internett og analysere teksten eller et utdrag av den med hensyn til grammatiske og andre språklige aspekter som er gjennomgått i løpet av studiet. Analysen skal dokumenteres i en skriftlig rapport på 900-1100 ord, eventuelt på norsk tegnspråk på video i et omfang på om lag 5-7 minutter, som skal leveres digitalt sammen med nettadressen til den analyserte teksten. Rapporten skal dessuten inneholde refleksjoner over bruk av tekster i skolefaget norsk tegnspråk. I tillegg til øvelse i å oppfatte og forstå tekster på norsk tegnspråk innebærer dette arbeidskravet bruk av IKT ut over kun bruk av læringsplattform, og det innebærer utprøving av ny faglig/fagdidaktisk kunnskap i faget.
  • Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 900-1100 ord, eventuelt på norsk tegnspråk på video i et omfang på 5-7 minutter. Temaet skal være knyttet til pensum og godkjent av faglærer på forhånd.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets praktiske karakter. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale gis kompensatoriske oppgaver ved for høyt fravær.

Sensorordning

Vår. NTSG6200 Norsk tegnspråk 1, trinn 1-10, emne 2: Individuell muntlig eksamen på norsk tegnspråk med personlig oppmøte. A-F.

Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i vårsemesteret. Avsluttende vurdering er en individuell muntlig eksamen på norsk tegnspråk med personlig oppmøte. Varighet: om lag 105 minutter (90 minutter forberedelse i språklaboratorium + om lag 15 minutter møte med sensorene).

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Vurderingskriterier

A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk.

Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk.

Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk.

Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

F (Ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.