EPN-V2

MBH4330 Childhood, Identity and Diversity Course description

Course name in Norwegian
Barndom, identitet og mangfold
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

None.

Learning outcomes

One practical project assignment to be completed individually or in groups of max 2. The project assignment consists of:

  • Development of a physical artifact
  • A digital documentation of the process with pictures and step-by-step descriptions of how the physical artefact was made, including short justifications (maximum 500 words)

The assessment is based on the digital documentation.

The exam can be appealed.

Content

Innhold

Studiet består av fire hovedtemaer:

  1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet
  2. Hva er et mangfoldig samfunn?
  3. Barn som samfunnsborgere
  4. Finnes rasisme i barnehagen?

1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet

  • Barndom og identitet i norsk kontekst
  • Barns sammensatte identitet (interseksjonalitet)
  • Ledelse i barnehager preget av mangfold

2. Hva er et mangfoldig samfunn?

  • Mangfoldsbegreper
  • Religiøst og kulturelt mangfold i Norge
  • Religions- og integreringspolitikk

3. Barn som samfunnsborgere

  • Medborgerskap, rettigheter og forskjellighet
  • Tilhørighet og likeverdig deltagelse
  • Etiske problemstillinger knyttet til demokrati og religionsfrihet

4. Finnes rasisme i barnehagen?

  • Rasisme og diskriminering
  • Forståelser av ulikhet
  • Ulike perspektiver på makt

Teaching and learning methods

Pass/fail.

Course requirements

Arbeidskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

  1. Studenten skal designe og gjennomføre et empirisk forskningsprosjekt tilknyttet emnets temaer.

    • skrive en prosjektbeskrivelse (800 ord +/- 10 %).
    • gjennomføre det empiriske arbeidet (datainnsamling og analyse).
  2. En individuell skriftlig oppgave basert på forskningsprosjektet (1200 ord +/- 10 %).

Arbeidskravene danner grunnlag for avsluttende vurdering. For utfyllende informasjon om eksamen, se under vurderings-/eksamensform.

Hensikten med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og å gi studenten tilstrekkelig tilbakemelding og faglig veiledn

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Disse aktivitetene inkluderer fremlegg av pensumtekster og presentasjon av eget prosjekt slik det fremgår av undervisningsplanen. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Assessment

Prior experience with CAD-programing tools For e.g. Fusion 360, Inventor

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.