Programplaner og emneplaner - Student
MBH4320 Barnehager for barn under tre år Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Early Years: Child Care for Children Under Three Years
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet retter blikket mot alternative formidlingsarenaer for kunst og kultur i samfunnet. Emnet åpner for diskusjon og refleksjon over hvordan barn, unge og andre lærende opplever, sanser, forstår og reflekterer over kunst- og kulturuttrykk. Aktuelle samfunnstematikker og inkludering av kulturelle perspektiver er vesentlig i emnet. Emnet retter seg primært mot barn og unge, men innholdet vil også inkludere andre målgrupper. Slike målgrupper kan være flyktninger, mennesker med funksjonshemninger, innvandrere, eldre eller ulike utsatte grupper og miljøer. Faginnholdet er basert både på teknikker, teorier, metoder og innganger til formidling, og på målgruppens resepsjon som mottakelse, forståelse og refleksjon.
Læringsutbytte
After completion of the course, the student will have acquired the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence
Knowledge
The student
- has advanced knowledge within the field of children under the age of three in ECEC
- has thorough knowledge about international perspectives on quality in ECEC for infants and toddlers
- can analyze different (vital) perspectives concerning young children¿s everyday life, relations and activities on the basis of ethical and academic knowledge and premises
Skills
The student
- can analyze and deal critically with various perspectives concerning quality in ECEC
- can evaluate theoretical and empirical approaches to young children in ECEC
- can carry out an independent analyses concerning young children in ECEC
General competence
The student
- can analyze questions concerning quality in ECEC for the very young ones from academic, professional and practical perspective
- can reflect critically over academic and practical knowledge
- can apply knowledge and skills in ways that lead to innovation and new practices
Innhold
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må godkjennes for å gjelde for eksamen:
•minst 80 % tilstedeværelse på forelesninger og seminarer
•en individuell skriftlig oppgave. 2000-2500 ord + bibliografi
•individuell presentasjon for medstudenter og lærere i FoU-seminar.
Arbeids- og undervisningsformer
Dette emnet gir en innføring i motens funksjon i dagens samfunn gjennom utforskning av mote som både et kulturelt og et økonomisk system. En undersøkelse av betydningen av og mekanismene bak produksjon, og forbruk av mote viser hvor komplekse miljømessige og etiske problemstillinger motebransjen står overfor nå og i fremtiden. Gjennom klasseaktiviteter undersøkes kommende innovasjon innen både teori og praksis, noe som utvikler evnen til kritisk analyse av motesystemenes utvikling for å møte samfunnets skiftende behov. Vurderingsoppgaver gir deg mulighet til å fordype deg i emner du interesserer deg særlig for.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Opptak til master i estetiske fag, studieretning mote og samfunn
Vurdering og eksamen
Mappeeksamen
Skriftlig mappeeksamen på til sammen 2000-2500 ord med visuelt,auditivt eller audiovisuelt materiale.
Mappeeksamen består av:
- En skriftlig redegjørelse for en gjennomført eller planlagt kunst- og kulturformidlingssituasjon med vedlagt visuelt, auditivt eller/og audiovisuelt materiale (på maks 10 minutter).
- En skriftlig refleksjon over gjennomført eller planlangt kunst- eller kulturformidlingssituasjon med relevant litteratur, forskning, og gjeldende lovverk.
Eksamen kan påklages.
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Mappeeksamen leveres digitalt med tilhørende lenker til auditivt/audiovisuelt materiale på egnet tilgjengelig plattform. Det er studentens ansvar at lenkene til materiale er tilgjengelig for sensor i hele sensureringsperioden, og er gjengitt med tillatelse.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Hver eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.