EPN-V2

MBH4280 Kultur, lek og læring Emneplan

Engelsk emnenavn
Culture, Play and Learning
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet Kultur, lek og læring er et teoretisk og praktisk emne, noe som kjennetegner både innhold, arbeidsformer og vurdering. Emnet skal videreutvikle forståelsen av samspillet mellom lek og læring, kunst, kultur og natur og hvordan dette kommer til uttrykk i et mangfoldig samfunn.

Emnet sikter mot å gi en utdypet forståelse for å møte barns undring og utforsking, med fagkunnskap og med kompetanse i å utvikle pedagogiske miljøer for lek og læring. Videre utdyper emnet hvordan både kulturen og naturen er arenaer for allsidige kroppslige, sosiale, emosjonelle og kognitive erfaringer og bærekraftig praksiser. Emnet vektlegger barns mangfoldige lek og læring, og hvordan lekens kreative og rasjonelle sider kan møtes og utvikles gjennom improvisasjon og planlegging. Emnet vil også studere kulturbegrepet i vid forstand, og analysere sammenhenger mellom lek, læring og danning i lys av nyere forskning.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om barns mangfoldige lek, læring, eksperimentering, utforsking og filosofering
  • har avansert kunnskap om barnehagen som arena for kroppslige, emosjonelle, kognitive, sosiale og relasjonelle erfaringer
  • har inngående kjennskap til hvordan barn opplever og tar i bruk natur, kultur, rom og stederi sine omgivelser
  • har inngående kjennskap til temaet bærekraft i barnehagen

Ferdigheter

Studenten

  • har spesialiserte ferdigheter i å fremme barnehagen som en arena for kultur- og naturopplevelser og allsidig lek og læring
  • har særlige ferdigheter i å tilrettelegge og videreutvikle lek inne og ute, og vurdere barnehagens fysiske og estetiske utforming
  • kan analysere sammenhenger mellom lek og læring, samt drøfte disse begrepene på et avansert nivå og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor slike temaer
  • kan bruke og evaluere forskningsmetoder som er relevante for emnet og også selv analysere teorier, metoder og andres fortolkninger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • Kan artikulere, begrunne og verbalt formulere sine ideer om kultur, lek og læring i barnehagen
  • Kan analysere relevante didaktiske og yrkesetiske problemstillinger knyttet til barns lek og læring
  • Kan reflektere rundt, og analysere, barnehagens ulike praksiser i lys av nyere forskning
  • Kan bidra, vurdere og tenke nytt om barnehagens lekemiljø og barnehagen som kulturarena, barns fysiske miljø og bærekraftige praksiser

Innhold

Ingen

Arbeids- og undervisningsformer

Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene. Undervisningen veksler mellom forelesninger og praktisk arbeid som blant annet tar utgangspunkt i materialer, lyd, stemme, bevegelse og rom. Kommunikasjon med andre studenter og lærere mellom samlingene foregår via universitetets digitale læringsplattform eller andre egnede medier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Formålet med arbeidskravet er at studentene skal anvende spesialiserte kunnskaper hentet fra temaene i emnet. Videre skal studentene anvende erfaringene fra arbeidskravet til eksamen.

Studentene skal lage et individuelt skriftlig fagnotat med selvvalgt tema. Et utkast presenteres først for lærere og medstudenter. Tilbakemeldingene fra presentasjonen danner grunnlag for videre arbeid med fagnotatet. Det skriftlige fagnotatet har et omfang på 2000 ord +/- 10 % og danner grunnlag for eksamen.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Vurdering og eksamen

Emnet Entreprenørskap og innovasjon i design, kunst og håndverk skal gi studentene en bred teoretisk og praktisk forståelse av entreprenørskap og innovasjon i undervisnings- og læringsprosesser. Emnet inkluderer nyskaping, forretningsforståelse, kreativitet og handlingsevne. Emnet er tilrettelagt for samarbeid med eksterne partnere fra offentlig sektor, utdanning og næringsliv. Undervisningen sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen. Emnet er tilrettelagt for internasjonal utveksling.

Hjelpemidler ved eksamen

Opptak til studiet.

Vurderingsuttrykk

Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • undervisning i entreprenørskap og innovasjon innenfor fagområdet design, kunst og håndverk
  • sentrale begreper, prosesser og metoder knyttet til entreprenørskap og innovasjon
  • bærekraft og etiske problemstillinger i arbeid med entreprenørskap og nyskaping
  • relevante forskrifter og rammebetingelser for bedriftsetablering

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, organisere og gjennomføre undervisning i entreprenørskap og innovasjon
  • anvende og formidle kunnskap om innovasjons- og entreprenørskapsprosesser
  • anvende og veilede relevante metoder og digitale verktøy for kreativt arbeid
  • identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av entreprenørskaps- og innovasjonsprosjekter, definere og utføre et avgrenset utviklingsarbeid innen fagområdet

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • arbeide tverrfaglig i team, bygge nettverk og samarbeide med eksterne partnere
  • kvalitetssikre og oppdatere egen kompetanse for undervisning i entreprenørskap og innovasjon
  • formidle muligheter for utdannings- og yrkesvalg gjennom utdanning i entreprenørskap og innovasjon
  • anvende relevante kommunikasjonsformer

Sensorordning

Emnet er organisert som problembasert læring gjennom prosjektarbeid i grupper med 4-5 studenter. Gruppene utvikler selvstendige løsninger og resultater gjennom deltakelse i undervisningen, arbeid med pensumlitteratur, egen informasjonsinnsamling, problemanalyse og prosjektarbeid. Det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode.

Studentene introduseres for teori og metoder som er relevant for læringsmålene i emnet og forbereder og støtter aktivt arbeid i problembasert læring:

  • forelesninger og prosjektveiledning
  • deltagelse i relevante, eksterne arrangementer som dokumenteres i prosjektrapporten
  • presentasjoner
  • mappeinnleveringer

Arbeidsformen inkluderer kunnskapsdeling, inkluderende beslutningsprosesser, akademiske diskusjoner og gjensidig kritisk tilbakemelding.

Det forventes aktiv deltagelse i gruppearbeidet. Gruppene skal sette opp og underskrive en gruppekontrakt og samarbeide på grunnlag av denne. Gruppene skal føre en prosjektlogg og dokumentere deltagelse fra alle gruppemedlemmer gjennom hele emnet.