EPN-V2

MBH4280 Culture, Play and Learning Course description

Course name in Norwegian
Kultur, lek og læring
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

• Prosjektoppgaven skal normalt skrives i gruppe på to studenter, eventuelt alene eller i gruppe på tre studenter. Oppgaveskrivingen er et selvstendig arbeid

• Det gis også undervisning (forelesninger, seminarer) i oppgaveskriving, samt individuell veiledning

• Studentene tilbys inntil 4 timer veiledning per oppgave.

• Tildeling av veileder skjer av emneansvarlig på bakgrunn av en skriftlig prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag

Nærmere informasjon om retningslinjer for prosjektoppgaven blir lagt ut på canvas.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om barnehagen som arena for bevegelse, utforsking og bærekraftige praksiser
  • har avansert kunnskap om barns mangfoldige lek, eksperimentering og filosofering, og hvordan barn opplever og tar i bruk rom og steder i sine omgivelser

Ferdigheter

Studenten

  • har spesialiserte ferdigheter i å fremme barnehagen som en arena for naturopplevelser og allsidig lek og læring
  • kan bruke og evaluere forskningsmetoder som er relevante for emnet
  • har særlige ferdigheter i å tilrettelegge og videreutvikle lek inne og ute, og vurdere barnehagens fysiske og estetiske utforming
  • kan analysere sammenhenger mellom lek og læring, samt drøfte disse begrepene på et avansert nivå
  • kan analysere teorier, metoder og fortolkninger og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor emnet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere relevante didaktiske og yrkesetiske problemstillinger knyttet til barns lek og læring
  • bidra, vurdere og tenke nytt om lekemateriell, barns lek, barnehagens lekemiljø og barnehagen som kulturarena

Content

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Teaching and learning methods

Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene. Undervisningen veksler mellom forelesninger og praktisk arbeid som blant annet tar utgangspunkt i materialer, lyd, stemme, bevegelse og rom. Kommunikasjon med andre studenter og lærere mellom samlingene foregår via universitetets digitale læringsplattform eller andre egnede medier.

Course requirements

Formålet med arbeidskravet er at studentene skal anvende spesialiserte kunnskaper hentet fra temaene i emnet. Videre skal studentene anvende erfaringene fra arbeidskravet til eksamen.

  • Studentene skal lage et individuelt skriftlig fagnotat med selvvalgt tema, som danner grunnlag for eksamen. Omfang 2000 ord +/- 10 %.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeoppgave på 4000 ord +/- 10 %. Litteraturlisten kommer i tillegg. Oppgaven skal bygge på arbeidskravet.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av hjemmeoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny hjemmeoppgave.

Permitted exam materials and equipment

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Grading scale

In class, the course includes:

  • Frontal lectures
  • Seminars
  • Time for students to work in groups on assigned problems

At home, the course requires that the student:

  • Work alone or in small groups on graded problem sets
  • Work alone or in small groups on non-graded assignments
  • Self study

The teaching is coordinated with ØABED3500. 

Examiners

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Coursework 1: 5 problem sets, each including 4 to 10 short questions, on which the student can work alone, or with another student

The objective of the problem sets is to give students an opportunity to apply the theories discussed in class.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by the given deadline.