Programplaner og emneplaner - Student
MBH4260 Flerspråklighet og fortellingsmangfold Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Diversity in Languages and Storytelling
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Opptakskrav
Bestått mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning. Emnet er primært for studenter/stipendiater som er tatt opp i et ph.d.-program. Ved ledige plasser er emnet åpent for andre interesserte med relevant hovedfag eller mastergrad
Søkere må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt og spesifisere sin stilling og hvilken institusjon de hører til. Sammendraget må lastes opp på SøknadsWeb.
Forkunnskapskrav
Emnet er primært for studenter som er tatt opp i et ph.d.-program. Ved ledige plasser er emnet åpent for andre interesserte med relevant hovedfag eller mastergrad.
Læringsutbytte
Følgende temaer vil bli tatt opp:
- ;Kausalitet, lover og mekanismer.
- Intensjonale forklaringer.
- Funksjonelle forklaringer.
- Handling og rasjonalitet.
- Meningsfortolkning.
- Metodologisk individualisme og kollektivisme.
- Realisme og sosial konstruktivisme.
- Vitenskap og verdier.
Innhold
Emnet inneholder fire temagrupper.
- Barns språkutvikling
- Språkutvikling hos barn
- Barns språkutvikling i lys av danningsbegrepet/samfunnet/kontekster
- Flerspråklighet
- Flerspråklighetsteori
- Flerspråklige læringsrom, modeller og muligheter
- Fortellinger
- Narrativ teori og etikk
- Multimodale fortellinger
- Eventyr
- Religiøse fortellinger
- Fortellingsdidaktikk
- Verbal og nonverbal kommunikasjon
- Barns fortellinger, barn som fortellere
- Digitale verktøy i barnehagens praksiser
- Digital kompetanse knyttet til barns fortellinger og utforskning av kommunikasjonsformer og dialoger
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen gjennomføres i en veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, studentpresentasjoner og seminarer o.l. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og prøver ut verktøy, modeller og redskaper introdusert i samlingene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studentene oppretter en blogg der de skal dokumentere ulike deler av arbeidet de gjør i emnet. De skal jobbe med bloggen gjennom hele semesteret dokumentere arbeidet sitt i emnet. Studenten skal publisere minimum fire innlegg på egen blogg. Innleggene skal inkludere et utvalg modaliteter (bilde, tekst, film, hyperlenker, osv).
- Studentene skal utvikle manus for en podkast-episode om språkmangfold på 15 minutter, og produsere denne. Episoden skal legges i bloggen.
- Digital fortellingsproduksjon med barn. Sluttproduktet skal gjøres tilgjengelig i bloggen.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke til studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to deler:
- Individuell skriftlig hjemmeoppgave på 3500 ord (+/- 10 %) over oppgitt tema
- Individuell muntlig eksamen basert på materiale fra arbeidskravene (omfang om lag 25 minutter)
Eksamen resulterer i én samlet karakter. Samlet karakter generes kun hvis begge deler er bestått.
Ny/utsatt eksamen
Hvis en av eksamensdelene vurderes til ikke bestått, eller det er dokumentert sykdom, gjennomfører kandidaten den delen av eksamen som ikke er bestått. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av del 1 av eksamen. Ved senere forsøk leveres ny hjemmeoppgave. Ved ny/utsatt eksamen vil del 1 av eksamen bli presentert kun for sensorene.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen. Det gis én samlet karakter på eksamen. Delene vektes med 70 % (del 1) og 30 % (del 2).
Avsluttende karakter fastsettes når begge deler er bestått.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.