EPN-V2

MBH4240 Supervision in Early Childhood Education and Care Institutions as Learning Organisations Course description

Course name in Norwegian
Veiledning i barnehagen som lærende organisasjon
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

I utvikling av en lærende barnehage står veiledning som tilnærming og arbeidsmåte sentralt. Både styrere og pedagogiske ledere har ansvaret for å lede og utvikle det pedagogiske arbeidet i barnehagen (KD, 2017). I Strategi for barnehagekvalitet 2021 -30 «Barnehager mot 2030» understrekes det at barnehagelærerne har et stort ansvar for å veilede de andre ansatte i tråd med rammeplanens innhold og oppgaver (KD, 2021, s. 15). Gjennom veiledning kan kvaliteten i det pedagogiske arbeidet styrkes og utvikles, både gjennom individuelle og kollektive læringsprosesser. Emnet tar for seg teori og forskning knyttet til ulike tilnærminger til veiledning. Veiledning i personalgrupper i barnehager kan bidra til kompetanse- og profesjonsutvikling. Det bidrar også til å utvikle økt refleksjon over veilederrollen og didaktisk kompetanse knyttet til gjennomføringen av veiledningsforløp.

Barnehagen som lærende organisasjon er forankret i barnehagesektorens styringsdokumenter (KD, 2017). En lærende barnehage er en barnehage som klarer å endre seg og omstille seg i takt med samfunnsutviklingen. Ledere i barnehagen skal utvikle egen organisasjon når det gjelder strukturer, prosesser og systemer, samt kultur som bidrar til organisasjonslæring. Emnet vil bidra til økt kunnskap om ledelse av profesjonelle læringsfellesskap som grunnlag for utvikling av ny kompetanse og høyere kvalitet i det pedagogiske arbeidet (KD, 2021, s.5).

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om ulike teorier, modeller og metoder innen veiledningsfeltet
  • har avansert kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon
  • har avansert kunnskap om profesjonelle læringsfellesskap og veiledningens plass i utviklingen av en lærende barnehage
  • kan anvende kunnskap om veiledning for å fremme kvalitets- og kompetanseutvikling

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan på en selvstendig måte lede, analysere og kritisk reflektere over en veiledningssamtale og et veiledningsforløp
  • kan på en selvstendig måte analysere og kritisk reflektere over egen veilederrolle
  • kan analysere og forstå hvordan veiledningsstrukturer kan bidra til å utvikle barnehagen som lærende organisasjon
  • kan vurdere og gjøre bruk av ulike tilnærminger til veiledning for å styrke kvalitets- og kompetanseutvikling i barnehagen

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere relevante veilednings- og profesjonsetiske problemstillinger
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om veiledning i ulike kontekster
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor veiledningsfeltet

Content

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student is capable of

  • explaining care pathways in the event of relevant diseases and treatments
  • under supervision, contributing to equal nursing services independent of patients’ gender, ethnicity, religion and view of life, functional impairment, sexual orientation, gender identity, gender expression and age
  • explaining the significance of nutrition in the event of disease and challenges linked to obesity, malnutrition and disease-related undernourishment
  • assessing factors related to an increased risk of patient injuries or unwanted incidents and contributing to work processes to promote quality improvement and patient safety
  • identifying ethical dilemmas in practice and reflecting on different choices of action
  • explaining the significance of next-of-kin for the patients’ health and quality of life both when it comes to majority and minority cultures
  • is capable of explaining key concepts in the nurse’s pedagogical responsibilities: guidance, counselling, health guidance and shared decision-making
  • is capable of explaining how the patient’s health competence is significant for life style changes and shared decision-making

Skills

The student is capable of

  • interpreting the patients’ experiences and reactions such as insecurity, fear, discomfort and exhaustion
  • applying mapping, assessment, documentation and communication tools in nursing practice
  • carrying out and explaining nursing to patients with the most common symptoms, diseases, care pathways and treatment in the nursing practice
  • identifying signs of change/deterioration at an early stage, and implementing necessary measures
  • implementing national knowledge-based professional procedures and national guidelines
  • applying different approaches and methods in health guidance adapted to the individual's needs
  • communicating across language barriers with the help of a professional interpreter
  • applying professional knowledge and scientific methods to elucidate a delimited issue relevant to the practical training establishment
  • using technology and digital solutions to support patients’ and next-of-kin's resources, mastering possibilities and participation
  • is capable of applying educational principles when imparting information, teaching and counselling patients and next-of-kin

Competence

The student

  • is capable of reflecting on how unwanted incidents can occur and discussing this in relation to professional responsibility in the practice of nursing
  • is familiar with quality indicators and standard terminology in the documentation of nursing
  • is capable of identifying different ethical issues and dilemmas, making ethical considerations, safeguarding the patient’s dignity and integrity and promoting the patient and next-of-kin’s right of co-determination and autonomy
  • is familiar with innovative thinking in e-health, welfare and care technology
  • is capable of reflecting on the practical training establishment’s procedures and methods and taking the initiative to engage in dialogue about the implementation of new knowledge and new work methods
  • is capable of reflecting on the connection between care pathways, patient safety and equal health services

Teaching and learning methods

Undervisningen gjennomføres i en veksling mellom forelesninger, veiledningsøvelser, diskusjoner, gruppearbeid, litteraturseminarer o.l. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav skal være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

1. Studenten skal dokumentere ledelse av et veiledningsforløp hvor målsettingen er å bidra til kvalitets- og kompetanseutvikling i barnehagen. Arbeidet resulterer i en fagtekst (2000 ord +/- 10 %)

2. I dette arbeidet inngår minst tre veiledningssamtaler/læringsaktiviteter.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Assessment

Eksamen er en individuell muntlig eksamen bestående av inntil 15 minutter presentasjon og inntil 15 minutter spørsmål fra sensorer. Presentasjonen er basert på et gitt utvalg av temaer fra emnet. Studentene får temaene 1 uke før eksamensdato. Studenten velger ett av temaene på bakgrunn av erfaringer med dokumentert veiledningsforløp i skriftlig arbeidskrav. Presentasjonen skal inneholde relevant pensumlitteratur knyttet til valgt tema.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Tillatte hjelpemidler er disposisjon for fremlegget og eventuelt minnepinne med digitalt fremlegg.

Grading scale

A - F

Examiners

The course builds and expands on the course SYKK/SYKPPRA20. In this course, the students will practice independence in planning, carrying out and assessing nursing in acute and chronically ill patients. The prevention of complications and early detection of deterioration in the patients’ condition are key elements. Quality development, patient safety and ethics and health gudiance are also part of the course.

Course contact person

Passed the courses:

  • SYKK/SYKPPRA10 The Fundamentals of Nursing, 15 credits
  • SYKK/SYKP1400 Diseases and Health Deficits, 10 credits
  • SYKK/SYKP1300 Pharmacology and Administration of Medicine, 5 credits (only from year group 2022 in the academic year 2023-2024)
  • Part 1 of SYKK/SYKPPRA20 Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases

or equivalent.