EPN-V2

MBH4240 Veiledning i barnehagen som lærende organisasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Supervision in Early Childhood Education and Care Institutions as Learning Organisations
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I utvikling av barnehagen står veiledning som verktøy sentralt. Ledere i barnehagen skal sørge for å utvikle personalets kompetanse og følge opp og sikre veiledning for den enkelte (KD, 2017). Emnet tar for seg forskning og teori om ulike tilnærminger til veiledning. Veiledning i personalgrupper i barnehager kan bidra til kompetanse- og profesjonsutvikling. Gjennom veiledning kan kvaliteten i det pedagogiske arbeidet styrkes og utvikles både gjennom individuelle og kollektive læringsprosesser.

Barnehagen som lærende organisasjon er forankret i barnehagesektorens styringsdokumenter. En lærende barnehage er en barnehage som klarer å endre seg og omstille seg i takt med den utviklingen som finner sted i samfunnet. Ledere i barnehagen skal utvikle egen organisasjon når det gjelder struktur, prosesser og systemer, samt kultur som bidrar til organisasjonslæring. I emnet sees temaene veiledning og barnehagen som lærende organisasjon i sammenheng med hverandre.

Forkunnskapskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter, tilstedeværelse i undervisning og et aktivt arbeidsforhold.

;Arbeidskrav

  • Prosjekt knyttet til SRLE på egen arbeidsplass som dokumenteres ved individuell skriftlig oppgave, omfang om lag 1500 ord.;
  • Individuell samtale med faglærer på omlag 20 minutter med utgangspunkt i et utvalg av læringsutbyttebeskrivelsene.

Formålet er at studentene skal reflektere over forholdet mellom teoretisk og praktisk kunnskap underveis i emnet samt oppøve evnene til å formidle skriftlig og muntlig kunnskap innen temaet.

Obligatoriske aktiviteter

Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemelding:

  • Deltakelse på fagseminar. Digital presentasjon;i gruppe (varighet 5-8 minutter), med utgangspunkt i prosjektet (arbeidskravet), som leveres på læringsplattformen. Gruppene gir hverandre respons på presentasjonene.;Formålet er å utveksle ideer, få tilbakemeldinger,;å kunne knytte teoretisk kunnskap til et praktisk prosjekt, begrunne valg og ta i bruk digitale verktøy i formidlingsprosesser.
  • Deltakelse på temadag om refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP1)
  • Delta på temadag om barn i vanskelige livssituasjoner 1 (BIV1)
  • Deltakelse i praksisseminar i forkant og etterkant av praksisperiodene. Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperiode og senere yrkesliv og at studentene skal kunne reflektere over erfaringene og bygge bro mellom teori og praksis

Krav om 80 prosent tilstedeværelse

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.

Krav om et aktivt arbeidsforhold

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter, krav til tilstedeværelse i undervisningen og krav til et aktivt arbeidsforhold finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.

Læringsutbytte

Mappeeksamen som består av følgende to oppgaver:

  • Individuell skriftlig oppgave basert på prosjekt i egen barnehage, omfang 2000 ord, +/- 10%.
  • Individuell skriftlig oppgave innen selvvalgt tema, omfang 4500 ord, +/- 10 %

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.;Ved første nye eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av de skriftlige oppgavene (mappen). Ved senere forsøk leveres ny skriftlig oppgave (mappe).;

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Innhold

Emnet gir en oversikt over sentral teori knyttet til veiledning, organisasjonslæring og kompetanse/profesjonsutvikling.

Det inneholder følgende hovedtemaer:

  • Teorier og forskning om veiledningsfeltet
  • Kommunikasjon, dialog, refleksjon og læring
  • Barnehagen som lærende organisasjon
  • Kompetanse- og profesjonsutvikling
  • Utvikling av systemer og strukturer for organisasjonslæring
  • Profesjonsetikk og veiledning

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisninger følges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav skal være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

1. Studenten skal dokumentere et veiledningsforløp for å utvikle barnehagen til å være en lærende organisasjon. Arbeidet resulterer i en fagtekst (2000 ord +/- 10 %)

2. I dette arbeidet inngår minst tre veiledningssamtaler/læringsaktiviteter.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Vurdering og eksamen

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes to interne sensorer i tillegg til en tilsynssensor.

Vurderingsuttrykk

Følgende temaer tas opp i emnet:

·;;;;;;;; Det flerkulturelle samfunnet

·;;;;;;;; Religions- og livssynskunnskap

·;;;;;;;; Profesjonsetikk og etisk teori

·;;;;;;;; Didaktiske tilnærminger knyttet til kunnskapsområdet og Rammeplanen for barnehager,

·;;;;;;;; Grunnleggende samfunnsteori

·;;;;;;;; Velferdsstaten

·;;;;;;;; Familie, barn og oppvekst

·;;;;;;;; Barn i vanskelige livssituasjoner

·;;;;;;;; Foreldresamarbeid

·;;;;;;;; Profesjonsforståelse

·;;;;;;;; Mangfold, kjønn og likestilling

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og den eksamen i det enkelte emnet.