Programplaner og emneplaner - Student
MBH4240 Veiledning i barnehagen som lærende organisasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Supervision in Early Childhood Education and Care Institutions as Learning Organisations
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det eksisterer et mangfold av teambasert arbeid i barnehagen, deriblant avdelingsteam, baseteam og lederteam. Å lede teamene til tett samspill er viktig for å få teamene til å mestre det pedagogiske arbeidet med barn. Å utvikle reflekterte praktikere, slippe til flere stemmer, lytte til motstand i personalgruppa og møte konflikter med åpenhet, kan bidra til gode team i et demokratisk fellesskap i barnehagen. Samtidig skal beslutninger som fattes være faglige fundert, og profesjonskunnskap skal ha avgjørende betydning for arbeidet i barnehagen.
Demokratiet spiller en sentral rolle i dagens samfunn og det påvirker barnehagen på flere måter. I følge rammeplanen skal barnehagen fremme demokrati og øke demokratiforståelsen til barn, blant annet ved at barn får muligheten til å medvirke til barnehagens innhold. Barnehagene skal fremme et inkluderende fellesskap med respekt for forskjellighet også for personalgruppen. Barnehageledere har spesielt ansvar i å lede demokratiske prosesser i personalgrupper med ansatte som har ulik kompetanse, erfaring og kulturell bakgrunn.
Masterstudiet er bygget opp som et samlingsbasert studium over to år. Det kan søkes om å gjennomføre studiet over lenger tid etter godkjent opptak. Fullført studium fører frem til Mastergrad i Barnehagekunnskap med studieretning barnehageledelse.
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap innenfor ledelse sett i et demokratiperspektiv
- har spesialisert innsikt i hvordan lede teambasert arbeid i barnehagen
- kan anvende kunnskap om medvirkning, styring og refleksjon for å fremme demokrati i barnehagen
- kan analysere barnehagefaglige problemstillinger med utgangspunkt i en forståelse av personalgruppers ulike kompetanse, erfaring og kulturell bakgrunn
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor barnehageledelse og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan analysere og forstå konflikter og motstand sett i lys av demokratiske prosesser i barnehagen
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt i barnehagen under veiledning
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere problemstillinger knyttet til barnehageledelse i et demokratiperspektiv
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om ledelse i konfliktsituasjoner og motstandsfylte utviklingsprosesser
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnehageledelse, spesielt sett opp imot teamarbeid, medvirkning, styring og refleksjon
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om teorier, modeller og metoder i veiledning som fagområde
- har avansert kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon og veiledningens plass i dette arbeidet
- kan anvende kunnskap om veiledning for å fremme kompetanse- og profesjonsutvikling
Ferdigheter
Kandidaten
- kan på en selvstendig måte analysere og kritisk reflektere over en veiledningssamtale og et veiledningsforløp
- kan analysere og forstå hvordan veiledningsstrukturer kan bidra til å utvikle barnehagen som lærende organisasjon
- kan bruke relevante veiledningsmetoder for å styrke kompetanse- og profesjonskvalifisering
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere relevante veilednings- og profesjonsetiske problemstillinger
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om veiledning på nye områder
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor veiledningsfeltet
Innhold
Emnet gir en oversikt over sentral teori knyttet til veiledning, organisasjonslæring og kompetanse/profesjonsutvikling.
Det inneholder følgende hovedtemaer:
- Teorier og forskning om veiledningsfeltet
- Kommunikasjon, dialog, refleksjon og læring
- Barnehagen som lærende organisasjon
- Kompetanse- og profesjonsutvikling
- Utvikling av systemer og strukturer for organisasjonslæring
- Profesjonsetikk og veiledning
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen gjennomføres i en veksling mellom forelesninger, veiledningsøvelser, diskusjoner, gruppearbeid, modellering av gruppeprosesser, studentpresentasjoner og seminarer o.l. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav skal være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
1. Studenten skal dokumentere et veiledningsforløp for å utvikle barnehagen til å være en lærende organisasjon. Arbeidet resulterer i en fagtekst (2000 ord +/- 10 %)
2. I dette arbeidet inngår minst tre veiledningssamtaler/læringsaktiviteter.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell muntlig eksamen bestående av inntil 15 minutter presentasjon og inntil 15 minutter spørsmål fra sensorer. Presentasjonen er basert på et gitt utvalg av temaer fra emnet. Studentene får temaene 1 uke før eksamensdato. Studenten velger ett av temaene på bakgrunn av erfaringer med dokumentert veiledningsforløp i skriftlig arbeidskrav. Presentasjonen skal inneholde relevant pensumlitteratur knyttet til valgt tema.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes ekstern og intern sensor.
Vurderingsuttrykk
Emnet inneholder følgende hovedtemaer:
- Teamledelse og teambasert arbeid
- Demokratiets rolle for en barnehageleder
- Medvirkning, mål og styring
- Ledelse av reflekterte praktikere
- Hvordan lede når det oppstår konflikter og motstand
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og den eksamen i det enkelte emnet.