Programplaner og emneplaner - Student
MBH4230 Ledelse og organisasjonsbygging i barnehagen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Leadership and Organisational Development in Early Childhood Education and Care Institutions
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR 2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Antall dager veiledet praksis:
- 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet i grunnskolen
Praksis skal være veiledet og vurdert, det er praksislærer som vurderer praksis
Hvis en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet avbrytes, jf. § 8-2 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap;
Studenten har
- spesialisert kunnskap om strategibegrepet, hvordan strategier kan bidra til verdiskaping, lønnsomhet og overlevelse
- inngående kunnskap om strategisk analyse av ressurser
- evnen til å anvende avansert kunnskap innenfor strategisk analyse av omgivelser og konkurransesituasjon
- spesialisert kunnskap om strategiske prosesser, dynamiske omgivelser, innovasjon og læring, og iverksetting
;
Ferdigheter;
Studenten skal kunne
- bruke avanserte strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre dyptgående analyser og reflekterte valg
- gjennomføre selvstendige strategisk analyser for en virksomhet med hensyn til omgivelser- og interne ressurser, og samtidig kunne være kritisk til ulike informasjonskilder
- forstå hva som kreves for utarbeidelse- og implementering, så vel som operasjonalisering av strategi i en organisasjon
- analysere og forstå endringer, både som prosess og struktur gjennom anvendelse av avanserte forskningsbaserte teorier og tilnærminger
;
Generell kompetanse
Studenten kan
- gjøre bruk av avanserte strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre analyser og ta reflekterte valg
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte oppgaver
- bidra til nytenkning og innovasjoner innenfor eget virksomhetsfelt
- omfattende innsikt i etiske dilemmaer og samfunnsansvar ved strategiske valg
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om norske talemålsvarianter
- kjennskap til nordiske språk
- kunnskap om grunnleggende muntlige ferdigheter
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende, vurdere og veilede ulike kommunikasjonsmåter og i ulike kommunikasjonssituasjoner
- anvende ulike presentasjonsmedier
- bruke og analysere retoriske virkemidler
- planlegge og vurdere muntlig norsk som grunnleggende ferdighet i et valgt programfag
Generell kompetanse
Studenten har
- forståelse for sammenhengen mellom språk og identitet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- innsikt i verdien av vektlegging av grunnleggende muntlige ferdigheter
- forståelse for norskfagets betydning for læringsprosesser og yrkesutøvelse
- bevissthet rundt kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutviklings som sentrale komponenter i norskfaget
Innhold
- sjangerteori
- kommunikasjonsteori og retorikk
- digitale medier
- norske talemålsvarianter som dialekter, sosiolekter, idiolekter, fagspråk
- andre nordiske språk
- språk og identitet i et globalt og flerkulturelt perspektiv; bl a majoritetsspråk, minoritetsspråk, flerspråklighet
Arbeids- og undervisningsformer
Eksmen i emnet er en prosjektoppgave som løses i grupper på inntil tre studenter. Besvarelsen skal ha et omfang på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Gradert skala fra A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensor.