EPN-V2

MBH4220 Kvalitet og kompleksitet i hverdagslivet i barnehager Emneplan

Engelsk emnenavn
Quality and Complexity in the Everyday Life in Early Childhood Education
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Kvalitet i barnehagen er forankret i kontekstuelle forhold og verdimessige prioriteringer. Barndom må forstås i lys av historiske, geografiske, økonomiske, sosiale og kulturelle forutsetninger. Forestillinger om barn som subjekter, aktive deltakere og medborgere er sentrale verdier i aktuelle barndomsdiskurser. Hvordan disse verdiene fortolkes og forvaltes, vil få ulike implikasjoner for barnas erfaringer, trivsel og livskvalitet i barnehager. Barnehager som oppvekst- og erfaringsarena er forskjellige med hensyn til lokalisering, størrelse, organisering og arkitektonisk utforming. Dette skaper ulike vilkår for barns hverdagsliv, handlings- og utfoldelsesmuligheter. I dette masteremnet studeres og problematiseres sammenhenger mellom kvalitet og hverdagsliv i barnehager i lys av relevant forskning og diskurser om barndom og barns samfunnsmessige posisjoner.

    Sentralt i dette emnet er forskningsbasert kunnskap om barnehager som arenaer for lek, læring, relasjoner, omsorg. Dette berører i særlig grad spørsmål som omhandler forholdet mellom enkeltbarn og fellesskapet, vennskap, sosial inkludering og ekskludering, livsmestring og subjektivitet. Materialitet, kropp, sted, rom og tid er sentrale elementer for hvordan barndom leves og erfares. Overganger i barns liv, som for eksempel mellom hjem og barnehage, innenfor barnehager og barnehage-skole, er sentrale tema. De yngste barnas spesielle vilkår i barnehager vil bli gitt et særlige fokus.

    Barnehageforskning er forankret i et mangfold av teoretiske tilnærminger. En viktig del av emnet er å reflektere over hvilke implikasjoner disse kan ha for forståelser av barnehagepedagogisk kunnskapsutvikling. Etiske perspektiver på pedagogiske praksiser er grunnleggende i dette emnet.

  • Forkunnskapskrav

    Kunnskaper

    Studenten

    ·         skal ha kunnskap om vitenskapsteoriens betydning i vitenskapelig virksomhet

    ·         skal ha kunnskap om forskningsetikk, grunnleggende samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og deres muligheter og begrensninger

    ·         skal ha kjennskap til ulike kunnskapsteoretiske posisjoner, nytenkning og innovasjonsprosesser, med relevans for tema og problemstilling i bacheloroppgaven

    ·         skal ha inngående flerfaglig kunnskap om et selvvalgt tema med relevans for barnevernspedagogens fagområde 

     

    Ferdigheter

    Studenten

    ·         kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i barnevernfaglig sammenheng

    ·         kan utvikle praksisrelevante problemstillinger og anvende ny faglig kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte

    ·         kan finne, vurdere og henvise til barnevernfaglig forsknings- og praksisbasert kunnskap slik at problemstillingen belyses på en relevant måte

    ·         kan gjennomføre avanserte litteratursøk i ulike databaser og anvende barnevernfaglig og sosialpedagogisk kunnskap i større skriftlige arbeider

    ·         kan reflektere kritisk over vitenskapsteoretiske perspektiver og ulike kunnskapskilder i eget arbeid

    ·         kan utøve kildekritikk i vurdering og valg av litteratur og i innhenting av informasjon i databaser og på nett

     

     

    Generell kompetanse

    Studenten

    ·         kan analysere og reflektere kritisk over forskningsetiske problemstillinger i barnevernfeltet

    ·         har kunnskap om formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving

    ·         har bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor sentrale arbeidsområder for barnevernspedagoger

    ·         kan dokumentere og formidle faglige vurderinger skriftlig

    ·         kan oppdatere sin kunnskap om barnevern som fagområde

  • Læringsutbytte

    Det gis undervisning som er relevant for arbeidet med bacheloroppgaven. Hver student vil få tilbud om tre individuelle veiledningsavtaler á 45 minutter. Ingen veiledning gis siste uke før innlevering.

  • Innhold

    Innholdet i dette emnet omfatter kunnskap om teoretiske perspektiver ved kvalitet, kompleksiteten i hverdagsliv og barns vilkår i barnehager.

    • Diskurser om barn, barndom og barnehage
    • Kvalitet i barnehagen i lys av internasjonal og nasjonal forskning
    • Etikk i barnehagens hverdagsliv, barnehagens verdigrunnlag, barns livskvalitet og livsmestring
    • Hverdagsliv: Ulike teoretiske tilnærminger på lek, læring og omsorg
    • Materialitet, kropp, sted, rom og tid
    • Barnehagen som arena for barn under tre år
    • Overganger og ritualer i barns hverdagsliv
    • Inkludering, vennskap og samspill
  • Arbeids- og undervisningsformer

    For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter godkjent:

    1. INTERACT - INTER1300

    Følgende arbeidskrav må være godkjent:

    Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager. Fravær medfører en individuell kompensatorisk oppgave.

    Les mer om INTERACT og INTER1300 her: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

    Obligatorisk aktivitet og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. 

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Individuell bacheloroppgave.

    Oppgaven skal være på 18 - 20 sider. Tittelside, innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg til dette. Alle sider unntatt tittelsiden skal ha sidetall og alle sider skal ha påført kandidatnummer. Tittelsiden skal dessuten gi nødvendige opplysninger om hvilken eksamen dette gjelder og inneholde eksamenskoden.

    Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

    Kandidater som ikke består eksamen, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. Man kan levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang, og kan få én times ekstra individuell veiledning i forbindelse med forbedring av oppgaven. Studenter må selv ta kontakt med emneansvarlig for å få veiledningstimen. Det gis ingen veiledning i juli måned.

    Studenter som stryker to ganger må ved neste eksamen levere ny bacheloroppgave basert på en ny problemstilling. Studenter må selv ta kontakt med emneansvarlig for å få tilbud om tre veiledninger, i god tid før oppstart av emnet.

  • Vurdering og eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Gradert skala A-F

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene. En students veileder kan ikke være sensor for denne studenten.

  • Sensorordning

    Marie Hatlelid Føleide og Birgitte Nyblin-Austgulen