Programplaner og emneplaner - Student
MBH4220 Kvalitet og kompleksitet i hverdagslivet i barnehager Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quality and Complexity in the Everyday Life in Early Childhood Education
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hensikten med emnet er at studenten skal utvikle sin yrkesdidaktiske kompetanse for å sikre yrkesrelevant og oppdatert yrkesopplæring i tråd med fagfornyelsen og utviklingen i egen bransje i et samfunns- og bærekraftperspektiv.
Forkunnskapskrav
Emne «Bærekraftig utvikling i eget yrke» eller tilsvarende må være bestått få å kunne avlegge eksamen på BÆR6200.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskaper om ulike barndomsdiskurser og innsikt i vilkår for barnehageutvikling
- har avansert kunnskap om forskning om kvalitet i barnehager
- kan analysere sentrale aspekter ved barnehagers hverdagsliv, barns posisjoner og rettigheter samt barnehagen som arena for relasjonsbygging, inkludering, livskvalitet og livsmestring.
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere ulike perspektiver på barnehagen som pedagogisk institusjon.
- kan analysere barnehagerelevant forskning, med særlig vekt på forskning som berører barns hverdagsliv i barnehagen, trivsel og utviklingsmuligheter.
- kan vurdere etiske dilemmaer i tilknytning til kompleksiteten ved profesjonsutøvelse i barnehager
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere relevansen av aktuell forskning om barnehagen som oppvekst- og erfaringsarena for alle barn i et inkluderende hverdagsliv
- kan analysere sentrale teoretiske perspektiver på kvalitet og hverdagsliv i barnehager.
- kan identifisere og faglig argumentere for nye forskningsspørsmål med relevans for barnehagesektoren.
Innhold
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids og undervisningsformene vil være en kombinasjon av forelesninger og seminarer
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Analysere og konkretisere innhold i læreplanverket med fokus på kvalitet og bærekraft i egen undervisning. Dette skal drøftes med kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres gruppevis med inntil tre studenter i gruppen, i form av en digital presentasjon på 5-10 minutter.
- Utforme en plan for hospiteringen. Individuell oppgave som dokumenteres i form av et skriftlig notat på 500 ord +/-10%
- Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke. Dette dokumenteres i form av en individuell logg, omfang 1000 ord +/- 10 %, i tillegg til bilder, video, skisser el.
- Planlegge og gjennomføre et utviklingsarbeid knyttet til egen yrkesdifferensiert undervisning om bærekraft. Utviklingsarbeidet gjennomføres individuelt eller i grupper med inntil tre studenter. Arbeidet dokumenteres skriftlig med undervisningsplan og oppgavetekst med vurderingskriterier, evt. presentasjoner og elevvurderinger. Omfang: 1000 ord +/-10 % pr student.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Avsluttende vurdering er en individuell prosjekteksamen. I eksamensbesvarelsen skal studentene beskrive og drøfte erfaringer med et utviklingsarbeid i lys av relevant teori og studiets læringsutbytter (se arbeidskrav 4). Omfang: 2000 ord +/- 10%
Ny/utsatt eksamen
Ved første ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjekteksamen. Ved senere forsøk leveres ny prosjekteksamen.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler tillatt
Sensorordning
Bestått/ikke bestått