EPN-V2

MBH4210 Politikk, profesjon og barnehagepedagogikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Politics, Professionalism and Early Childhood Education
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

This course has two coursework requirements. The first coursework requirement is an oral presentation of a theory of science text chosen in consultation with the lecturer. If the student is not able to give an oral presentation, a written presentation can be submitted and approved by the lecturer instead.

The second coursework requirement is a semester assignment of 8-10 pages. The assignment can be written individually or in pairs on agreement with the lecturer. If the semester assignment is not approved, an improved version must be submitted within the deadline stipulated by the lecturer.

Both coursework requirements must be approved before the student can take the exam.

Forkunnskapskrav

The assessment consists of a five-hour supervised written exam.

Candidates who fail or who have documented valid grounds for absence from the ordinary exam can take a resit/rescheduled exam.

Læringsutbytte

No aids are permitted for the written exam.

Innhold

Innholdet i dette emnet omhandler sentrale teoretiske perspektiver på barnehagen som samfunnsinstitusjon og dilemmaer for profesjonsutøvelse i lys av nasjonale og internasjonale endringsprosesser.

  • Politiske og pedagogiske perspektiver på barnehagen som samfunnsinstitusjon
  • Den nordiske barnehagemodellen i en komparativ sammenheng
  • Pedagogisk grunnlagstenkning
  • Profesjon og profesjonsetikk
  • Didaktiske perspektiver på lek, læring og omsorg

Arbeids- og undervisningsformer

A grade scale with grades from A to E for pass and F for fail is used.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:

  • Tre tekster med utgangspunkt i kursets innhold og litteratur á 800 ord (+/- 10 %) (litteraturliste kommer i tillegg). Ytterligere presisering av tema for tekstene vil bli gitt i forbindelse med undervisningen. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på tekst. Tekstene danner grunnlag for eksamen

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

¿

Vurdering og eksamen

Per Arne Tufte

Hjelpemidler ved eksamen

Grunnleggende kunnskaper om forskningsmetode og vitenskapsteori tilsvarende bachelornivå.

Vurderingsuttrykk

A - F

Sensorordning

Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.