EPN-V2

MBH4100 Vitenskapsteori og forskningsmetoder Emneplan

Engelsk emnenavn
Philosophy of science and research methods
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

All courses from the first years of the program must be passed before the written master's thesis can be assessed and the oral presentation conducted.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om vitenskapsteoretiske tradisjoner og problemstillinger som er relevante for forskning om barn og barnehage
  • har grunnleggende kunnskap om ulike kvantitative og kvalitative forskningsmetoder
  • har kjennskap til forskningsetiske problemstillinger og gjeldende forskningsetiske lover og retningslinjer

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over hvordan ulike vitenskapsteoretiske tradisjoner ligger til grunn for ulike former for kunnskap om pedagogisk praksis
  • kan reflektere over styrker og svakheter ved ulike metodiske tilnærminger, og diskutere forskningsetiske problemstillinger forbundet med de ulike metodene
  • kan vurdere hvilke metoder som er egnet til å besvare ulike typer problemstillinger, og identifisere og drøfte relevante vitenskapsteoretiske spørsmål knyttet til disse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analyserer barnehagefaglige problemstillinger, og reflektere kritisk over styrker og svakheter ved ulike typer av kunnskapsproduksjon om barnehagen
  • kan skrive et vitenskapelig essay, og se sammenhenger mellom pedagogiske og vitenskapsteoretiske problemstillinger
  • kan presentere sine refleksjoner muntlig, og diskutere egne og andres analyser av sammenhengen mellom problemstilling, forskningsmetoder og vitenskapsteori

Innhold

  • Hva er vitenskapsteori?
  • Ulike vitenskapsteoretiske tradisjoner
  • Vitenskapsteori og pedagogikk
  • Kvantitative metoder
  • Kvalitative metoder

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen i dette emnet består av forelesninger i større grupper, hvor alle studieretningene er samlet. I tillegg vil det arrangeres seminarer og gruppearbeid. Seminarer, gruppearbeid og veiledninger vil også kunne foregå digitalt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The master’s thesis is an independent research project with supervision. The students will be offered a minimum of 30 hours of individual supervision. This supervision helps students to acquire the necessary knowledge and assures the quality of the collection and processing of data and their compliance with research ethics.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst ved ny/utsatt eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

None

Vurderingsuttrykk

The scope of a master's thesis is normally 30-80 pages, not including references. The thesis must be written in 12 points font, line spacing: 1.5. This report counts 70 % of the final grade.

The scope is discussed and agreed in more detail with the supervisor.

Individual oral presentations (10-20 minutes) will be given during the defense of the thesis. This will be followed by an oral examination with examiners (30 minutes). This presentation counts for 30 % of the final grade.

All parts of the exam must be passed in order to pass the course.

Students who are given a fail grade on the master’s thesis are allowed to submit one new or revised thesis.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.