EPN-V2

MBD5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Omfang
45.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Forelesninger, øvinger og laboratorieoppgaver.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Studenter som har bestått emnene MBH4000 Barnehagefeltet som forskningsarena (15 stp.) og MBH4100 Vitenskapsteori og forskningsmetoder (15 stp.) før masteroppgaveemnet påbegynnes, har bedre forutsetninger for å gjennomføre masteroppgaven.

  • Forkunnskapskrav

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 6 dagers laboratoriekurs med 4 skriftlige arbeidskrav (gruppe på 2-4 studenter, 10-20 sider pr arbeidskrav)
    • Det kreves godkjent 6 av 8 øvinger (2-4 timer pr øving).
  • Læringsutbytte

    Alle hjelpemidler tillatt.

    [Tidligere: Forhåndsgodkjent ordbok.]

  • Innhold

    Emnet er en fordypning i aktuelle temaer innen barnehagekunnskap. Gjennom arbeidet med masteroppgaven får studenten anvendt sin kunnskap innenfor relevante forskningstradisjoner, erfaring med å utvikle et forskningsdesign og anvende forskningsmetodiske tilnærminger, samt innsikt i vitenskapsteoretiske og forskningsetiske problemstillinger.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Bestått/ikke bestått.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Emnet bygger på KJM1300 Generell kjemi og KJM1400 Organisk kjemi.

  • Vurdering og eksamen

    Emnet overlapper 10 studiepoeng med KJTP2411 og KJTS2410.

    Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt så lenge retningslinjer for god henvisningsskikk følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    1. Eksamenskommisjonen fastsetter og protokollfører karakteren på mastergradsoppgaven.
    2. Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgaven. Veileder kan ikke være sensor. Veileder organiserer eksamen og er til stede under den muntlige høringen, men har ikke innflytelse på karakterfastsettelsen.
    3. Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Muntlig eksamen teller som justerende i vurderingen av karakter på masteroppgaven.
    4. Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt, og mastergradsoppgaven får en ny vurdering. Dersom vurdering blir endret vil ny muntlig eksamen bli avholdt.