EPN-V2

MBARNPRA1 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 1 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1
Study programme
Master's Programme in Paediatric Nursing
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Praksisstudier gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, barnekirurgisk avdeling/intermediær avdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediær avdeling.

Studiene organiseres slik at studenten hovedsakelig har fokus på systematisk observasjon og overvåkning av akutt og/eller kritisk syke barn, ivaretakelse av deres grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander og forebyggelse av komplikasjoner som følge av sykdom og behandling. I tillegg vektlegges kommunikasjon og samarbeid med barn og omsorgspersoner.

Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:Studenten

  • har kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
  • har kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
  • har kunnskap om sykdommer hos barn, behandling av disse og eventuelt komplikasjoner knyttet til dette
  • har kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
  • har kunnskap om foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv

Ferdigheter:Studenten

  • kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
  • kan, under veiledning, utøve barnesykepleie med respekt for barn og omsorgspersoners integritet, autonomi og verdighet
  • kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
  • kan, under veiledning, forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
  • kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
  • kan prioritere og iverksette nødvendige tiltak for å opprettholde eller gjenopprette livsviktige funksjoner
  • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
  • kan ivareta det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
  • kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
  • kan informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner
  • kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon

Generell kompetanse:Studenten

  • kan, under veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
  • kan, under veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan ta imot veiledning og vise evne til å reflektere over egne handlinger

Content

The following coursework requirements must be met before a student can receive an assessment for the course:

  • The student¿s specification of learning outcomes for the course.
  • The student must submit at least one written assessment per month
  • Attendance in compulsory activities
    • Simulation

Teaching and learning methods

Simulering og praksisstudier med veiledning.

Course requirements

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Studenten skal levere minst én skriftlig selvvurdering per måned.

Assessment

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

Permitted exam materials and equipment

Practical training takes place at intensive care units where ventilator treatment is performed, medical intensive care units, postoperative/recovery units, anaesthesia/surgical departments and/or accident and emergency departments. Under supervision, the students will attend to the functions and areas of responsibility of an intensive care nurse in connection with medical treatment and intensive care nursing of acutely and/or critically ill patients. The students are expected to demonstrate clear progress, take responsibility and, to an increasing extent, demonstrate the ability to make independent assessments in intensive care nursing practice.

Grading scale

Admission to the programme.

Examiners

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge:

The student

  • has knowledge of complications in connection with acute and/or critical illness, advanced medical treatment and intensive care nursing

Skills:

The student

  • is capable, under supervision, of analysing and taking a critical approach to existing theories and methods in intensive care nursing
  • is capable, under supervision, of observing, assessing and identifying a patient's general and special needs, resources and problems through communication and cooperation with the patient and his/her next of kin
  • is capable, under supervision, of preventing complications in connection with acute and/or critical illness, advanced medical treatment and intensive care nursing
  • is capable, under supervision, of reducing stress, pain and discomfort in connection with advanced medical treatment and intensive care nursing
  • is capable, under supervision, of applying knowledge of nutrition in connection with acute and/or critical illness
  • is capable, under supervision, of work on practical and theoretical problem-solving relating to the intensive care nurse¿s functions and areas of responsibility:
  • is capable of carrying out wholly or partly compensatory intensive care nursing in the event of serious self-care deficits in relation to a patient's fundamental needs
  • is capable of administering and evaluating sedation of intensive care patients
  • is capable of practising intensive care nursing with respect for patients¿ autonomy, integrity and dignity
  • is capable of cooperating with patients¿ next of kin, showing respect and care, and safeguarding their rights
  • is capable of critical reflection when making choices and acting in an ethically and legally satisfactory manner
  • is capable of ensuring continuity in patient treatment through written and oral documentation

Competence:

The student

  • is capable, under supervision, of analysing relevant ethical issues in intensive care nursing based on relevant discipline knowledge, research, experience and patient knowledge
  • is capable, under supervision, of applying intensive care nursing knowledge and skills to carry out wholly or partly compensatory nursing in the event of serious self-care deficits in relation to a patient's fundamental needs
  • is capable of cooperating with members of his/her own profession and across professions in patient treatment

Course contact person

Simulation and supervised practical training.

Overlapping courses

The assessment is based on the learning outcomes for the course, the student's specification of the learning outcomes and the formative assessment made of the student during the practical training period.

An attendance requirement applies to practical training. In order to pass a practical training course, the student must have attended at least 90% of the planned activities in each course. Students must make up for absence exceeding 10% by agreement with the lecturer and the practical training establishment. If a student¿s absence exceeds 20%, he/she will fail the course. Students who fail a period of practical training must retake the whole training period.