EPN-V2

MAYP5900 Masters Thesis Course description

Course name in Norwegian
Yrkespedagogisk fordypning - Masteroppgave
Study programme
Master in Vocational Pedagogy
Weight
60.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Required preliminary courses

Part 1 Pass-fail.

Part 2 Grade scale A-F.

Grade scale stated on diploma.

Learning outcomes

SYKKPRA60x and SYKPRA60x are fully overlapping.

Content

Innholdet i dette emnet relateres i hovedsak til en videre utdypning av aktuelle tematiske yrkespedagogiske utfordringer og problemstillinger. Gjennom utforming av masteroppgaven utdypes studentenes innsikt i forskningstradisjoner, forskningsmetodiske tilnærminger og forskningsdesign, samt vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger. Et skrivekurs tilbys studentene i dette emnet, og analyse- og drøftingsdelen av masteroppgaven vektlegges i undervisningen.

Teaching and learning methods

Individuelt arbeid med masteroppgaven, veiledning i læringsgrupper og individuell veiledning. Forelesninger, skriveseminarer, litteraturstudier.

Course requirements

Praksis

Studiet er praksisorientert, men det er ikke tradisjonell veiledet praksis i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til reelle praksissituasjoner.

Arbeidskrav

Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Studiet legger vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 % deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 prosent kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.

Studenten skal:

  • delta på studiesamlinger (80 prosent tilstedeværelse kreves)
  • levere et refleksjonsnotat 6 og 7. semester, individuelt, på 2-3 sider
  • levere en prosjektbeskrivelse på 4-5 sider i løpet av 5. semester
  • utarbeide et kort sammendrag (maks ½ side) på norsk og engelsk til bruk som presentasjon ved digital publisering

Assessment

Masteroppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe på to studenter. Dersom to studenter skriver masteroppgaven sammen, så skal hver students selvstendige arbeid synliggjøres i forordet i oppgaven. Oppgaven kan utformes som en monografi, se alternativ 1 nedenfor, eller i artikkelformat med overbyggende kappe, se alternativ 2 nedenfor. Alternativ 2 gjelder kun for studenter som startet på studiet høsten 2021 eller senere.

Eksamen består av en vurdering av masteroppgaven med påfølgende individuell muntlig eksamen med varighet på inntil 40 minutter. Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.

Alternativ 1: Vitenskapelig monografi

  • Studenter kan skrive en vitenskapelig monografi.
  • Omfang 25.000 ord +/- 10%, ved samskriving 30.000 ord +/- 10%

Alternativ 2 - Artikkel med overbyggende kappe

  • Studenter kan skrive en vitenskapelig artikkel med overbyggende kappe. Omfang på artikkelen blir bestemt av forfatterveiledningen til det enkelte tidsskrift. Det er ikke krav om publisering.
  • Omfang på overbyggende kappe: 8.000 ord +/- 10%, ved samskriving 10.000 ord +/- 10% ord

Utdypende formelle krav til masteroppgaven er utarbeidet og ligger på OsloMets læringsplattform

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Veileder deltar ikke i karakterfastsettingen.

Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved Høgskolen i Oslo og Akershus.