EPN-V2

MAYP5900 Yrkespedagogisk fordypning - Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Masters Thesis
Omfang
60.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid på ca. 100 sider der studenten må demonstrere innsikt i aktuell forskning og teorier, metoder og tilnærminger som er relevante for oppgavens tema og problemstilling. Innen utgangen av femte semester skal studenten ha levert og fått godkjent en 4-5 siders prosjektskisse. Masteroppgaven har et omfang på 60 studiepoeng, og utarbeides individuelt eller i gruppe på 2 studenter. Dersom to studenter skriver masteroppgaven sammen, så skal hver students selvstendige arbeid synliggjøres i forordet i oppgaven. Masteroppgaven utformes og vurderes i henhold til gjeldende faglige og formelle krav, som utdypes i et eget vedlegg til studieplanen.

  • Forkunnskapskrav

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:

    • Individuell skriftlig oppgave i musikkdidaktikk. Omfang: 1800 ord (+/¿ 10 %) eksklusiv litteraturliste og eventuelle vedlegg. Nærmere beskrivelse og formelle krav til oppgaven vil bli gitt sammen med oppgaveteksten. Dette arbeidskravet skal gi studentene øvelse i akademisk skriving i musikkdidaktikk.
    • Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
  • Læringsutbytte

    Eksamenen består av to deleksamener. Eksamensdelene vurderes hver for seg med separate karakterer.

    ;

    • Deleksamen 1: Individuell undervisningspraktisk eksamen. Kandidaten skal ut fra gitte rammer utforme et 15 minutter langt undervisningsopplegg og gjennomføre det med en studentgruppe. Oppgaven gis 48 timer før eksamen.
    • Deleksamen 2: Individuell eksamen i spill på instrument 1. Studenten legger opp en repertoarliste på fem-sju stykker/sanger. På eksamen prøves studenten i minimum to stykker/sanger, hvorav ett/en er selvvalgt. Varighet: 5-10 minutter.

    ;

    Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Innhold

    Innholdet i dette emnet relateres i hovedsak til en videre utdypning av aktuelle tematiske yrkespedagogiske utfordringer og problemstillinger. Gjennom utforming av masteroppgaven utdypes studentenes innsikt i forskningstradisjoner, forskningsmetodiske tilnærminger og forskningsdesign, samt vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger. Et skrivekurs tilbys studentene i dette emnet, og analyse- og drøftingsdelen av masteroppgaven vektlegges i undervisningen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen. Deleksamen 1 vektes med 51 %, mens deleksamen 2 vektes med 49 % i samlet karakter for emnet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det benyttes intern og ekstern sensor.

  • Vurdering og eksamen

    Musikk I, emne 2 gir studentene opplæring i utøvende virksomhet, media og teknologi og innføring i skolefaget musikk, slik det er beskrevet;for trinn 1-7 i gjeldende læreplan.

    ;

    De fagdidaktiske delene av studiet er i særlig grad innrettet mot musikklærerens arbeid med elevers faglige læring på;trinn 1-7. Undervisningsstoff og arbeidsmåter i studiet skal gi studentene ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør dem fortrolige med musikalsk barnekultur. Som en forberedelse til FoU-oppgaven, og senere masteroppgaven, vil studentene i dette emnet begynne å arbeide med musikkdidaktiske fagtekster og akademisk skriving i musikkdidaktikk.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Veileder deltar ikke i karakterfastsettingen.

    Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved Høgskolen i Oslo og Akershus.