EPN-V2

MAYP4300 Social Perspective on Vocational Pedagogical Work Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsperspektiv på yrkespedagogisk arbeid
Study programme
Master in Vocational Pedagogy
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

I emne 4 får studentene undervisning og veiledning om aksjonsforskning og om hvordan de kan bruke aksjonsforskning i eget FoU-arbeid. På bakgrunn av skissen som er laget i emne 3 skal studentene utvikle og gjennomføre et aksjonsforskningsprosjekt som leder fram til en skriftlig FoU-oppgave. Denne FoU-oppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid der studenten må demonstrere innsikt i problemstillinger knyttet til begynneropplæring, teori om begynneropplæring og aksjonsforskning.

Læringsstoffet fra emne 1 - 3 danner grunnlaget for undervisningen i emne 4.

Required preliminary courses

Etter fullført emne 4 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans særlig for begynneropplæring på 1. - 4. trinn i norsk eller matematikk.
  • har kunnskap om aksjonsforskning i begynneropplæring spesielt.
  • har dypere kunnskap innenfor FoU-oppgavens kunnskapsgrunnlag.
  • har oversikt over relevant forskningslitteratur innen begynneropplæring for 1. - 4. trinn i norsk eller matematikk som er relevant for FoU-oppgaven.
  • har dybdekunnskap til å analysere faglige problemstillinger og forskningslitteratur innenfor begynneropplæring for 1. - 4. trinn

Ferdigheter

Studenten

  • kan bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innenfor begynneropplæringen på for 1. - 4. trinn.
  • kan gjøre forskningsmessige studier innenfor begynneropplæringen 1. - 4. trinn.
  • kan skrive en lengre vitenskapelig FoU-oppgave.
  • kan gjennomføre analyser av teorier og empiriske forskningsresultater innenfor begynneropplæringen på 1. - 4. trinn.
  • kan formidle forskningsbasert informasjon og utforme forskningsbaserte tiltak for kollegaer på egen skole innenfor begynneropplæringen 1. - 4. trinn.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra med ny kunnskap til fagutvikling innenfor begynneropplæringen på 1. - 4. trinn.
  • kan identifisere behov for ny forskningsbasert kunnskap relevant for begynneropplæringen på 1. - 4. trinn.
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet.
  • kan bruke sin kompetanse på nye områder innenfor begynneropplæringen på 1. - 4. trinn.

Learning outcomes

Se programplanen.

Content

Emnet inneholder perspektiver på fag- og yrkesopplæringens historie og plass i samfunnet, og vektlegger hvordan videreutvikling av yrker og profesjoner påvirker samfunnsutviklingen. Yrkespedagogikk og yrkesdidaktikk blir diskutert i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv. I arbeidet med prosjektoppgavene utvikles videre fordypet kunnskap i forskningsmetodikk, vitenskapsteori og etikk relevant for ulike forskings- og utviklingsprosjekter samt ledelse av og nytenking i forskningsbasert utviklingsarbeid.

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Individuelle arbeidskrav

  • Studentene skal utvikle et forskningsdesign med tanke på egen FoU, og studentene skal beskrive hvordan de vil bruke aksjonsforskning i dette FoU-prosjektet. Omfang på omlag 500 ord. Nærmere retningslinjer framgår av undervisningsplanen.
  • Studentene skal utvikle en digital presentasjon (f.eks. podcast, bildepresentasjon, film eller Power-Point presentasjon med lyd/film) for å formidle erfaringer fra egen FoU. Målgruppe for presentasjonen er medstudenter og andre lærere. Omfang omlag 10 minutter. Nærmere retningslinjer framgår av undervisningsplanen.

Arbeidskrav i gruppe

  • En gruppeoppgave (to til fire studenter pr gruppe) knyttet til presentasjon og refleksjon rundt litteratur om aksjonsforskning. Presentasjonen skal holdes for medstudenter. Omfang av presentasjonen er omlag 15 minutter. Alle gruppedeltakerne skal delta i presentasjonen. Nærmere retningslinjer framgår av undervisningsplanen.

Se fagplandelen for utfyllende informasjon om arbeidskrav.

Course requirements

Eksamen er en individuell skriftlig FoU-oppgave med omfang 6000 ord +/- 10% (eksl. forside og litteraturliste).

Assessment

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Grading scale

FoU-oppgaven skal faglig og forskningsmessig tilhøre fagutvikling innenfor begynneropplæring på 1. - 4. trinn i norsk eller matematikk, fortrinnsvis på egen arbeidsplass. Det er en forutsetning at studenten bruker aksjonsforskning i den datainnsamlingen og dataanalysen som leder frem til FoU-oppgaven. Innenfor denne rammen har studenten mulighet for selv å velge tema og problemstilling, men tema og problemstilling skal godkjennes av veileder. Problemstilling, forskningslitteratur og analyser skal i vesentlig grad ses i sammenheng med aksjonsforskning.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.