Programplaner og emneplaner - Student
MAY5900 Master's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave – yrkespedagogisk fordypning
- Study programme
-
Master in Vocational Pedagogy
- Weight
- 60.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Innholdet i dette emnet relateres til videre utdypning av aktuelle tematiske yrkespedagogiske utfordringer og problemstillinger. Masterproppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid som utdyper studentenes innsikt i forskningstradisjoner, forskningsmetodiske tilnærminger og forskningsdesign, samt vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger. Innen utgangen av femte semester skal studenten ha levert og fått godkjent en 4-5 siders prosjektskisse. Masteroppgaven utformes og vurderes i henhold til gjeldende faglige og formelle krav, som utdypes på universitetets læringsplattform.
Required preliminary courses
Gjennomført og bestått MAY4100, MAY4200, MAY4300 og MAY4400 eller tilsvarende før emnet påbegynnes.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans for yrkespedagogisk arbeid i skole og i arbeidsliv
- behersker relevante forskningstilnærminger og metoder for det yrkespedagogiske fagfeltet
- har fordypet kunnskap til å kunne analysere problemstillinger, forskningslitteratur og teori i nasjonalt og internasjonalt samfunnsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig forsknings- og utviklingsarbeid
- kan argumentere og redegjøre for faglige valg innenfor fag- og yrkesopplæringen både skriftlig og muntlig
- kan skrive en lengre vitenskapelig fagtekst med korrekt og god språkføring
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til nytenking og utvikling relatert til fag- og yrkesopplæringen
- kan reflektere over egen forskerrolle
- kan analysere og forholde seg kritisk til forskningsetiske problemstillinger
Content
Innholdet i emnet tar utgangspunkt i studentenes egne erfaringer fra utdanning og arbeidsliv, og det forutsettes at studentene bruker sin profesjonelle erfaring aktivt i utvikling av ny kunnskap. Ulike yrkespedagogiske forskningstradisjoner, -tilnærminger, -metoder og teoretiske perspektiver vektlegges.
Teaching and learning methods
Individuelt arbeid med masteroppgaven og veiledning. Veksling mellom nettundervisning, forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretisk begrunne dette i en yrkespedagogisk praksis. Det er lagt opp til skriveseminar og noe felles undervisning i samlingsukene. Det er en forventning om at studentene selv innhenter nødvendig litteratur på bibliotek og databaser. Selvvalgt pensum skal godkjennes av veileder (1200 sider).
Course requirements
Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Arbeidskrav 1: Levere en prosjektbeskrivelse knyttet til masteroppgaven på 1500 ord +/- 10% i løpet av 5. semester (individuelt eller i gruppe på to studenter)
- Arbeidskrav 2: Levere et refleksjonsnotat 6. semester, for å dokumentere eget læringsutbytte både ferdighets- og kunnskapsmessig, etter nærmere kriterier gitt av fagansvarlig. Individuelt, på 1000 ord +/- 10%
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene (dette inkluderer fellesundervisning). I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Studenter som overstiger fraværskvoten på 20 %, på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 %, uansett fraværsgrunn.
Assessment
Masteroppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe på to studenter. Dersom to studenter skriver masteroppgaven sammen, så skal hver students selvstendige arbeid synliggjøres i forordet i oppgaven. Oppgaven kan utformes som en monografi, se alternativ 1 nedenfor, eller i artikkelformat med overbyggende kappe, se alternativ 2 nedenfor.
Eksamen består av en vurdering av masteroppgaven med påfølgende individuell muntlig eksamen med varighet på inntil 40 minutter. Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.
Alternativ 1: Vitenskapelig monografi
- Studenter kan skrive en vitenskapelig monografi.
- Omfang 25.000 ord +/- 10%, ved samskriving 30.000 ord +/- 10%
Alternativ 2 - Artikkel med overbyggende kappe
- Studenter kan skrive en vitenskapelig artikkel med overbyggende kappe. Omfang på artikkelen blir bestemt av forfatterveiledningen til det enkelte tidsskrift. Det er ikke krav om publisering.
- Omfang på overbyggende kappe: 8.000 ord +/- 10%, ved samskriving 10.000 ord +/- 10% ord
Utdypende formelle krav til masteroppgaven er utarbeidet og ligger på OsloMets læringsplattform.
Ny/utsatt eksamen
- det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt, men det forventes at studentene benytter korrekt kildehenvisning og referanseteknikk.
Grading scale
Gradert skala A til F
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Veileder deltar ikke i karakterfastsettingen. Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.