EPN-V2

MAY5900 Masteroppgave – yrkespedagogisk fordypning Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Studieprogram
Master i yrkespedagogikk, deltid
Omfang
60.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Innholdet i dette emnet relateres til videre utdypning av aktuelle tematiske yrkespedagogiske utfordringer og problemstillinger. Masterproppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid som utdyper studentenes innsikt i forskningstradisjoner, forskningsmetodiske tilnærminger og forskningsdesign, samt vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger. Innen utgangen av femte semester skal studenten ha levert og fått godkjent en 4-5 siders prosjektskisse. Masteroppgaven utformes og vurderes i henhold til gjeldende faglige og formelle krav, som utdypes på universitetets læringsplattform.

Forkunnskapskrav

Gjennomført og bestått MAY4100, MAY4200, MAY4300 og MAY4400 eller tilsvarende før emnet påbegynnes.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans for yrkespedagogisk arbeid i skole og i arbeidsliv
  • behersker relevante forskningstilnærminger og metoder for det yrkespedagogiske fagfeltet
  • har fordypet kunnskap til å kunne analysere problemstillinger, forskningslitteratur og teori i nasjonalt og internasjonalt samfunnsperspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et selvstendig forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan argumentere og redegjøre for faglige valg innenfor fag- og yrkesopplæringen både skriftlig og muntlig
  • kan skrive en lengre vitenskapelig fagtekst med korrekt og god språkføring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til nytenking og utvikling relatert til fag- og yrkesopplæringen
  • kan reflektere over egen forskerrolle
  • kan analysere og forholde seg kritisk til forskningsetiske problemstillinger

Innhold

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell oppgave, inntil 100 sider, og individuell muntlig eksamen inkludert presentasjon av oppgaven, inntil 1,5 time.

For å kunne framstille seg til muntlig eksamen må den skriftlige oppgaven være vurdert til A-E (foreløpig karakter). Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Ved fastsetting av endelig karakter kan hele karakterskalaen benyttes.

Oppgaven skrives på norsk eller engelsk. Muntlig eksamen kan avlegges på norsk eller engelsk, uavhengig av hvilket språk oppgaven er skrevet på.

Sensur på den skriftlige delen av eksamen kan påklages i samsvar med universitets- og høyskoleloven § 5-3.

Arbeids- og undervisningsformer

Individuelt arbeid med masteroppgaven og veiledning. Veksling mellom nettundervisning, forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretisk begrunne dette i en yrkespedagogisk praksis. Det er lagt opp til skriveseminar og noe felles undervisning i samlingsukene. Det er en forventning om at studentene selv innhenter nødvendig litteratur på bibliotek og databaser. Selvvalgt pensum skal godkjennes av veileder (1200 sider).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Arbeidskrav 1: Levere en prosjektbeskrivelse knyttet til masteroppgaven på 1500 ord +/- 10% i løpet av 5. semester (individuelt eller i gruppe på to studenter)
  • Arbeidskrav 2: Levere et refleksjonsnotat 6. semester, for å dokumentere eget læringsutbytte både ferdighets- og kunnskapsmessig, etter nærmere kriterier gitt av fagansvarlig. Individuelt, på 1000 ord +/- 10%

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene (dette inkluderer fellesundervisning). I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Studenter som overstiger fraværskvoten på 20 %, på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 %, uansett fraværsgrunn.

Vurdering og eksamen

Masteroppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe på to studenter. Dersom to studenter skriver masteroppgaven sammen, så skal hver students selvstendige arbeid synliggjøres i forordet i oppgaven. Oppgaven kan utformes som en monografi, se alternativ 1 nedenfor, eller i artikkelformat med overbyggende kappe, se alternativ 2 nedenfor.

Eksamen består av en vurdering av masteroppgaven med påfølgende individuell muntlig eksamen med varighet på inntil 40 minutter. Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.

Alternativ 1: Vitenskapelig monografi

  • Studenter kan skrive en vitenskapelig monografi.
  • Omfang 25.000 ord +/- 10%, ved samskriving 30.000 ord +/- 10%

Alternativ 2 - Artikkel med overbyggende kappe

  • Studenter kan skrive en vitenskapelig artikkel med overbyggende kappe. Omfang på artikkelen blir bestemt av forfatterveiledningen til det enkelte tidsskrift. Det er ikke krav om publisering.
  • Omfang på overbyggende kappe: 8.000 ord +/- 10%, ved samskriving 10.000 ord +/- 10% ord

Utdypende formelle krav til masteroppgaven er utarbeidet og ligger på OsloMets læringsplattform.

Ny/utsatt eksamen

  • det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Studentene må ha bestått alle eksamener i 1. studieår før de kan få tilgang til laboratorier og veiledning i arbeidet med masteroppgaven. Emnet tilbys ikke som enkeltemne.

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har spesialisert kunnskap i masteroppgavens tema
  • har avansert kunnskap om tidligere forskning og teori som ligger til grunn for masteroppgavens problemstilling
  • kan analysere og drøfte egne resultater opp mot tidligere forskning
  • har kunnskap om innovasjon og entreprenørskap

Ferdigheter

Studenten kan

  • arbeide selvstendig under veiledning med en forsknings- eller fagutviklingsoppgave
  • utføre og kvalitetssikre analyser, metoder og/ eller undersøkelser som er aktuelle for masteroppgaven
  • analysere og vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger innen masteroppgavens fagfelt
  • skrive vitenskapelig og presentere forskningsresultater i henhold til gjeldende konvensjoner for biomedisinsk forskning og rapportering
  • kritisk analysere og sette sammen kunnskap fra ulike kilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende statistiske og biomedisinske metoder på nye og ukjente fagområder
  • kan formidle et omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer
  • kan formidle forskningsresultater både til spesialister og allmenheten
  • viser etisk refleksjon over problemstillinger aktuelle for masteroppgaven
  • kan formulere nye forskningsspørsmål
  • kan identifisere etiske problemstillinger og handle i tråd med gjeldende lovverk og internasjonale konvensjoner

Sensorordning

Prosjekter presenteres for studentene i studiets første semester. Egne prosjekter må godkjennes av studieledelsen på samme tidspunkt.

Veileder oppnevnes i forbindelse med fordeling av oppgavene. Veiledningen skal sikre en tilfredsstillende progresjon og kvalitet i arbeidet. Student og veileder inngår en skriftlig avtale som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet.

Studentene samles til seminarer i løpet av masteroppgaveperioden. I begynnelsen av andre studieår samles studenter og veiledere til oppstartseminar. Noen uker senere arrangeres nytt seminar for å presentere og diskutere de individuelle prosjektplanene. I løpet av året arrangeres flere samlinger som tar opp aktuelle temaer. Avslutningsvis samles studentene til et seminar for presentasjon av resultatene.

Detaljerte retningslinjer for masteroppgaven blir publisert i Canvas.