Programplaner og emneplaner - Student
MAY4400 Samfunnsperspektiv på yrkespedagogisk arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Perspective on Vocational Pedagogical Work
- Studieprogram
-
Master i yrkespedagogikk, deltid
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emnet settes fag- og yrkesopplæring og yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid inn i en samfunnsmessig, organisasjonsmessig og historisk sammenheng. Internasjonale perspektiver vektlegges i tillegg til sentrale utviklingstendenser knyttet til organisering av fag- og yrkesopplæring gjennom de senere år, deriblant endringer knyttet til yrkesgrenser, arbeidsinnhold og utvikling av yrkesidentitet. Emnet vil på denne måten forene studier og perspektiv på et makro-, meso- og mikronivå. Forholdet mellom rammevilkår, samarbeidsformer, yrkesutøvelse og praktisk yrkesdidaktisk arbeid vil stå sentralt. Parallelt utvides og utvikles en vitenskapsteoretisk og metodisk forståelse av feltet.
Forkunnskapskrav
MAY4300
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskaper
Studenten
- kan analysere yrkespedagogiske problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner og egenart i samfunnet
- har perspektiver og innsikt i yrkespedagogiske læringstradisjoner for endring og utvikling i utdanning og arbeidsliv, også internasjonalt, inkludert aksjonsforskningstilnærming
- har utdypet kunnskap om organisasjonsperspektiv på yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk arbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante teorier og metoder i yrkespedagogisk forskning og utvikling og vise innsikt i forskningsmetodisk og vitenskapsteoretisk kunnskapsgrunnlag
- kan planlegge, legge til rette for, gjennomføre, dokumentere og vurdere yrkespedagogisk FoU-arbeid i endringsprosesser ut fra forskningsmetodiske krav
- kan formidle resultater fra læringsprosesser og forsknings- og utviklingsarbeid
- har inngående kunnskap om betydningen digitalisering og teknologisk utvikling har for yrkespedagogisk arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan anlegge et samfunns- og organisasjonsperspektiv på fag- og yrkesopplæringen
- kan analysere og forholde seg kritisk til aktuell teori og forskningslitteratur i yrkespedagogikk
- har en utdypet forståelse for videreutviklingen av yrker og profesjoner og hvordan dette påvirker samfunn og organisasjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Gruppeveiledning; studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.
Studiet er praksisorientertog det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine arbeidskrav til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Arbeidskrav 1: Casebeskrivelse av yrkespedagogisk læringsfenomen ute i arbeidslivet, i grupper på 2-3 studenter, med vekt på analyse av rammefaktorer i et samfunnsperspektiv. Omfang: 2500 ord (+/- 10%).
- Arbeidskrav 2: Digital muntlig presentasjon i form av podkast eller en multimodal presentasjon med utgangspunkt i casebeskrivelsen fra arbeidskrav 1, hvor studenten redegjør for hvordan utarbeide et forskningsprosjekt eller utviklingsarbeid med et samfunnsrelevant, yrkespedagogisk tema. Studenten beskriver et forskningsdesign med en selvvalgt problemstilling og forskningsmetode i et yrkespedagogisk FoU-arbeid, hvor forskningsdesignet skal begrunnes og diskuteres kritisk (omfang etter avtale med emneansvarlig). Individuell presentasjon.
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene (dette inkluderer fellesundervisning og læringsgrupper). I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Studenter som overstiger fraværskvoten på 20 %, på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 %, uansett fraværsgrunn.
Vurdering og eksamen
Individuell semesteroppgave om samfunnsperspektiv på et yrkespedagogisk arbeid. Semesteroppgaven tar utgangspunkt i arbeidskrav 1 og 2, med anvendelse av pensum og med drøfting av samfunnsperspektiver på yrkespedagogisk arbeid, med vekt på analyse og implikasjoner av forskningsmetoder, og vitenskapsteori. Omfang: 4000 ord (+/- 10%)
Formelle krav til semesteroppgaven er utarbeidet og ligger på universitetets læringsplattform.
Ny/utsatt eksamen
- dersom semesteroppgaven vurderes til F, kan studenten levere en omarbeidet versjon av oppgaven til første ny og utsatt eksamen, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A til F
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.