EPN-V2

MAY4300 Perspektiver i fag- og yrkesopplæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Perspectives on Learning in Vocational Education and Training
Studieprogram
Master i yrkespedagogikk, deltid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

I de fleste land er fag og yrkesopplæringen preget av at læringen foregår på ulike læringsarenaer hvor flere aktører og interessenter er involvert. I dette emnet retter vi søkelyset mot læringsprosesser som finner sted både innenfor og i grenseflater mellom ulike arenaer. Vi tar for oss yrkesfaglig kompetanseutvikling, omstilling og oppgradering av kompetanse i et livslangt læringsperspektiv. Vi fokuserer også på teorier og diskurser om yrkesfaglig kompetanse- og identitetsutvikling.

Forkunnskapskrav

Det er et krav å ha bestått emne 1 og 2 før man kan starte på emne 3.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har:

  • inngående kunnskap om yrkesfaglig læring i og på tvers av ulike kontekster
  • inngående kunnskap om identitetsutvikling og kulturelle formasjoner i fag og yrkesopplæring
  • kunnskap om læringsbaner og livslang læring
  • kunnskap om teorier omkring yrkesfaglig kompetanse

FerdigheterStudenten kan:

  • beherske ulike diskurser om yrkesfaglig kunnskap/kompetanse
  • sammenligne forskning om yrkesfaglig kompetanse på tvers av ulike kontekster

Generell kompetanseStudenten:

  • har utviklet bevissthet og refleksjoner omkring læring og praksis i fag og yrkesopplæring.
  • kan analysere og formidle problemstillinger knyttet til yrkesfaglig kompetanse og identitetsdannelse
  • har kompetanse til kritisk å analysere aktørers og interessenters roller og ansvar i fag og yrkesopplæring

Innhold

Temaer for emnet:

  • Yrkesfaglig kompetanseutvikling og på tvers av ulike kontekster (f.eks. i fag, på arbeidsplassen, i skolen)
  • Læring og grensekryssing i fag og yrkesopplæringen
  • Yrkesfaglig kompetanse og identitetsdannelse
  • Diskurser om yrkesfaglig kompetanse og kunnskap
  • Læringsbaner og livslang læring
  • Aktørers og interessenters roller og ansvar i fag og yrkesopplæring

Arbeids- og undervisningsformer

Emne baseres på en kombinasjon av dialogbaserte forelesninger, studentpresentasjoner og gruppearbeid med tematiske problemstillinger. Samarbeidslæring, som tar hensyn til studentenes erfaring og faglige ressurser, er en kjerneverdi i emnet. Dette innebærer at vi setter sammen studentgrupper der deltakerne har ulik bakgrunn.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være oppfylt og godkjent før studenten kan ta eksamen:

  • En muntlig presentasjon av resultater fra gruppearbeid omkring sentrale begreper fra emnet (15 minutter per gruppe).
  • Det kreves 80 % deltakelse i alle undervisningstimer for å få gå opp til eksamen. For flere detaljer, se programplanen.

Arbeidskravet må presenteres på et fastsatt tidspunkt for hele studentgruppen. Studenter som ikke bidrar til et godkjent arbeidskrav, kan gis mulighet til å presentere på nytt én gang. Ny frist må avtales med emne-ansvarlig lærer.

Vurdering og eksamen

Individuell semesteroppgave knyttet til sentrale teorier og begreper for emnet. Semesteroppgaven legger opp til at erfaringsnære case-beskrivelser fortolkes i lys av relevant teori. Omfang: 4000 ord (+/- 10%).

Formelle krav til semesteroppgaven er utarbeidet og ligger på universitetets læringsplattform. Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Ny/utsatt eksamen

  • Dersom semesteroppgaven vurderes til F, kan studenten levere en omarbeidet versjon av oppgaven til første ny og utsatt eksamen, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt, men det forventes at studentene benytter korrekt kildehenvisning og referanseteknikk.

Vurderingsuttrykk

Exams will be assessed by grades on a scale between A and F in which the grades A-E are considered passing grades, and the grade F is a failing grade.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.